Vr 26-04-2013 dag 04 Aziatisch Istanbul. - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Vr 26-04-2013 dag 04 Aziatisch Istanbul. - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Vr 26-04-2013 dag 04 Aziatisch Istanbul.

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

11 Mei 2013 | Turkije, Istanbul

Dezelfde tijd ongeveer ontbeten. Daarna de tram gepakt naar halte Kabatas waar we de pont hebben genomen naar het Aziatische deel van Istanbul. De boot vertrok om 11:20 uur en ca. 15 minuten later waren we op onze bestemming in de wijk Uskudar. Daar hebben we enige uren rondgelopen, geshopt. Was wel druk ook maar anders druk dan in het Westerse deel van Istanbul. Zeg maar rustig druk. Na een tijdje hadden we dit wel gezien en hebben de boot terug genomen naar ons vertrekpunt. Daar even rondgeneusd en gekeken naar de vertrektijden van de boot die we morgen willen nemen voor een “cruise” over de Bosporus. Is gewoon een publieke boot die een rondje vaart van enkele uurtjes. Het was daar een drukte van jewelste. Allemaal Turken en af en toe een toerist. Een ongelooflijk gezicht en gehoor. Goed dat we er foto’s en film van hebben. Want daarna zijn we onder de hele drukke weg door door een soort tunnel naar de andere kant van die weg gegaan. En in die tunnel was elk plekje bezet door verkoopstandjes en schreeuwende en gillende verkopers en dan propvol mensen. Dit was nou een echte kakafonie van geluid, zeg eigenlijk maar HERRIE. Maar heel leuk om mee te maken. We kwamen toen uit bij de kruiden bazaar. En toen werd het echt Turks gezellig. Druk, ruk en nog eens druk en kleurrijk, aromarijk en gewoon leuk om te zien en doorheen te slenteren. Vandaar kwamen we bijna automatisch in het oude centrum met alleen maar smalle winkelstraatjes. Links, rechts, voor en achter. Het is een woud van straatjes, geweldige ervaring. En het weer is nog steeds fantastisch. Voor vandaag hebben ze 24 graden opgegeven en dat is het minimaal voor ons gevoel. We hebben de winkelstraatjes gevolgd in een richting die ons bij de Grand Bazaar bracht en dat is gelukt. Dus de Grand Bazaar in met ook de winkeltjes etc. etc. We kwamen denk ik zo na vieren uit de Bazaar en waren vlak bij ons hotel. Dus besloten we daar maar naar toe te gaan en wat te relaxen op het dakterras me een snackje en een borrel of iets dergelijks. Daarna zijn we even naar onze kamers gegaan om even wat te rommelen, ik zeg niet wat. En rond 19 uur gingen we weer op stap voor het avondeten. We hadden besloten bij een echte Turk te gaan eten, niet zo’n opgepept toeristenrestaurant. Wij naar binnen en gaan zitten. Hebben we onze keuze gemaakt en dan blijkt plots dat het merendeel wat we wilden bestellen (o.a. soep voor Marieke!!) “op te zijn”. Ook sommige vlees hoofdgerechten waren er gewoon niet. Dus zijn we maar opgestapt en naar het hotel gegaan en hebben we daar gegeten. Nu wil het toeval dat Marieke tortellini had besteld en dat was gewoon zoals ze het daar kennen niet lekker. Ik heb ook nog geproefd maar ik had het zelfs helemaal niet gegeten. Marieke heeft er nog wat van op, vooral nadat ik had gevraag om een extra saus. Die saus was ook niet zo lekker, het leek wel gesmolten boter met melk. Maar goed, dat is niet anders. Na het eten, rond 21 uur, gingen onze reisgenoten naar de kamer en wij hebben nog een uurtje gewandeld door de omgeving. Veel winkeltjes waren al dicht maar sommigen niet en het was verrukkelijk weer. Zo met blote armen tot 22 uur buiten lopen, het was echt heerlijk. Op een gegeven moment gingen we een soort poortje door omdat we daar licht zagen en geluid hoorden en we kwamen terecht in een soort van waterpijpkroeg. Het was een open plek tussen gebouwen met een boom met bladerdak en vol met Turken die blaaspijp en snoep gebruikten. Een gezellig herrie, een zogenaamd bruin cafe van Turken. Toen we weer naar buiten liepen zagen we hoe ze houtskool maakten voor al die waterpijpen. Een geweldig gezicht. Een man die op een soort plateau, waar zich een brede afvoerschoorsteen boven bevond, schalem net houtskool stond te branden met een soort losse kokers er op en die hij met een groot soort fohn aanwakkerde om te gloeien. Was een erg mooi gezicht. En dat ligt ook vast op foto, niet op film want ik had de camera niet bij dat moment. Misschien morgen nog eens langs gaan. Toen waren we iets na 22 uur terug op de kamer. Tikken, mailen etc. en een afzakkertje en weer naar bed.