Maandag 5 november 2012, Kennedy Space Center - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Maandag 5 november 2012, Kennedy Space Center - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Maandag 5 november 2012, Kennedy Space Center

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

05 November 2012 | Verenigde Staten, Orlando

Ma 05-11-2012 dag 08
Vanmorgen waren we op tijd wakker en na het ontbijt zaten we om 8:15 uur in de auto richting Kennedy Spacecenter. We hebben gewoon gekozen voor de tolweg, dat scheelt een half uur rijden. Onderweg komen we door 4 tol poorten en zijn we totaal slechts $ 4,25 kwijt. Ca. 9:15 zijn we bij Kennedy Spacecenter, Visitors Center. Het is niet druk en na controle van tassen gaan we door de ticket controle. Je komt bijna gelijk in de Rocket Garden. Een plek waar oude raketten staan opgesteld. Erg leuk om te zien en tussendoor te lopen. Na enkele foto’s lopen we naar de plek waar de rondrit bussen vertrekken. Om 10 uur vertrok de bus en die hadden we ruim op tijd. Die bussen rijden ook elk kwartier dus als je er 1 mist is dat geen probleem. Onderweg blijkt dat we aan de verkeerde kant zitten (links) want rechts komen wat gebouwen voorbij en een lanceertoren. Die kunnen wij dus niet filmen c.q. fotograferen. Onderweg wordt weer van alles uitgelegd. Dit keer echter door een Amerikaan die niet schreeuwt en door het dolle is met kreten en gillen maar een man waarbij het lijkt of hij nergens zin meer in heeft. Ongelooflijk zoals die man zijn woorden er uit moest wurmen en op zo’n eentonige manier, niet normaal. Na 20 minuten zijn we bij de stopplek in het grote gebied van Cape Canaveral. Bij de Apollo hal. Eerst gaan we door enkele zalen met verhalen die worden verteld en een film die wordt vertoond daarna komen we in een hal waar de Apollo ligt tentoongesteld. Ook allerlei andere apparaten die gebruikt zijn tijdens he hele Apollo traject. O.a. een maanlander, maanvoertuigen en gereedschap en niet te vergeten de astronauten pakken. Dit geheel is erg indrukwekkend en krijg je toch weer bewondering voor het doorzettingsvermogen en genialiteit van de Amerikanen. Maar ook petje af voor de wetenschap en technieken. Na dat we vinden dat we alles, of minstens genoeg, hebben gezien nemen we weer de eerstvolgende bus terug naar het visitorscentrum. De bus is merendeels leeg en dus kunnen we nu kiezen of we links of rechts foto’s willen maken, dat doen we dus ook. Hebben we toch de foto’s die we wilden. Onderweg vertelt deze chauffeur dat er alligator langs de weg zit ergens, die hebben we helaas niet gezien. Ook is er in een boom langs de weg een adelaarsnest. Het nest zien we wel helaas geen adelaars van dichtbij. Eenmaal in het visitorscentrum gaan we eerst naar Imax theater om een 3D film te zien van 45 minuten over het ISS (International Space Station). Een hele mooie film met echte beelden. Aansluitend zijn we wat gaan eten en daarna gingen we naar de hal waar sinds eergisteren, 2 nov., de spaceshuttle Atlantis staat. Die hal ging pas om 14 uur voor het publiek open. Overweldigend om zo’n apparaat van dichtbij te kunnen zien en het is een echte. Erg indrukwekkend. We hebben daar dan ook best veel foto’s gemaakt en veel gefilmd. Toen we dat hadden gezien hebben we de overige hallen allemaal bezocht. Veel info a la een museum maar ook info die op een leuke manier wordt overgebracht via beeld en geluid. En laten we niet vergeten dat er ook hier enkele shops zijn. En laten we daar nu eens wat hebben gekocht !! Iets na 16 uur hebben we alles gezien en gaan we weer terug richting Orlando. We besluiten om langs een ABC winkel te rijden om wat lekkers te kopen. Aangezien het nog vroeg is, zo vroeg zijn we hier nog nooit terug geweest, besluiten we om even langs Walmart te gaan. Laat dat even maar weg want Marieke heeft wel 10 broeken gepast. De maten gaan op en neer net zoals de lengte van de pijpen. Als je denkt je maat te weten dan is de volgende broek me die maat niet aan te krijgen. Dus moet je alles passen. Afijn, waar we voor kwamen, water en een pakje zoutjes, hebben we de laatste 2 minuten gekocht en na ongeveer 2 uren stonden we weer buiten. We hadden al besloten dat we eens lekker echt wilden eten en gingen van daar naar Olive Garden. Deze keer moesten we ca. 15 minuten wachten op een plekje. Nu heb ik, op aanraden van Bianca en Vincent toch maar eens een glaasje Roscato Rosse Dolce besteld, ondanks dat ik nog moet rijden. Ik mag ze wel bedanken want dat wijntje is wel zo ontzettend lekker en gaandeweg werd het steeds lekkerder. Jammer dat ik nog moest rijden. Marieke had een sangria besteld die ook wel weg te krijgen was. Daarna hebben we allebei de mixed grill besteld. Daar zit standaard of soep of salade bij. Marieke heeft uiteraard de soep gekozen en ik de salade, met lekker veel kaas. Toen kwam het hoofdgerecht. Zag er bijzonder goed en groot uit. We dachten allebei gelijk, hoe krijgen we dit op. Maar dat viel mee. We hebben ons wel gefocust op het vlees en dat konden we beiden weg krijgen. Heerlijk. De rest, groente en aardappeltjes, hebben we bescheiden “tot ons genomen”. Nadat we hadden afgerekend zijn we weer naar ons hotel gereden waar we iets na 21:30 uur waren. Dit was een heerlijke relaxte dag.

• 06 November 2012 - 09:41

Marjo:

klinkt wel als een relaxte dag, maar lijkt me toch nog erg vermoeiend, maar als je leuke dingen doe krijg je
    weer heel veel energie
    gaat het goed met de voeten..marieke???
    kijk uit naar de volgende.
    groetjes

• 06 November 2012 - 21:18

Mona:

Wat zijn jullie actief, ik geniet van jullie verslagen, heel leuk om te lezen.
    Ik wens jullie nog een fijne tijd toe.
    Mona

• 13 November 2012 - 21:50

Marian:

Hier zijn wij ook geweest en bij ons vertelde ze ook dat er alligators langs de weg lagen, wij hebben ze ook niet gezien. Het is wel interessant, er was ook nog iets te zien van de nederlandse ruimtevaartorganisatie ESA. Was dat er nog? Hoe warm is het? Toen wij er waren hadden ze van die sproeiinstallatie's, als je stond te wachten was dat lekker verkoelend, leek net of je in de miezer stond, je werd er alleen niet nat van gelukkig.
    Nog veel plezier. Ik vind het leuk om te lezen dat jullie iets gedaan hebben wat wij 12 jaar geleden ook hebben gedaan.