14 t/m 19 februari 2012 - Reisverslag uit Varadero, Cuba van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu 14 t/m 19 februari 2012 - Reisverslag uit Varadero, Cuba van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

14 t/m 19 februari 2012

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

19 Februari 2012 | Cuba, Varadero

Di 14-02-2012 dag 11
Eerst wil ik reageren op enkele vragen gesteld via reactie bij ons verslag. 1) We rijden maar in 1 bus en dat is een luxe bus. Met airco, goede en verstelbare stoelen, een koelvak voor de voorraad waterflesjes, DVD-speler en 2 inklapbare (of uit-) schermen en een toilet achterin de bus. Die bussen zijn van de staat net zoals de reisorganisatie Transtur die bijna alle toeristen vervoerd op Cuba. De bussen komen uit Europa of Canada. 2) We plaatsen nog geen foto’s bij ons verslag omdat de internet toegang dat gewoon niet toelaat. Op Cuba schijnt helemaal geen wifi te zijn. En tot nu toe hebben we op drie plaatse kunnen internetten, 2 x in een hotel en 1 x in een internetcafé. De verbinding is echter altijd zo traag dat we al blij zijn als we binnen 1 uur het verslag kunnen plaatsen. We kopen steeds 1 uur en dan kunnen we niet eens meer mail bekijken of reacties en beantwoorden, laats staan foto’s uploaden. Dat hoop ik dan thuis nog te doen om een beetje een compleet plaatje te krijgen van deze reis. Goed, nu verder met de reis.
Vanmorgen na een goed ontbijt om 8:30 uur vertrokken. Om 10:10 uur kwamen we aan bij het dorp waar Fidel Castro vandaan kwam. Ook hier werden er weer twee kaartjes gekocht voor 2 personen om foto’s te maken en diegenen zullen die dan weer via internet verspreiden na de vakantie. Ik koop echter ook zelf weer een kaartje omdat ik wil filmen. Ik twijfelde wel maar Tania zei dat ze hier wel streng waren dus toch maar gedaan. En maar goed ook. Overal staan bewakers of mensen die alles in de gaten houden. En ik vond het ook best interessant. Blij dat we het toch gedaan hebben. Fidel komt uit een welgestelde familie, want het dorp waar hij vandaan komt is door zijn vader opgericht en gebouwd en de huizen waar ze woonden zijn erg ruim en luxe. Om 11:30 uur vertrekken we weer en stoppen onderweg voor de lunch in Holguin, daar zijn we om 12:30 uur. Om twee uur vertrekken we weer en zijn rond 15:30 uur in Las Tunas. Hier waren we eerder deze week ook al en we hebben hier weer een stop gemaakt. Om 16 uur weer vertrokken richting ons hotel Caracol in Santa Lucia. Daar komen we tegen 18 uur aan. Tania zei, wacht even in de bus, ik ben zo terug. En dat duurde en duurde. We hoorden al geruchten over geen kamers e.d. En idd, eindelijk kwam Tania met de mededeling dat er geen kamers waren voor ons. VOL. Het bleek dat het hotel een fout ergens heeft gemaakt met de boekingen. Afijn, wat heen en weer gebel en gesprekken met de directeur leverden op dat alle hotels in de buurt aan het strand vol waren of iig niet genoeg kamers vrij hadden om de hele groep te kunnen plaatsen. Alternatief zou zijn om 120km door te rijden naar een hotel waar we ook eerder deze week al waren in Camaguey, hotel Camaguey. Het hotel met de lekkerste pinacolada maar met het slechtste ontbijt. EN geen all inclusive EN geen strand. Want morgen zou een rustdag zijn om te snorkelen of duiken in de zee bij een koraal voor de kust of een rustdag op het strand in een all inclusive hotel. Dus niet. Maar goed, er is een alternatief en we hebben onderdak. Maar de gevoelens zijn verdeeld. We hebben wel mogen dineren in dit hotel waar we eigenlijk hadden moeten verblijven. Het eten was uitstekend. Prima vlees, lekker warm en ook andere dingen die lekker waren. Rond 20 uur zijn we hier vertrokken en om 22:30 uur waren we op onze nieuwe bestemming. Gauw de koffers naar de kamers gebracht en naar de bar voor een (eigenlijk twee) pinacolada’s. Tegen 24 uur gingen we naar onze kamer waar ik eerst maar dit verslag heb gemaakt voordat we weer dingen gaan vergeten. Morgen wachten we de reacties af van Summum. Ons idee had Tania ook al bedacht om nl. morgen door te rijden naar onze volgende overnachting, dus een dag eerder want we zouden in Santa Lucia twee nachten verblijven met een rust- stranddag, als dat kon dan daarna doorrijden naar Varadero, in principe onze laatste overnachting, om daar als het kan een dag eerder aan te komen zodat we de verloren strand- rustdag daar hebben. Dat is nl. ook een all inclusive hotel aan het strand. Als dat zou lukken zou mooi zijn. We wachten dus morgen even af.
