Za 27-04-2013 dag 05 Cruise Bosporus - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Za 27-04-2013 dag 05 Cruise Bosporus - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Za 27-04-2013 dag 05 Cruise Bosporus

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

11 Mei 2013 | Turkije, Istanbul

Eerst nog even vermelden dat we gisteravond van Bianca een mailtje hebben gekregen met enkele foto’s van Lizanne. Foto’s waar ze vrolijk op lacht. Dat waren zulke lieve plaatjes dat de vakantie er niet toe doet. Dit was veel belangrijker. SUPER !! Een kwartier eerder opgestaan en ontbeten want we willen met de tram naar het vertrekpunt van de boottocht over de Bosporus en we willen niet te laat zijn. Informatie bij de Guest hostess de vorige avond heeft ons geleerd niet de dagcruise van € 75 te doen maar gewoon een publieke boot te nemen die ongeveer 1 maal per uur vertrekt en de halve Bosporus doet. De andere cruises hebben een lange wachttijd bij het terugkeren en / of kun je de boot niet af, ook als die een uur of zo tussendoor stil ligt. Of het waar is weten we niet maar we nemen het zekere voor het onzekere en nemen dus de publieke boot. We weten niet hoelang de toch duurt maar dat zien we wel. We waren ruim op tijd bij de boot en konden, na de tickets te hebben gekocht, gelijk aan boord. We behoorden tot de eersten en zijn lekker helemaal bovenop en aan de achterkant gaan zitten. Hebben we vrij zicht naar achteren als we soms iets mochten missen en we zitten niet overdekt. Het is weer schitterend weer met een strak blauwe lucht en een perfecte temperatuur. Zelfs met wind over de boot is het heerlijk. Stipt om 11 uur vertrekt de boot. We varen van de ene naar de andere kant, enkele malen terwijl we de Bosporus opgaan. We varen tot net onder de tweede hoge brug door en keren dan weer terug. De tocht duurt slechts anderhalf uur maar is wel fijn en een lekker tochtje. Daarna was het dubben wat te doen. We hadden verwacht een dagtocht te maken in eerste instantie maar dat werd dus maar 1,5 uur. We zijn op ons gemak naar de Toerist Information gelopen die we op 1 van de vorige dagen hadden gezien in de buurt van de haven. Informatie ingewonnen over een winkelcentrum. Toen we dat wisten hebben we toch besloten nogmaals de souks en de Grand Bazaar in te gaan. We hadden gisteren nog lang niet alles gezien. Zo gezegd zo gedaan. Voordat we de souks in gingen hebben we nog wat gegeten en gedronken op een terrasje. Ik moest nodig naar het toilet maar bij navraag bleek dat tentje geen toilet te hebben. Ik werd verwezen naar een lokatie ergens in een zijstraat maar dat was niet duidelijk. Dus een personeelslid heeft me de weg gewezen. Straat uit, rechts af, links af, een duer van een soort overdekt centrum in, links af een trap op, en nog een trap, en nog een trap, allemaal zonder armleuning en goor en vies. En ergens boven een gangetje in en aan het eind waren de wc’s. Drie wc’s waarvan er een verstopt was. De andere twee waren bezet en dat duurde echt erg lang. Eindelijk kwam er 1 vrij, ik er in, bleek het een hang oftewel hurk toilet te zijn. Geen papier. Gelukkig hebben we meestal wc papier bij ons, dat heeft de ervaring ons geleerd, en nu dus ook, gelukkig. Na de boodschap alles weggespoeld met een kannetje water wat onder een kraantje stond. En het was toch wel weer gelukt. Toen weer dezelfde weg terug als dat ik gekomen was, alleen dan nu zonder “gids” . Na het eten verder gegaan en het was weer paadje op en paadje af, kijken, loeren, verkopers vriendelijk doch resoluut afwijzen etc. etc. Maar wel tegelijk genieten en goed om je heen kijken. Uiteindelijk