3 t/m 5 februari 2012 - Reisverslag uit Havana, Cuba van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu 3 t/m 5 februari 2012 - Reisverslag uit Havana, Cuba van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

3 t/m 5 februari 2012

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

06 Februari 2012 | Cuba, Havana

Vr 03-02-2012 dag 00
Dankzij de sneeuw hebben we de plannen toch maar gewijzigd. Toen we Bianca en Vincent belden dat we ’s nachts voor de zekerheid wat vroeger zouden vertrekken en dat ze ons wel zouden zien zeiden ze weer “kom dan gewoon vanavond dan ben je vast maar hier en in de buurt van Schiphol”.
Dat hebben we toch maar besloten om te doen. Zodoende gingen we iets na 21:30 uur op weg naar Oegstgeest. Daar waren we een uurtje later. Het was goed rijden op de weg alleen wat meer afstand houden en vooral in bochten oppassen want daar lag toch vooral nog wel sneeuw. Het was, zoals gewoonlijk, weer lekker gezellig in Oegstgeest en ongemerkt was het alweer na twaalven voordat we naar bed gingen.
Za 04-02-2012 dag 01
Om vier uur liep de wekker af en ietsjes na 4:30 reden we weg. Bianca en Vincent brachten ons naar Schiphol, samen, dat vonden ze wel zo gezellig. Na een vlotte incheck de douane door en wat rondgelopen in het taxvrije deel en wat gegeten. Na het boarden zaten we in het vliegtuig te wachten voor vertrek, het was al na de geplande vertrektijd, toen er werd omgeroepen dat vanwege de strenge vorst, het was -17C tot -20C, de vleugels ijsvrij gemaakt moesten worden en dat zou 15 minuutjes duren. Afijn, weer na een aardig tijdje kregen we te horen dat er problemen waren met de machines die de vleugels moesten “de-icen”, de hefdelen kwamen niet omhoog vanwege de extreme kou. Een poosje later was dat ook weer opgelost. Eindelijk konden we vertrekken. Er was een beetje geschud etc. en toen hield het weer op. De machine die ons vliegtuig van de parkeerplaats moest trekken kon dat niet vanwege de gladheid. Daarna is geprobeerd te duwen en dat ging ook niet goed. Toen moesten we weer wachten tot de parkeerruimte was behandeld om de gladheid tegen te gaan. Dus uiteindelijk stegen we 9:50 uur op i.p.v. 7:35 uur. Onderweg kregen we wel 1 x een vliegtuigmaaltijd en drinken. Koffie en thee kon je nog een keer gratis krijgen, de rest moest je kopen. We hebben een media player gehuurd en hebben zeker drie films gekeken en nog wat korte dingetjes. Ging erg goed. Rond 8:15 uur Hollandse tijd, hier 6 uur vroeger, dus 12:15 uur zijn we geland. We waren vrij snel door de douane, bril moest af, foto maken, maar verliep soepel en weer door een scan met je bagage, De mensen daar zijn niet vriendelijk, eerder nors en snauwerig. Buiten stond onze reisleidster op ons te wachten. Als eerste moesten we geld omwisselen. Je kunt in Cuba niet pinnen en alleen creditcards van Visa worden geaccepteerd, verder geen enkele. De bus in en onderweg van Varadero, waar we zijn geland, naar Havana. Onderweg gestopt bij een soort van cafetaria zeg maar waar we een pina colada hebben genomen. Die was, zoals de reisleidster al zei, overheerlijk. Gemaakt van verse vruchten etc. De rum mocht je er zelf bij schenken, zoveel je zelf wilde en niet te vergeten, kaneelpoeder. Jammie !!! Onderweg nog enkele malen wat langzamer gereden voor wat uitzichten en voor een rumfabriek. Op die weg mochten we niet stoppen en groepen mogen geen rumfabriek bezichtigen, dat is dan wel weer jammer. Aangekomen in ons hotel Bellevue Deauville gelegen aan de boulevard langs zee. Het hotel ligt in het centrum van Havana en niet ver van het oude centrum. Nou, dat stelt geen van beiden veel voor. Hele oude gebouwen en vooral veel ruines lijkt het wel. Mensen wonen er wel en je ziet ze dan ook vanaf de straat in hun kamer zitten en leven beneden, want de deuren staan open en je ziet het hele gezin (of meer) hun leven leven. Het hotel heeft drie sterren, maar dat zijn idd Cubaanse sterren. De liftdeuren gaan wel eens niet open, water in de badkamer op de vloer, de wc blijft doorlopen als je de hendel niet terugduwt, de deur naar balkon zit dicht met een ijzeren pennetje ervoor, de vloer is van graniet zoals we vroeger in onze douche hadden, de deuren zitten vol met rot en gaten aan de onderkant en de airco is niet echt een airco, hij blaast wel lucht maar koelen …….. Je kunt dan ook het beste op de kamer niet te veel doen. Als je je rustig houdt gaat het goed, zodra je wat beweegt wordt je gelijk klam. De temperatuur is overigens 26 graden celsius en het is half bewolkt. Na een opfrisbeurt toch maar naar buiten gegaan en een stuk de boulevard afgelopen en het oude centrum in. Nou, niet veel te beleven. Wat wel opvalt is de vele jonge meisjes en vrouwen met hele korte rokjes en lage halzen. Het lijkt zo een heel vrij volkje. Na een fles water te hebben gekocht in een klein supermarktje een restaurant opgezocht (echt zoeken, zoveel zijn er niet) en chateau briand gegeten. Was prima maar ontzettend groot. Ik konnum niet op. Nu is het hier 21:55 uur en stop ik met tikken en gaan we lekker slapen. Voor ons is het tenslotte eigenlijk al bijna 4 uur in de nacht.
Z0 05-02-2012 dag 02
We hebben allebei heerlijk geslapen. Zo tegen 7:15 opgestaan. Het ontbijt viel niet tegen. Wel wat kleine mini broodjes maar wel worst en kaas. Gebakken of gekookt ei is er ook en gelukkig een sapje ook. Ik drink (bijna) nooit koffie in het buitenland en ook thee ben ik geen fan van. Na het ontbijt de bus in. We vertrokken ca. 9:15. Zeker wel drie minuten rijden en toen stopre de bus en moesten we er uit. De rest van de dag zullen we tot 15:30 door de oude binnenstad van Havana lopen. Dit was boven verwachting heel erg leuk. Er zijn toch ook hele mooie gebouwen en gebieden in Havana. Enkele mooie gezellige pleinen. Onderweg ergens koffie o.i.d. gedronken waar we ook sigaren hebben gekocht voor een collega van Marieke en enkele als cadeau voor een sigarenkenner voor zijn verjaardag. Ergens half de dag liepen we langs een gezellig tent met flamingodansers en muziek, dat zie je trouwens heel vaak, live muziek, heel erg gezellig. Daar hebben we wat gedronken en een broodje gegeten. Was erg lekker. Ik heb ook een cuba libre genomen, was perfect gemixt. Daarna in een hotel naar de bovenste verdieping gegaan voor een uitzicht over Havana. Was wel leuk maar niet spectaculair. Toen was de rit in de oldtimers aan de beurt. Dat is een tocht door de stad Havana met stoppunten onderweg. Waar dan weer wat wordt verteld en uitgelegd. Bij elke stop moesten we een andere oldtimer kiezen zodat we in verschillende konden meerijden. Dat was verschrikkelijk leuk. Auto’s uit 1957 of ouder, machtig mooi. Er waren ook cabrio’s bij, prachtig. Al met al is dit een mooie dag geworden, wel wat regen af e toe en vooral de laatste rit met de oldtimers richting hotel regende het behoorlijk. Vanavond gaan we in de stad eten met live muziek van een wereldbekende groep. Wij hebben er nog nooit van gehoord maar ze geven ook concerten in Nederland, ik geloof Buena Vista Social Club. Maar daar kom ik straks wel op terug. Zo, we hebben het meegemaakt. Het was een hele happening. Heel erg leuk en erg gezellig. Het eten was simpel maar wel lekker. Goede muziek en gezang van enkele ouwetjes. Ook wat oudere dames vol met lagen verf maar wel apart en inzet. We gingen om 19:45 weg van het hotel en waren tegen 24 uur weer terug in de kamer.