Wo 15-02-2012 dag 12
Vanmorgen dus lekker laat opgestaan tegen 8 uur. Het ontbijt was maar zo zo, maar dat wisten we al van de vorige keer. Daarna tot tegen 10:30 uur op het balkon lekker zitten lezen. Om 10:30 uur dus naar de lobby, Tania had nog geen nieuws. Nog een uur afwachten. Dus maar naar het zwembad gegaan en daar eerst even lekker gelegen en wat gekletst. Toen werden we gevraagd om te yatzeeen. Dat hebben we dus gedaan tot tegen 12 uur. Ondertussen was bekend geworden dat we idd vandaag naar ons hotel in Sancti Spiritus konden en dan zullen we morgen een 1 ruk naar Varadero rijden zodat we daar dus de stranddag hebben en all inclusive. Dat houdt wel in dat de excursie naar het mausoleum van Che Guevara niet door zal gaan. Daar waren sommigen niet zo blij mee en dat kan ik me voorstellen als je daar echt in geïnteresseerd bent. In het hotel waar we nu zijn gaan we eerst lunchen voordat we vertrekken. Dat wordt betaald door het hotel in Santa Lucia die de fout heeft gemaakt met de boekingen. Om 12:30 uur gaan eten en om 13:30 uur vertrokken richting Sancti Spiritus waar we een wandeling door het centrum gaan maken en daar zullen we ook overnachten. Maar het verhaal wordt vervolgd. We waren nog geen vijf minuten met de bus onderweg toen Tania werd gebeld. De bus stopte. Toen kregen we te horen dat het hotel in Sancti Spiritus TOCH GEEN kamers had voor ons. Iets wat we allemaal onbegrijpelijk vonden. Eerst wel geregeld en nu plots niet meer. Er was even flink wat rumoer onder de gasten en door elkaar gevraag hoe nu, wat waar etc. etc. Het was zo’n gezeur dat ik uitschoot om eens allemaal op te houden met van alles te vragen aan Tania door elkaar heen. Dat doe ik toch echt niet gauw. Ze was aan het bellen, was bere nerveus en dan al die vervelende vragen waar ze op dat moment toch geen antwoord op wist. Of het door mij kwam weet ik niet maar het werd wel rustiger. Even later meldde Tania dat Summum Havana en Transtur hun best gingen doen om ergens onderweg tussen waar we waren en Varadero overnachting voor ons te regelen. Voorlopig zouden we gewoon doorgaan naar Sancti Spiritus voor de stadswandeling en dan richting noorden van Cuba gaan. Gedurende de rit werd er weer gebeld en was er een oplossing gevonden. We kunnen vannacht slapen in een hotel in Santa Clara, hotel Hanabanilla. Daar krijgen we ook avondeten en de volgende morgen krijgen we als extraatje een boottocht op het meer waar dit hotel aan ligt inclusief lunch. Daarna gaan we dan toch naar het mausoleum van Che Guevara en slapen morgenavond in een ander hotel in Varadero zodat we de dag rena idd een stranddag hebben in Varadero. We nemen aan dat het all inclusive is maar dat merken we wel. Zo niet dan wordt er wel gereageerd. Net nadat we dit hadden gehoord en dus verder waren gereden kreeg de chauffeur een stopteken van de politie. Hij zou te hard hebben gereden en kreeg dus een boete. Na dit oponthoud weer verder gereden naar Los Hoyos voor een korte plas- drinkpauze van ca. 20 minuten en weer verder. Om 17:30 uur waren we eindelijk in Sancti Spiritus en hebben dus de stadswandeling gemaakt. Is best een mooi stadje. Lijkt een beetje op Trinidad. Gezellig, kleine straatjes, gekleurde huizen. Ziet er mooi uit. Wat gebouwen bekeken en de beroemde brug daar. Beroemd vanwege het feit dat het cement van die brug is gemaakt met melk. Rond 18:30 weer verder naar Santa Clara waar ons hotel voor vannacht zich bevindt. We reden een deel op de “snelweg” en het laatste deel binnendoor om bij het hotel en het stuwmeer te komen. Overigens stel je bij snelweg niet te veel voor. Is vaak ook maar een