6 t/m 9 februari 2012 - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu 6 t/m 9 februari 2012 - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

6 t/m 9 februari 2012

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

10 Februari 2012 | Cuba, Trinidad

Ma 06-02-2012 dag 03
Vandaag een vrije dag dus lekker rustig opgestaan om 7:45 uur en rustig ontbeten. Daarna internettoegang gekocht in het hotel. Er is geen wifi dus moeten we de pc van het hotel gebruiken. Er zijn er twee en die zijn beiden bezet. Na een behoorlijke tijd te hebben gewacht konden we eindelijk aan de slag. De snelheid is natuurlijk weer enorm traaaaaaaaaaaaaaaaag. Eindelijk op de site voor de reisblog aangekomen wil ik het word docje dat ik dagelijks bijhou openen op mijn USB stick, lukt het niet. Ik heb een beveiligde USB-stick en die moet via een programmaatje worden ontsloten. De pc van het hotel staat niet toe dat er programma’s van extern worden opgestart. Op zich verstandig en logisch maar momenteel wel erg jammer. Dus maar een kort berichtje achtergelaten voor onze volgers. Al met al heeft dit een half uur geduurd. Eerst nog even naar de kamer, rugzak voor vandaag organiseren. Toen heb ik eerst nog het word document van de reis op een niet beveiligd deel van mijn USB stick gezet. Op de weg naar beneden (we zitten op de 8e verdieping) besloten we toch eerst maar het verslag alsnog op het internet te plaatsen. Kan maar gebeurd zijn en er zijn maar twee pc’s die vaak bezet zijn, vooral ’s avonds. Bij de pc’s aangekomen waren ze natuurlijk weer bezet maar aangezien we een vrije dag hebben besloten we maar te wachten. Dat heeft ook weer een half uur geduurd. Toen konden we weer aan de slag. We hadden nog een half uur internet gebruik over dus die hebben we maar gelijk opgemaakt. Zodoende gingen we pas, ik weet het niet meer precies, tegen 11 uur weg. Tot 11 uur was het prachtig weer en heeft de zon volop geschenen. Nu we weggaan zijn er wolken gekomen en we zijn net om de hoek van het hotel en het begint zachtjes te regenen. Dus de plu maar opgezet. Het was gelukkig Maar van korte duur. Dus fijn gewandeld naar het oude centrum via enkele herkenningspunten van gisteren. Het was gezellig druk overal, tenminste in de druk bezochte bekende straten. Zodra je daar vanaf week was een en al armoe, brokken, ruines, puin. Zowel de wegen als de huizen. Nu is dat bijna overal zo, maar als het niet druk is valt het meer op. Een bij een VVV binnengewipt en naar de markt gevraagd. Gelijk maar een plattegrond gekocht van Havana. Achteraf had het niet nodig geweest, maar ja … Na een flinke wandeling kwamen we bij de markt. Maar we zagen geen kraampjes. Ineens ging het licht branden bij Marieke en mij. We zagen nl. wel een hele grote soort loods langs het water. Dus daar maar naar binnen en ja hoor, dit was de markt. Erg groot en druk en gezellig. Heel veel standjes. De mensen hier waren bijzonder vriendelijk, geen uitzondering. Lekker veel gesnuffeld, gevraagd etc. etc. Uiteindelijk hebben we voor onszelf een souvenir gekocht. Toen weer terug vanaf de markt langs het water naar ons hotel, een flinke wandeling. Zijn we nog ca. 2 minuten van ons hotel af begint het me toch te plenzen. Maar we hebben altijd de plu’s bij ons. Maar het was zo heftig dat we toch wel enigszins nat werden. Op de kamer natte kleren uit en voor de “ airco” gehangen. Nu ben ik dit aan het tikken en gaan we straks weer op eten uit.
Di 07-02-2012 dag 04
Vanmorgen om 6:30 uur opgestaan en om 7 uur gingen we ontbijten. 8:30 Uur vertrokken we met de bus. Eerst nog door enkele Havana wijken. Vooral de welgestelde wijken. Daarna richting Vinales. We rijden door de streek van de sigarenindustrie. Veel tabaks plantages en schuurtjes waar de tabak wordt gedroogd. Als eerste gaan we naar de grot Cueva de los Portales, de grot waar in de zestiger jaren Che Guevara zijn hoofdkwartier had gevestigd. Ook zijn slaapvertrek is er nog en de plek waar hij placht te lezen en te relaxen. Hele mooie grot om doorheen te wandelen. Na deze grot vertrekken we. We komen op een bijzondere slechte weg, je kunt beter geen weg hebben dan deze, vol diepe gaten en hele stukken zijn weg. Het lijkt wel of we op een schip in een storm zitten. Maar na zo’n 20 minuten beseft onze buschauffeur blijkbaar dat we op de verkeerde weg zitten. Dus allemaal de bus uit zodat hij de bus kan keren op deze smalle weg. Achteruit de berm in en weer terug, het