Zaterdag 10 november 2012, Everglades - Reisverslag uit Naples, Verenigde Staten van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Zaterdag 10 november 2012, Everglades - Reisverslag uit Naples, Verenigde Staten van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Zaterdag 10 november 2012, Everglades

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

10 November 2012 | Verenigde Staten, Naples

Za 10-11-2012 dag 13
Vannacht heerlijk geslapen. Marieke’s schouderpijn is al een stuk minder. Eerst maar eens gezocht naar het ontbijt. Er was een klein hoekje bij het zwembad waar de volgende zaken waren: bagels, cakejes, jam, koffie en heet water. Geen theezakjes. Toen ik daar naar vroeg vroeg de dame mij hoeveel ik we wilde hebben. Eentje maar dus. Zij een deur in en komt even later terug met 1 theezakje. Zouden die op de bon zijn in Naples, vroegen wij ons af. Na het karige ontbijt van een geroosterde bagel met suiker en wat drinken zijn we vertrokken richting Everglades City. Dat was ongeveer drie kwartier rijden, toen waren we daar. Daar hebben we een airboat tour geboekt. We waren daar tegen 10:30 uur en om 11 uur zou onze tocht vertrekken. Dus eerst even wat rondgelopen in Everglades City. Stipt om 11 uur vertrokken we met schipper Steve. De tocht duurde een uur en bracht ons door ontzettend mooie mangrove stukken. We hebben al heel veel mangrove gezien maar deze behoren wel tot de mooiste. Dat komt waarschijnlijk omdat je met zo’n airboat overal makkelijk tussendoor kan en dus smalle waterbanen kunt gebruiken en dat is echt indrukwekkend. De film zal het uitwijzen. Maar ook de andere stukken over bredere gebieden is een prachtige tocht. Dat hadden we echt niet willen missen. Prachtige tocht op zo’n boot met nog drie andere gasten, dus lekker relaxed. Ook de snelle stukken met veel bochtenwerk waren indrukwekkend. Als je hier bent moet je dat meemaken. Onderweg veel vogelsoorten gezien en enkele alligators. Dus 12 uur waren we weer terug aan de wal. We hadden ons al voorgenomen de weg die hier naar toe leidde (41) verder te vervolgen richting Shark Valley. Daar had ik over gelezen in boekjes. Dit was weer drie kwartier rijden voordat we daar waren. Er rijdt daar nl. een tram (soort trolley op luchtbanden) over een smal asfaltpad door de Everglades. Dat is ca. 24 km en die tocht duurt in zijn geheel twee uren. Met ergens halverwege een soort van uitkijktorentje van ca. 18 meter hoogte. We waren daar dus tegen 13 uur en het volgende ritje zou om 14 uur vertrekken. Toch maar kaartjes gekocht, we hadden er best een stuk voor gereden en we waren er nu toch eenmaal. Dus eerst maar wat rondgewandeld door een stukje Everglades en een stuk van een boardwalk gedaan. Dat is een gebaande weg door onbegaanbaar gebied gemaakt van verhoogde planken. Vlak voordat de tram vertrok zagen we een gigantische alligator langs de weg liggen, een prachtig exemplaar !! We konden daar binnen 5 meter in de buurt komen. De tocht met de tram was ook een hele mooie tocht. Er was een gids aan boord die overal waar maar iets te zien of over te vertelen was stopte en uiteg gaf en geschiedenis vertelde. Heel interessant en mooi allemaal. We hebben wel 30 alligators gezien, groot en klein. Veel vogelsoorten vlogen er ook rond en we zagen ook vissen in de ondiepe wateren. Halverwege was dus de eerder genoemde uitkijktoren. We mochten helaas niet naar het bovenste stukje, dat is bestemd voor de park beheerders voor als er b.v. brand ergens ontstaat. Maar het uitzicht is fenomenaal. De uitgestrekte vlakte met struiken en boomgroepen en je kunt zo ver kijken !! Nu was het vandaag gedeeltelijk bewolkt maar de temperatuur was rond de 24 graden en er was aardig wat wind over die uitgestrekte vlakte. Het was niet vochtig en we hebben dan ook geen mug gezien of gevoeld gelukkig. Dat kan wel eens anders zijn heb ik gelezen en gehoord. Rond 16 uur waren we weer terug bij ons uitgangspunt. Op de terugweg hebben we wat aangetrokken voor de nu toch wel frisse wind in het open trammetje. Maar zodra we weer terug waren was dat niet meer nodig. Hierna zijn we terug gereden naar Naples, een rit van zo’n anderhalf uur. Net in Naples kwamen we langs een Walmart, daar zijn we even naar binnen gegaan voor enkele boodschapjes en daarna zijn we door Fifth Avenue richting strand gereden om eens te kijken hoe het strand er uit zag en wat de parkeermogelijkheden waren. Ook wilden we de pier bekijken. Die schijnt ook hier een belangrijke en gezellige rol te spelen. Na een paar keer enkele zijstraten te vroeg te hebben genomen waren we uiteindelijk bij de pier. Nou, als je deze pier vergelijkt met de pier in Clearwater dan wint de pier in Clearwater met schaltrompetten. Deze pier is zo doods als een pier. Er lopen enkele mensen op maar er branden slechts enkele lampen en meer is er niet te zien. Verder is alles donker en is er niets te beleven. Dus maar terug naar de auto en een parkeerplek gaan zoeken in de buurt van Fifth Avenue. Eenmaal daar aangekomen blijken de meeste winkels dicht te zijn alleen de eetgelegenheden zijn open. Nu was het wel de bedoeling om te gaan eten maar wat shoppen onderweg is altijd leuk. Komt misschien omdat het nu zaterdagavond is? We zullen morgen eens kijken wat de zondag hier brengt. Maar we hebben overheerlijk gegeten. We hebben beiden kip van de gril genomen met daar bovenop champignonnetjes, honing-mosterd saus en gesmolten kaas, j a m m i e !! Dit was weer een goede maaltijd. Daarna zijn we maar terug gegaan naar de kamer om daar de nodige dingen weer te doen. Tikken, wat uitzoeken voor morgen, wat dingetjes controleren en natuurlijk internet gebruikenvoor van alles en nog wat. Helaas kan ik nog steeds geen foto’s bij het verslag plaatsen, sorry. Ik heb wel contact met de site beheerder maar dat gaat nu niet zo snel als dat ik gewend was van in het begin. Blijven hopen dat het eens gaat lukken. Vanavond dus rustig aan, misschien weer eens wat lezen, ook lekker en daar is nog niet veel van gekomen.

• 11 November 2012 - 10:26

Willy En Theo:

Hoiii, Gaat allemaal prima hè? Het is allemaal even interessant, fijn dat jullie zo genieten.
    ( en wij ook natuurlijk).
    Nog veel plezier!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Groetjes, Willy en Theo

• 11 November 2012 - 10:45

Marjo:

het is nu zondagochtend en eersdt een de verslagen van vrijdag en zaterdag gelezen
    het is maar goed dat jullie zoveel moeten lopen, want met al dat lekkere eten zou je zo maar op een amerikaan kunnen gaan lijken (iets ronder) heerlijk genoten van jullie avonturen en leen...ik kon die kip haast proeven , zo goed had je hem omschreven
    kijk uit naar het volgende verslag groetjes

• 11 November 2012 - 20:51

Yvonne:

Fijn dat Marieke's schouderpijn een stuk minder is en jullie zo genoten hebben van die airboat tour.Dat lijkt me erg mooi zo dicht bij de natuur.Groetjes, Yvonne