tweebaansweg, dus tegemoetkomend verkeer en daar rijdt en loopt vanalles. Paarden, karretjes, fietsen, brommers, voetgangers, mensen die staan te kletsen. En ’s avonds in het donker de fietsers en karren eigenlijk altijd zonder licht. De wegen zijn ook niet verlicht en hebben meestal geen belijning. Je begrijpt dus hoe snel je hier kunt rijden als je achter een fiets of kar zit en je kunt niet inhalen vanwege een tegemoetkomende koe !! Afijn, het laatste stukje van 30 km. is dus ook niet snel te rijden maar we hebben een goede chauffeur. Rond 20:30 uur waren we in ons hotel. We verbaasden ons eigenlijk dat we naar binnen mochten:). We zijn gelijk gaan eten. Het avondeten hoefden we ook niet te betalen. Na het eten zijn we naar de kamers gegaan waar we rond 22 uur waren. Nu gaan we nog lekker wat lezen. Morgen hoeven we er weer niet vroeg uit want we vertrekken pas om 9:50 uur voor de boottocht. We hopen dat het nu een poosje goed blijft gaan met de hotels. Alhoewel alles goed geregeld is nu. Alleen het geeft zoveel onrust. Vooral voor onze reisleider. Het is wel hun werk natuurlijk maar zij kon er ook niets aan doen en heeft verder haar best gedaan. Morgen weer nieuwe kansen.
Do 16-02-2012 dag 13
Dus weer rustig opgestaan. Goed ontbijt. Geen buffet deze keer. Het lijkt wel of het hotel alleen onze groep huisvest (bijna). Om 10 uur vertrekken we met de boot voor een tochtje van 20 minuten over het stuwmeer. Het is een schitterende locatie. Prachtig stuwmeer dat er als een gewoon natuurlijk grillig gevormd meer uitziet. We komen aan bij een soort van boerderij op een heuvel. Er loopt van alles rond, heel veel geiten in een grote ren, kippen, honden, varkens en allerlei andere dieren. Ze houden ook bijen. De boerderij bestaat uit verschillende gebouwtjes en we mogen overal in kijken en rondlopen. In een slaapkamet ligt zelfs nog iemand op bed te slapen. De slaapkamers zijn door een gordijntje afgescheiden van de rest van het huis. Het is schitterend weer en een prachtige omgeving. We hebben dan ook best even rondgelopen daar en genoten. Toen weer met de boot een stuk verder varen naar de plek waar we gaan lunchen. Na aanleggen moeten we een trap op naar het restaurant. Ook hier weer een prachtig uitzicht. We kregen ook de lunch gratis aangeboden. Gebraden varkensvlees en kip met rijst en zwarte bonen. Vooraf een schotel met tomaten schijfjes en komkommer e/o geraspte kool. Dit komt veel voor in Cuba. Lekker gegeten. Na het eten weer terug gevaren naar het hotel. Lekker weer achterop de boot in het zonnetje gezeten en heerlijk genieten van de omgeving. Groene bergen/heuvels en een mooi meer. Mooie tocht. Om 14:15 zitten we weer in de bus op weg naar Santa Clara. We bezoeken hier het mausoleum van Che Guevara. We mogen niets meenemen naar binnen. Geen tassen, heuptasjes en fototoestellen / camera’s. We hebben niet zoveel met die man maar het hoort wel bij Cuba. En het was best indrukwekkend. Aansluitend lopen we door het museum wat daar bij hoort. Daarna weer naar de bus en de camera’s gepakt want buiten mogen we wel fotograferen. Om 16:30 uur vertrekken we van hier naar Varadero waar we na een tussenstop om 19:30 uur aankomen. Hotel Sol Sirenas Coral ziet er goed uit. Het is een vier sterren hotel en dat merken we gelijk. Alles ziet er schoon en redelijk onderhouden uit. In de badkamer eindelijk weer eens shampoo en badschuim en tissues. Mooie ruime kamers, grote bedden. Er is echter 1 nadeel, geen wifi !!!!!!! Wel internet maar dat is maar tot 21 uur beschikbaar en kost bijna € 10 voor 1 uur. Nu is het gesloten en morgen is er geen tijd hier. Dan maar hopen op het hotel morgenavond. Gauw naar de kamers en gelijk weer naar de lobby voor een cocktail waarna we gaan eten in het grote restaurant. Het is wel net een kippenhok maar het eten ziet er goed uit en smaakt prima. Veel keuze, heel vriendelijk en gezellig personeel. Dat hebben we nog niet meegemaakt in Cuba. Het kan dus wel !! Na het eten samen met een ander stel hat strand opgezocht en na wat miskleunen eindelijk toch gevonden. Het is pikdonker