10 t/m 13 februari 2012 - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu 10 t/m 13 februari 2012 - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

10 t/m 13 februari 2012

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

13 Februari 2012 | Cuba, Santiago de Cuba

Vr 10-02-2012 dag 07
Aangezien we weer een vrije dag hebben laat opgestaan en ontbeten. Het ontbijt is goed, ruim gesorteerd met allerlei beleg. Vandaar gelijk naar beneden gelopen naar Trinidad centrum. Ons hotel ligt nl. op een berg / heuvel. Natuurlijk zijn we helemaal verkeerd gelopen, wel verschillende keren. We hebben dan ook enkele keren de weg gevraagd naar het centrum maar achteraf was dat toch niet helemaal goed gekomen. Ineen herinnerde ik me een naam van een bar bij een grote trap die heel bekend is in Trinidad, Casa la Musica. Daar heb ik toen naar gevraagd en waren we binnen de kortste keren waar we wilden zijn. We wilden nl. perse internetten. Dat hebben we dan ook gedaan voor een uur. Weer zo’n trage verbinding, het ging op en neer. Maar kpnmail kon ik niet inloggen, telkens had ik een timeout en brak de aanmeldprocedure af. Of de KPNsite had problemen, dat kan natuurlijk ook. Daarna hebben we nog wat marktjes afgestruind en zijn we via een bekende weg weer richting hotel geklommen waar we ca. 12:30 uur weer terug waren. We waren goed bezweet want de zon stond hoog aan de hemel en brandde behoorlijk. Gelijk bij het zwembad gaan liggen op ligbedjes in de schaduw van enkele palmbomen, h e e r l i j k !! Daar hebben we de hele middag doorgebracht. Lekker veel gelezen en relaxed. Daarna gedoucht en dit verslag weer gemaakt. Straks gaan we weer lekker eten en misschien naar de stad beneden naar Casa la Musica. Inderdaad naar Casa la Musica geweest. Er was een stel in de groep waarvan de man niet lekker was en zij wilde toch graag daar naar toe. Toen hadden wij ’s middags al aangeboden dat we met haar zouden gaan zodat ze niet alleen hoefde. Dus na het eten zijn we gelijk naar beneden gelopen met z’n drieen. Er gingen er wel meer van de groep maar die gingen later en we wilden niet te laat terug zijn voor haar man. We liepen nu bijna in 1 keer goed. Toch nog even de weg gevraagd en we hebben nu geen omweg gemaakt. Het was schitterend. Een prachtige band, bestaand uit wel 12 personen met een tomeloze energie. Geweldige muziek. De trappen waren voor meer dan de helft vol met mensen en er werd veel gedanst door wie er maar zin in had. Super sfeer.. Na ruim 1 uur zijn we weer terug gaan lopen. Weer klimmen maar het ging nu gemakkelijker dan ’s morgens in de volle zon.
Za 11-02-2012 dag 08
Na ontbijt weer om 8:30 uur vertrokken. Onze eerste stop was bij de toren van de suikerriet vallei. Vroeger was die vallei gevuld met suikerrietvelden die door de slaven werden bewerkt. Er is ook een toren die we beklommen hebben voor het uitzicht over de vallei en het bijbehorende dorpje. Wel veel kooplui met vooral veel kleedjes en kralen maar het was schitterend weer en best wel gezellig. Daarna doorgereden en onderweg gestopt voor een suikerrietrooi machine. Machtig apparaat die het suikerriet snijdt en kaf scheidt en de rietstengels afvoerd naar een bak die er naast meerijdt. Mooi gezicht. Toen op naar de lunch. Weer heerlijk gegeten. Het gebruikelijke, hamburger kaas en sandwich ham/kaas. De reis weer voortgezet naar Camaguey waar we tegen 15 uur aankwamen. Daar gingen we gelijk de fietstaxi’s in. Een hele leuke ervaring. Onderweg uiteraard langs verschillende highights van deze stad. Tegen 16:30 uur was dat ook weer voorbij en gingen we naar ons hotel Camaguey. Hier kregen we een welkomstdrankje, een cuba libre. Redelijk mooie kamer, ziet er goed uit. Met een balkon met zitje. Lekker even op balkon zitten lezen nadat ik nog wat backups had gemaakt voor een medereizigster van foto’s en films. Om 19 uur naar de hotelbar en allebei een pinacolada besteld. Deze was voortreffelijk, daar lusten we er wel meer van. Om 19:30 uur met de bus en de hele groep vertrokken naar een restaurant in Camaguey. Daar hebben wij de specialiteit van deze stad gegeten. Rundvlees met worst er in, alleen die worst ben ik nog steeds niet tegengekomen. Maar het was wel lekker. Verder zat er veel rauwe groente bij en rijst met bonensoep, ja, zo werd het genoemd. Ik heb dan ook alleen het vlees op en dat was voldoende. Ook was er een toetje. Een erg zoete maar wel lekkere pap, vond ik. Marieke vond dat weer wat minder. Gelukkig dat smaken verschillen. Koffie na. En eindelijk werd er afgerekend want we wilden graag nog een pinacolada in het hotel nuttigen. Dat hebben we dan ook gedaan toen we daar rond 10:45 uur aankwamen. De grootste helft van de groep zat ook aan de bijeengeschoven tafels. Nu is het 1 minuut voor twaalf en gaan we zo slapen. Morgen rijden we naar Santiago de Cuba helemaal onderin. Als we het water inlopen lopen we zo naar Jamaica waar we over vier maanden weer hopen te zijn.
Zo 12-02-2012 dag 09
