Do 25-04-2013 dag 03 Princess Islands - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Do 25-04-2013 dag 03 Princess Islands - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Do 25-04-2013 dag 03 Princess Islands

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

11 Mei 2013 | Turkije, Istanbul

Vandaag zelfde tijd aan het ontbijt. Daarna wat info ingewonnen bij de guest hostess in het hotel over de reis naar Princess Islands. We kunnen vlakbij het hotel de tram nemen naar rechts, maakt niet uit welke, ze gaan allemaal naar Kabatas. Daar kunnen we een boot nemen naar de Eilanden. Dat ging wonderwaar erg gemakkelijk. Eerst hebben we maar weer eens gepint en toen een toegangsmuntje gekocht bij een automaat bij de tramhalte. Dat ging heel gemakkelijk. Voor 3 TL, ca. € 1,20 krijg je een muntje die toegang geeft tot het station. Dan kun je reizen zover je wilt. Alleen bleek de info van de hotel guest hostess niet accuraat. Want de tram die wij hadden stopte halverwege de route en er was een dame zo attent ons te wijzen op het feit dat dit de eindhalte van deze tram was. Wij dus er uit en naar een ander perron er naast om een tram te pakken die wel ging naar Kabatas. Op de bestemming aangekomen de drukke weg overgestoken en ook hier muntjes gekocht voor de boot. Dat was 5 TL pp voor een enkele reis (ca. € 2,00). Wij waren daar net na 11 uur en de volgende boot zou om 12 uur vertrekken. Dus een wat rond gewandeld langs het water en naar een visser staan kijken hoe die kundig veel vis ving. Zo’n 20 minuten voor vertrek waren we bij de boot en die was al redelijk vol, vooral op het open bovendek maar we vonden toch nog plek daar. De tocht zal 1 uur en 40 minuten duren en gaat via het Aziatische deel van Istanbul naar nog vier eilandjes. De laatste is het eindpunt en daar gaan wij naar toe. Dus 13:50 uur daar aangekomen hebben we eerst wat gedronken op een terrasje waarna we naar de vertrekplaats van de paardenkoetsen zijn gelopen. Nu is er een korte en een lange tocht met verschil in prijs, maar we hadden van een lokaal iemand gehoord dat de korte dezelfde tocht was als de lange. Dus hebben we voor de korte gekozen. Vermoedelijk stopt de lange tussendoor nog op een andere plek voor een korte pauze. Het was een hele gezellige en aparte tocht die zo’n drie kwartier duurde en een rondje over het eiland maakt. Af en toe had je mooie uitzichten over zee en verder reden we door straten en door een bergachtig gedeelte van het eiland. Leuk en ontspannen tochtje. Daarna hebben we rond gewandeld en zijn bij Starbucks koffie gaan drinken. Ik had caramel macchiato, was erg lekker. Toen zijn we nog een klein stukje gaan lopen langs het water want de boot zou om 17:20 uur vertrekken maar we wilden nu wat vroeger aan boord zien te komen voor een leuk plekje op het bovendek. Dus 16:40 uur waren we ingecheckt en zaten we buiten op een bankje te wachten tot de toegangshekken open gingen. Dat gebeurde op 16:50. We hadden idd een mooi plekje op het bovendek aan de buitenkant. Stopt om 17:20 uur vertrok de boot weer via de zelfde route als op de heenweg maar dan nu richting Istanbul city. Daar weer aangekomen de tram weer gepakt. Die was nu tjok en tjokvol, zoals we ze meestal zien rijden hier. Mensen kunnen vaak niet eens de tram in omdat die overvol is. Uitgestapt bij de grote bazaar want dan zijn we dicht bij ons hotel. Even wat opfrissen en omkleden en weer op pad voor het avondeten. Weer maar richting beneden naar de kust gelopen waar we ook gisteravond hebben gegeten alleen kiezen we nu een andere restaurant. Achteraf geen goede keuze want het eten was wel goed over het geheel genomen maar veel minder dan gisteren en 1 schotel was bagger vet en ook de bediening was heel magertjes, vooral vergeleken met gisteren toen ze alles in het werk stelden om het ons naar de zin te maken. Na het eten was het al weer 21:30 uur geworden. Toen terug gelopen naar het hotel waar we besloten om maar naar de kamer te gaan. Daar hebben we samen nog een borreltje gedronken en kon ik het verslag weer invoeren.

• 12 Mei 2013 - 12:57

Jos:

Princess Islands ziet er gezellig uit. Mooie gebouwen, huizen en terrassen. Leuk dat jullie ook met zo'n koetsje zijn geweest, anders hadden jullie bergje op en bergje af gemoeten.

Ik las ook nog over die Blauwe moskee. Dat de naam Blauwe moskee niet alleen door de blauwe tegeltjes komt, maar ook dat vroeger de moskee blauw werd door het reflecteren van het blauwe zeewater. Maar omdat er nu gebouwen voor gebouwd zijn reflecteerd het niet meer op de moskee.