maar het zand voelt heerlijk zacht aan. Langs het hele strand rieten parasols, veel bedden etc. Ook de hoteltuin ziet er prachtig en goed verzorgd uit. Jammer dat we hier maar 1 nacht verblijven. Morgen om 12 uur worden we weer getransferd naar ons eindhotel. Dat is wel jammer dat dit midden op de dag gebeurd zo wordt je stranddag weer in tweeen gebroken maar het is niet anders. Na het strandbezoek nog een borrel gedronken aan de bar en tegen 23:30 naar de kamer. Verslag tikken terwijl Marieke de spullen voor morgen bij elkaar zoekt en klaarlegt. Dadelijk lekker slapen en morgen op tijd naar het strand voor een paar uurtjes.
Vr 17-02-2012 dag 14
Vanmorgen 7 uur op gestaan. Prima ontbeten en rond 9 uur waren we op het strand. Heerlijk op een ligbedje gelegen, gelezen en gewoon geluierd. Het is er schitterend. Het geeft echt een bounty gevoel. Mooi wit en zacht poederig zand, schitterende blauwe zee en groene palmbomen. Wat wil je nog meer. Om 11:30 uur moesten we helaas weg. Koffers klaar gemaakt en tegen 12 uur stonden we in de hotellobby op de bus te wachten voor vertrek naar het volgende hotel, Arenas Blancas. Daar waren we zo rond 12:45. Eerst inchecken, dat duurde even. De kamers zullen pas om 16 uur klaar zijn. Dat hadden we wel verwacht vandaar dat we onze strandtas en strandspullen apart hadden gehouden. De koffers worden apart gezet en dus kunnen we gelijk naar het strand hier. We zagen al snel een heel mooi plekje net voor het strand. Onder enkele palmbomen. Dit is nog leuker dan het vorige stekkie. Zelfde zand en zee, schitterend, geeft je gewoon een fijn gevoel en dan onder de palmbomen mmmmmmmmmmm. Aan het eind van de middag werd de wind wat sterker en hebben we nog even op het strand zelf in de zon gelegen tot tegen 17 uur. Toen de kamer opgezocht. Tjonge wat een kamer, wat een ruimte. Alles ziet er ook netjes en schoon uit en heel ruim. Prima hotel denken we. Er zijn alleen geen badhanddoeken vanwege een probleem bij de wasserij schijnt. We moeten het dus vanavond en morgen doen met kleine handdoekjes na het douchen, dat is nou jammer maar geen ramp. Het is nu 18:10 uur. We gaan zo dadelijk wat drinken beneden en eens kijken of er internet is. Vanavond om 20:45 eten we met z’n allen in een restaurant aan het strand a la carte. Nou, het eten was niet zo’n succes helaas, voor ons tenminste. We hadden biefstuk besteld, net zoals veel anderen maar toen onze kant van de tafel aan de beurt was van serveren kregen we te horen dat de biefstuk op was. Er werd aan enkelen naast ons gevraagd wat ze als alternatief wilden. Aan ons niets, dus dachten we misschien krijgen wij nog wel, dat wij de laatste stukjes krijgen. Maar later bleek dat we gewoon vergeten werden. Dus een alternatief besteld. Mixed grill maar dan zonder biefstuk. Helaas ook zonder kip, was zeker ook op. In plaats daarvan kregen we drie stukjes worst. Die waren koud en niet te eten. Ook het vlees was niet echt warm en ging wel. Marieke had ijs als desert, maar het leek er op dat ook dat werd vergeten. Ik heb dan maar ook tijdig aangegeven dat er ijs was besteld en even later kreeg ze het dan ook. Na het eten zijn wij helaas gelijk naar onze kamer gegaan want Marieke heeft zo’n last van galbulten onder haar voeten en haar voeten en enkels zijn abnormaal opgezet. Ze heeft haar slippers aan gedaan vanavond maar eigenlijk kan ze er niet in en kan dus moeilijk lopen. Dus naar de kamer en eerst de voeten een poosje onder de koude kraan gehouden maar dat hielp niet veel. Dus maar weer op bed zitten met een dubbele laag dekens onder haar benen en hopen dat het minder wordt want morgen moeten we vliegen. Nu nog even wat lezen en morgen zien we weer. Dan is het het einde van de reis.
Za 18-02-2012 dag 15