ging vrij soepel. Dus weer dat hele end terug die slechte weg. Zo rond 14 uur komen we bij een plaats waar we zullen lunchen. Dat was heerlijk, een broodje ham en kaas met groente er tussen of een hamburger met kaas. Het beviel allemaal prima. Toen op weg naar nog een grot in de buurt van Vinales. Cueva del Indio. Zo waar een nog mooiere grot dan de vorige. Dit is nog een vochtige druipende grot. De vorige was erg droog. Hierin gaan we ook een stukje varen. Niet zo ver maar wel heel erg leuk. Bij het verlaten van de grot staat er iemand met een suikerriet pers. Iemand van ons mag de pers bedienen. Hier kun je dan een drankje kopen. Wat ik dan ook doe want het bestaat uit een halve beker vers ter plekke geperste sinaasappelsap en een halve beker suikerrietsap aangevuld met een ruime hoeveelheid rum. Het was voortreffelijk. Na deze grot rijden we naar een immens grote bergwand schildering die de evolutie voorstelt. Erg mooi om te zien. Daarna naar het hotel, Horizontes La Ermita bij Vinales. Dat is schitterend gelegen in het karstgebergte. Nooit geweten dat ze die hier ook hadden. Erg mooi. Dadelijk gaan we met z’n allen eten bij “mensen thuis”. Is niet echt een restaurant maar kan wel de hele groep van eten en drinken voorzien. Overigens is de kamer redelijk goed. Alleen hadden we geen warm water uit de douche. Wel uit de kraan bij de wasbak.
Wo 08-02-2012 dag 05
Het eten was gisteravond erg goed. Ik had varkensschnitzel gekozen en Marieke gegrilde varkensstukjes. Dat doen we vaker en nemen dan allebei de helft van de ander zodat we kunnen proeven wat het lekkerst is en dan allebei hetzelfde hebben. Vanmorgen om 6:30 uur opgestaan en om 7:15 ontbeten. Dit ontbijt was wat kariger dan gisteren. Geen worst en geen kaas, geen jam. Wel een goed gebakken ei met ham en kaas. Verder alles matig maar voldoende. Om 8:30 uur vertrokken richting Havana. Dezelfde weg terug die we gisteren hebben gereden. Tot 2 km. voor Havana, daar was een koffiestop, echter zonder koffie. De koffiemachine was stuk. Dus na een kort oponthoud maar doorgereden naar onze lunchbestemming, Fiesta Campesina. Daar waren we rond 12:40 uur. Daar was ook een soort van dierentuin bij. Het begon al met de cavia “bak”. Op een plaat met kleine genummerde huisjes kon je een Cuc (1 peso = ca. € 0,80) inleggen. Dan werd er een cavia op een draaiplateautje gezet en rondgedraaid en als die dan in het huisje liep waar jouw Cuc bij lag won je een fles rum. Hij liep dus mooi naar een huisje zonder Cuc er bij. Man blij, wij wat minder, om van de cavia maar niet te spreken :). We zagen o.a. krokodilvissen, een leguaan, boomratten (leuke beestjes), krokodilletjes, een soort parelhoenders en nog meer. Ook was men bezig een heel varken te braden boven een soort van barbecue en bedekt met grote bladeren, was ook heel leuk om te zien. Overigens was het lekker warm weer vandaag, de temperatuur liep op tot zo’n 29 graden. De sandwich hier was weer heerlijk met ham en kaas. Een soort van dikke tosti. Als we elke dag dit als lunch hebben zijn we tevreden. Na de lunch zijn we naar Cienfuegos gereden. Een heel gezellig druk dorpje met een heuse winkelstraat. Zo was er een klein marktje en een echt warenhuis. De oppervlakte was ca. 4 x onze woonkamer en daar zagen we een bed, twee wandkasten, gordijnstoffen, pastic stereoapparatuur, levensmiddelen, snoep, wc potten, wasbakken en nog veel meer. Maar alles had een oppervlakte van 1 of 2 vierkante meters, ongelooflijk. Als laatste zijn we naar een theater gegaan, Teatro Tomas Terry. Een speciaal theater gebouwd met geld van die Tomas Terry, van zijn nalatenschap. Is nog in de originele staat, schitterend om te zien. Daarna nog naar een heel mooi huis, Palacio de Valle. Volgens de bekende reisgidsen speelt daar een vrouw piano en als je haar ziet dan tref je het. Ik had het er nog over met een reisgenote in de bus dat het wel uitzonderlijk zou zijn als we die zouden zien. En wat denk je ….. ja wel hoor, ze zat achter haar piano te pingelen. De muziek interesseerde ons niet zo maar die vrouw wel. Wat een kleurrijk figuur, letterlijk en figuurlijk. Erg leuk om te zien. Toen zijn we naar het hotel, La Jagua in Punta Gorda gereden waar we een welkomstdrankje (of twee) kregen aangeboden. Het duurde hier wat langer dan normaal want het hotel bleek overboekt te zijn. Maar al snel zijn de reisleidster en de chauffeur naar een ander hotel overgeboekt zodat de gasten allemaal