• 06 Februari 2012 - 16:17

Willy En Theo:

Jammer van het hotel, maar dat hoor je wel meer daar, Halla had ook zoiets gehad. Maar nadat ze overvallen waren kregen ze ineens een mooi hotel.
    Blijven jullie in Havana? denk het niet hè? Nog heel veel plezier en we houden het bij hoor. LEUK.

• 06 Februari 2012 - 16:37

Bianca:

FlamInGo-dansers?? Staan die op 1 been dan ;-p haha. Van de Buena Vista Social Club heb ik wel gehoord hoor. Zo te lezen was het toch wel heel leuk en gezellig in Havana en drank ontbreekt er ook niet: pina colada en cuba libre die perfekt gemixt waren. Zeker ook veel rum en weinig cola :-)?
    Gaan jullie nog een Cubaanse Salsa leren dansen?
    Hopelijk zat je net niet in een cabrio toen het zo hard ging regenen.
    Veel plezier nog!

• 06 Februari 2012 - 17:55

Jos:

Hahahaha Kijken jullie wel uit, dat jullie niet dronken worden met al die alcohol. Ik had het dan wel goed gezien, dat jullie om 9.10 vertrokken met het vliegtuig. Later stond er dat jullie om 9.38 waren vertrokken. Ik dach, ik ben toch niet gek, maar nu begrijp ik het jullie konden niet weg,
    vanwegen die vleugels.
    Fijne vakantie verder.

• 06 Februari 2012 - 18:48

Marjo:

niet stiekem die sigaren uitproberen en geniet van alle lekkere drankjes, je weet maar nooit wanneer je de volgende krijgt
    ik heb gehoord dat de bussen uit nederland daar rijden, dus stap niet in de verkeerde
    groetjes marjo

• 06 Februari 2012 - 19:18

Piet En Ati:

Hoi luitjes.
    Fijn om te horen dat het goed gaat bij jullie.Geniet mee,van eten en lekkere drankjes.
    Zie het helemaal voor me.
    Veel plezier nog,en tot de volgende keer.