Na een heerlijk ontbijt moesten we om 9 uur weer verzamelen in de lobby om te onze vertrektijd te vernemen. Nou, we vertrekken al om 10:45 uur. We hebben dus eerst de koffers voor de vlucht ingericht en zijn toen maar op het balkon blijven zitten omdat Marieke haar "vliegkousen" al aan moest omdat we bang waren dat ze die anders niet meer aan zou krijgen als haar voeten weer nog dikker werden. En ga eens bij het zwembad liggen met zwarte kniekousen, wij niet dus. Op tijd vertrokken emt de bus en ca. 11:15 uur waren we op de luchthaven van Varadero. Daar hebben we 2,5 uur in de rij gestaan om in te checken. Na een poos bleek dat er een computerstoring was en men zonder lijst niet in kon checken. Er schijnt wat gestuurd te zijn vanuit Havana en alle namen van de passagiers moesten met de hand worden ingetikt. Toen dat klaar was moest ook met de hand worden ingecheckt. Er liep dan steeds een vrouw heen en weer tussen de balies met die ene lange lijst met namen. Zodoende checkten wij als een van de laatsten in rond 13:35 uur. Het vliegtuig stond gepland om 13:45 te vertrekken. Daarna moesten we nog vertrekbelasting betalen aan een loket en door de douane en dan de bagagecheck. Al met al vertrok het vliegtuig tegen 14:30 uur, geloof ik. Ik ben een beetje de tijd kwijt. Na een vlucht van een uur landden we op Cancun. Daar moesten we weer van boord omdat het toestel schoongemaakt en bijgetankt zou worden. Wij er uit. Werden een trappenhuis in geloodsd en hebben daar ca. 20 minuten staan wachten. We mochten niet naar buiten en wachtten waarschijnlijk op een bus. Dat was slecht geregeld. Eindelijk de bus in en werden we langs ons toestel naar een opvangruimte gebracht. Daar zaten we net nog geen 5 minuten moesten we allemaal in een rij gaan staan. Wij dachten dat we al weer naar het vliegtuig gingen maar nee hoor, men bleek nieuwe passagierslijsten te hebben uit een weer werkend systeem en iedereen werd weer gecontroleerd of je wel was die je beweerde en of je wel de juiste instapkaart had en de juiste stoelen. Zo hadden wij bijvoorbeeld stoelnummers 32G en 32H en bij die controle werd van die letters omgedraaid wat per saldo niets uitmaakte. Dus de H werd de G en de G werd de H. Maar ok, ook daar hebben we geloof ik een uur oponthoud gehad. Eindelijk mochten we weer naar het vliegtuig en dat vertrok dan ook anderhalf uur later dan gepland. Na een voorspoedige vlucht met eten en wat films gekeken te hebben landden we slechts ruim een half uur later dan gepland op Schiphol, om 10:05 uur. Ook de koffers op de band duurde langer dan we gewend waren maar ze zijn er. Vincent stond ons al op te wachten met de auto. Eerst naar Bianca en Vincent gereden en hun nieuwe auto, nu bij daglicht, bekeken. Prachtige bak. Maar we hadden het zo koud, er stond dan ook een flinke bries in Oegstgeest, zodat we besloten een andere keer een ritje te maken met het "voiture". Na wat gedronken te hebben zijn we naar huis gegaan waar we rond 13:15 uur aankwamen.
Samenvatting:
Cuba is een mooi land. Mooie bergen, grotten, gezellige en drukke steden. Havana met z'n vele oldtimers is prachtig en het noorden met z'n natuur. Trinidad is een heel gezellige plaats, druk maar zeer authentiek. Het zuiden met Santiago de Cuba is ook weer anders, nog meer muziek. De mensen zingen, dansen en maken bijzonder graag muziek. Prachtig om te zien en te horen. Overal waar je komt maken ze muziek, op heel Cuba, kroegjes, restaurants, op straat het is ongeloofelijk. Maar zo muzikaal en vrolijk als ze zijn zo chagrijnig zijn de mensen in de hotels en de winkels. De uitzonderingen daarop waren de mensen op de markt in Havana en het personeel in de hotels in Varadero. Verder zijn de highlights in dit verslag beschreven de moeite waard en vooral niet te vergeten de bounty stranden. PLAATJES. Ik zal dan ook de komende dagen een kleine selectie van onze 1223 foto's hierbij zetten.

• 19 Februari 2012 - 15:16

De Brasjes:

Wat was het leuk om zo toch een beetje bij jullie op Cuba te zijn. Fijn ook dat jullie weer goed thuis gekomen zijn.

• 19 Februari 2012 - 17:09

Marjo:

fijn dat jullie weer veilig thuis zijn en bedankt voor weer een geweldig verslag
    marieke ik hoop dat je voeten weer wat beter zijn en tot gauw op de zaak

• 19 Februari 2012 - 17:22

Willy En Theo:

Gelukkig weer gezond thuisgekomen met veel mooie herinneringen.
    Groetjes en tot gauw, uit Tholen