zijn we weer naar buiten gegaan en verder gewandeld / geshopt langs de belangrijkste weg in dit gebied. Op de terugweg naar het hotel gebeurde er nog iets naars, niet met ons maar met een Turkse vrouw. Ze was ruzie aan het maken met een man die nogal agressief overkwam. Ze had iets in de hand wat hij wilde hebben en zij niet wilde geven. Op een gegeven moment viel de vrouw, kwam met een duidelijk harde knal met haar hoofd op de straat terecht en kwam met haar hoofd even omhoog en viel toen terug en bewoog niet meer. Er was een vrouwtje bij die mensen die gelijk ging helpen maar niet veel deed volgens mij. En iedere man die wilde helpen wilde die agressieve man aanvallen mat stompen en schoppen en een ontzettend grote mond. Een omstander heeft 112 gebeld en pas een hele tijd later kwam een politie autootje langs die stopte. De man die daar uit kwam deed ook niet veel. Weer een tijd later arriveerden twee politie motoren met ieder twee politiemensen er op die ook niet veel deden maar vlak daarna kwam gelukkig de ambulance er aan. Die hebben de vrouw, die ondertussen even bij kennis was geweest en heel hard gilde maar weer stilviel, op een brancard gekwakt, anders kan ik het niet noemen, en meegenomen. Wij verder naar het hotel en even wat opgefrist en om 18:30 uur weer naar buiten om een restaurantje op te zoeken. Nu eens een andere richting op dan voorheen. Naar de hoofdweg en dan links af, daar zijn we nog niet geweest. Het blijkt een straat met wel wat winkeltjes te zijn, oh oh wat erg toch. Laten mijn collega en ik daar nu in een schoenenzaak slagen voor een paar schitterende heren schoenen, ik zelfs twee paar !! Afijn, weer verder op weg maar we komen maar geen restaurant tegen dus besloten we maar een zijstraatje in te slaan. Maar dat was geen succes want ….. geen restaurant te zien. Dan maar weer linksaf ergens en via een parallelweg terug richting hotel. Onderweg zien we nog wel een restaurantje maar dat ziet er niet uit en het is hier ook een redelijke onnette buurt. Ik zeg het netjes. Uiteindelijk komen we bij ons hotel uit en hebben we de schoenen maar naar de kamer gebracht. Even gekeken bij de Hotel Pub, of daar iets te eten was, maar dat waren meer snacks dus maar weer op weg maar dan ergens waar we zeker weten dat er restaurants zijn. Eigenlijk de eerste de beste ingeschoten en we hebben boven op het terras gezeten. Was prima te doen. Lekker buiten, goede temperatuur, heerlijk. De bediening was weer niet zo bijster goed in het begin. We waren al bang dat het fout zou gaan want de ober luisterde niet goed en gaf verkeerde signalen af zodat we al bang waren dat het fout zou gaan. En dat gebeurde ook. Zowel bij onze reisgenoten als bij 1 van ons. Maar dat werd opgelost en het eten was prima. Na het eten naar de British Pub in het hotel waar ik via de netbook wilde inchecken. Dat lukte net omdat de site ons reserveringsnummer niet herkende, tenminste, dat werd aangegeven. Probeer ik later nog wel eens. Wat geborreld en toen was het al weer na 22 uur geworden en tijd om de koffer te pakken. Dat wordt nog een probleem met twee paar scoenen er bij en nog enkele andere kleine dingetjes. Want wij hebben maar 1 koffer meegenomen en die was op de heenreis al propvol. We zien wel, wat schipperen hier en daar …..

• 12 Mei 2013 - 13:25

Jos:

Hahahaha ik had al in me broek gedaan.Jeetje, heel de stad door om even naar de wc te gaan. Daarom vinden wij Florida zo fijn, bij iedere winkel een wc en hartstikke schoon.
    Met de schoenen is het goed gegaan. Vond het mooie schoenen hoor!!!
    Lekker hé dat varen, als het zulk lekker weer is.