hier konden blijven. Het is een all inclusive hotel dus vandaag verder geen kosten, das mooi meegenomen. De kamer is er echter een van een 2 sterren hotel vinden wij. Geen shampoo, overigens nergens tot nu toe, vies en rommelig, zeg maar krakkemikkig. In een lamp naast het bed zat geen lamp, dat hebben we gelijk daarna gemeld bij de receptie en ’s avonds, toen we om 22:15 in de kamer terug kwamen, was het nog steeds niet verholpen. Dus heb ik de lamp bij de entree eruit gedraaid en die gebruikt voor bij het bed. En we hebben al meer klachten gehoord van onze reisgenoten. Voor het eten nog een tijdje met bijna de hele groep bij het zwembad gezeten en van een drankje genoten en toen gaan eten. Nou, dat viel ons erg tegen. De keuze was niet reuze en het zag er ook niet aantrekkelijk uit. Ook de omgeving, een beetje grauw. Wat we op hebben was redelijk. Achteraf betaal ik liever voor wat beter eten dan dit all inclusive. Na het eten met een deel van de groep bij het podium gezeten, gedronken en gekletst. Was heel gezellig. Iets na tienen gingen we naar de kamer om dit verslag weer aan te vullen. Er is hier helaas geen internet, geen wifi en geen bedraad dus op naar het volgende hotel en maar blijven hopen dat ze daar wel internet hebben.
Do 09-02-2012 dag 06
Aangezien we vandaag slechts ca. 80 km. hoeven te rijden vertrekken we pas om 9:30 uur. We hebben nog nooit zo’n relaxte vakantie gehad. Dus laat opgestaan en op gemak ontbeten. Was ook niet veel bijzonders, wel weer gebakken ei met ham en kaas, dus dat iig genuttigd. Dus om 9:30 uur vertrokken naar Trinidad. Daar waren we rond 10:45 uur. Eerst naar een pottenbakkerij geweest. Daar maakten ze best leuke dingen. Niets gekocht. We kregen wel wat kleinigheden toegestopt, zogenaamd stiekem, maar even later vroegen ze dan om geld voor de kinderen of vrouw. We hadden twee dingetjes gekregen maar toen we in de bus stapten daarna was er al eentje van kapot. Daarna wat drinken in het centrum en toen een wandeling door het centrum van Trinidad. Trinidad is slechts een klein stadje en het centrum is ook niet groot. Veelal kleine straatjes met ongelijke klinkers uit vroeger jaren met wel heel kleurrijke huisjes. Er zijn enkele straatjes met kraampjes, leuk om doorheen te wandelen. We hebben eerst nog een museum bezocht waar we helemaal naar boven konden via een hele smalle wenteltrap maar waar vandaan we een prachtig uitzicht hadden over Trinidad. Toen naar een soort barretje waar we de traditionele cocktail van Trinidad hebben gedronken. Deze is alleen hier te krijgen (de naam komt nog). Ik vond hem heerlijk. Uiteraard met rum bereidt. Marieke heeft iets anders op, ook met rum maar meer vruchtensap er bij. Er werd ook muziek gemaakt en er werd gedanst. Er werden ook nog enkele groepsleden het podium op gehaald, waaronder Marieke. Was best aardig om te zien. De muzikanten waren nakomelingen van slaven uit Afrika waarschijnlijk. Daarna zijn we gaan lunchen en heeft Marieke weer een lekkere hamburger-kaas op en ik een sandwich met ham en kaas. Was weer prima te eten. Daarna zijn we op bezoek gegaan bij een sigarenmaker die met de hand enkele sigaren voor ons heeft gemaakt. Was erg leuk om te zien. Daarna was er nog vrije tijd tot een uur of vier. Nog even een supermarktje in en naar de bus die ons bij ons hotel afzette. Hotel Las Cuevas. Hier verblijven we twee nachten en morgen is een vrije dag. We wilden eerst een wandelexcursie in de bergen boeken maar er waren te weinig deelnemers en het zou erg warm zijn om in de bergen te wandelen, ondanks dat het nu hier winter is. Vandaag was het ook weer 30 graden. Dus hebben we morgen weer een rustige dag. Misschien gaan we lopen naar Trinidad en nog even door het centrum lopen, we zien wel. We hebben een kamer aan het zwembad met een terrasje met twee comfortabele stoelen dus de tijd komen we wel door. We hebben tenslotte ook leesvoer bij ons. We hebben zojuist al op ons terras gezeten met zoutjes en een drankje, heerlijk. Nu is het iets na 19 uur en zo dadelijk gaan we eten. Het avondeten is hier ook in begrepen. Dus gaan we maar eens kijken wat het is hier. Voorlopig zijn de kamers de beste tot nu toe dus even afwachten. Nou, het is nu 23:50 uur en we zijn net terug van het avondeten en borrelen daarna. Het eten was prima, zag er goed uit en smaakte ook goed. Na het eten hebben we met een deel van de groep op het terras bij de receptie gezeten en gezellig geborreld.