Toen we opstonden tegen 7 uur was het bewolkt en voor het gevoel redelijk fris met een windje. Maar na het ontbijt was de lucht weer helemaal blauw en de temperatuur was 22 graden. Over ontbijt gesproken, dat was erg slecht. Er was bijna geen keuze en wat je zou kunnen kiezen was op en werd niet aangevuld. O.a. sapje, brood, beleg. Tafels werden bijna niet leeggehaald. We hebben dus heel weinig op vanmorgen. 8:30 Uur zijn we vertrokken en ca. 10:30 zijn we gestopt voor koffiebreak. Daarna weer verder naar de plaats Bayamo. Hier is Carlos Manuel de Cespedes geboren en belangrijk figuur in de revolutie. Ook staat hier een beeld van hem die een geschiedenis vertelt en het volkslied weergeeft in tekst en muzieknoten. Maar als eerste zijn we naar Casa de la Trova geweest. Daar speelde een bekende band en hebben we een drankje gedronken hebben van puur vruchten waar je als je wilde ook rum kon laten toevoegen, wat ik uiteraard heb gedaan. Het was weer een superdrankje. En de muziek die de mannen maakten was overweldigend. Ze maakten heerlijke mooie muziek en konden verdraaid goed zingen. We hebben dan ook een CD van hun gekocht. Altijd goed voor bij de film. Daarna dus het plein Plaza de la Revolucion opgezocht en daar de verhalen aangehoord van onze reisleidster. Toen was het lunchtijd. We hebben weer een nog lekkerder warm broodje ham-kaas op. Het lijkt wel of ze steeds lekkerder worden. Ondertussen was toch weer de hele lucht dicht gaan zitten en vonden we het zelfs wat fris worden terwijl het toch nog 22 graden was. Na de luch nog wat rondgekeken en toen de bus in voor een lange rit. Tegen 16:45 uur waren we in El Cobre bij de bekendste kathedraal van Cuba. We waren verrast door de netheid en schoonheid van die kathedraal van binnen en van buiten. Een plaatje. Toevallig was er een dienst bezig met vooral kleine kinderen. Heel mooi om te zien en te horen !! Toen weer de bus in en naar ons hotel Las Americas in Santiago de Cuba helemaal aan de oostkust van Cuba. Om 20 uur gaan we met bijna z’n allen ergens eten en dan zal het daarna wel weer bedtijd zijn. Hoewel, na terugkomst hebben we toch nog maar ook hier eens een pinacolade geprobeerd. Was wel lekker maar die van gisteren was niet te overtreffen. Overigens hadden we van Tania, onze reisleidster, al gehoord dat dit hotel werd gebruikt als hoerentent. Je kunt hier kamers per uur of dagdeel huren en veel wat oudere mannen lopen dan ook met flink jonge meisjes af en aan. Zo ook ’s avonds in de hotelbar, kwam er een kittig jong ding binnen heupwiegen, jurkje 2 mm onder het kruis en maar lonken. Vanaf de bar zat ze naar me te knipogen en kusjes te geven, tenminste daar leek het op, maar ik besefte wel dat ze knipoogde naar mijn portemonnee :). Tegen 24 uur gingen we naar de kamer.
Ma 13-02-2012 dag 10
Vandaag na het goede ontbijt om 9 uur pas vertrokken voor een stadstour met de bus door Santiago de Cuba stad. Eerst naar het Plaza de Revolucion met een beeld van hele grote manchettes en een heel groot standbeeld. Aansluitend gingen we naar het kerkhof. Gigantisch groot en ontzettend mooi. We hebben het mausoleum van Jose Marti bezocht. Hier staan van 7 uur tot 17 uur elke dag twee wachten op wacht. Die worden elke 30 minuten afgelost via een ceremonie. Dat was prachtig om te zien. Echt militair en alles met muziek. Dat was dan niet live maar niet minder indrukwekkend. De muziek werd heel luid afgespeeld ergens vandaan. We hebben ook het graf van de overleden leider van de Boa Vista Club gezien. Weer naar de bus richting het fort Castillo del Morro dat nu een museum is. Maar voor we daar aankwamen zijn we nog gestopt om ergens rum te proeven. Was wel ontzettend sterk maar wel lekker. Ik heb het maar heel voorzichtig genipt en langzaam maar zeker kwam het toch op. Overigens reden we onderweg nog langs de vroegere Bacardi fabriek. De Bacardi’s zijn ooit moeten vluchten met achterlating van de fabriek en de recepten. Maar goed, we zijn ondertussen aangekomen bij Castillo del Morro. Eerst maar wat gedronken en daarna het fort in. Er moet betaald worden om foto’s te maken. Er is besloten dat we uit de “pot” twee fotograven betalen en dat die dan later de foto’s rondsturen. Aangezien ik wilde filmen heb ik zelf ook een fotobewijs gekocht, dat kostte 5 CUC, ca.€ 4. Maar ik kreeg geen bewijs en kon zo doorlopen en niemand wordt ooit gecontroleerd. Als we dat hadden geweten …. Iedereen liep dan uiteraard ook naar hartelust te fotograferen toen we wisten dat er toch geen bewijsjes gegeven werden. Maar daarom was het fort en uitzicht niet minder mooi. Dit was een schitterende plek met uitzicht op de zee en de kust. Ook op het eilandje ervoor waar vroeger de slaven uit Afrika als eerste aan land kwamen voor een eerste selectie. Het museum stelt geen ruk voor, dat hadden we dan ook al snel gezien. Hierna gingen we naar het centrum waar we ca. 13:30 uur aankwamen. We hebben in Casa Grande een sandwich ham-kaas gegeten en een bordje frietjes. Was deze keer ook weer lekker maar heel dik brood, we konden het bijna niet op. Na het eten nog door de stad gewandeld. Dit is een hele gezellige drukke stad. Ook hier weer overal volop muziek, binnen en buiten. Had nooit verwacht dat de mensen hier zoveel muziek maken en er van houden. Je hoort dat altijd wel maar dan denk je, ja ja, ik zie het wel maar het is idd zo. Ook zijn er over heel Cuba best wel veel arme mensen en ook gehandicapten die om van alles en nog wat vragen, zeep, shampoo, geld, lege flesjes etc. etc. Ze proberen oo van alles en nog wat te slijten aan je. Muntjes, pinda’s, postzegels en nog veel andere dingen. Maar goed, ca. 15:30 uur gingen de meesten terug naar het hotel met de bus. Enkelen bleven nog in de stad. Wij wilden gaan tikken en internetten. Dit ga ik nu opslaan en dan gaan we kijken of internet vrij is want ook hier zijn er maar twee pc’s voor het hele hotel. Vanavond om 20 uur gaan we weer met het grootste deel van de groep ergens eten, La Maison, volgens Tania een goed restaurant, dat geloven we dan maar. Gisteren was het tenslotte ook prima.