• 10 Februari 2012 - 16:06

Willy En Theo:

Jammie, zo te horen vermaken jullie je wel. nog veel plezier, het vriest hier nog steeds lekker. Brrrrr.
    Doeiiiiii

• 10 Februari 2012 - 17:50

Bianca:

Nou, aan drank komen jullie niets te kort zo te lezen ;-p

Wij hebben een stukje geschaatst op de Oude Rijn bij ons in de buurt. Was wel weer even wennen voor mij, wel leuk.
    De elfstedentocht gaat helaas niet door. Had wel weer eens leuk geweest.

Geniet nog maar lekker van dat warme weer!

Groetjes!

• 12 Februari 2012 - 21:02

Jos:

Hahaha een lamp ergens anders uit gedraaid en bij jullie op de kamer weer ingedraaid hahaha. Ik heb nog andere reisverslagen gelezen, van mensen die ook deze reis hebben gemaakt. Dat het hotel nog bestaat, is mij een raadsel., maar dat moet het reisburo toch ook wel weten dan. Maar als jullie het maar naar de zin hebben, dat is belangrijk.
    Geniet van het mooie weer met af en toe wat regen, hier is het Bbrrrrrr.

• 13 Februari 2012 - 09:45

Marjo:

weer leuk om jullie avonturen te lezen
    fijn dat jullie zo een leuke groep hebben, dat maakt alles nog gezelliger
    geniet van de zon want hier is hij ver te zoeken
    ik mis de foto's,die jullie anders wel eens mee sturen, maar dat zal wel een rede hebben heel veel plezier nog

• 13 Februari 2012 - 18:28

Ko Den Butter:

Beste Marieke en Leen,

Ik denk als jullie thuis komen er de eerste maanden geen broodje kaas of ham op tafel komt.
    De reis is mooi , maar zijn de bussen een beetje comfortable.
    Verder geniet er nog van.

groeten ko