• 14 Februari 2012 - 07:24

Willy En Theo:

Hoi, hoi, dat was weer een heel verhaal, lijkt me wel gezellig daar. Dat wordt weer afkicken als jullie thuiskomen haha.
    Groetjes Willy

• 14 Februari 2012 - 07:33

Jos:

Hoi Leen en Marieke,
    Dat van de KPN, dat klopt. Die lagen eruit dit weekend.
    Wat geniet ik weer van jullie verslagen.
    En Leen met wie ging je nou om 12 uur naar de kamer, met Marieke of met dat jonge kittige ding hahahahaha
    Moet je die 2 zinnen nog maar eens lezen hihihihi
    De sneeuw en de erge kou is hier weer weg, genieten jullie nog maar even lekker van de zon.

Groetjes Jos

• 14 Februari 2012 - 08:42

Marjo:

weer een geweldig verslag ...ik kijk al uit naar de volgende ennnne.......
    marieke..... even de koffer van leen controleren voor jullie verder gaan want zo'n klein kittig ding neemt weinig ruimte in.
    veel plezier nog

• 14 Februari 2012 - 10:02

Ati En Piet:

Fijn dat jullie zo genieten.
    Geniet van je verslagen,waarom ga je geen boek schrijven?
    Kun je best doen als je met pensioen bent.
    Ben jaloers op dat lekkere weer bij jullie.Heb vorige keer ook gereageerd,maar zie het niet staan.
    Weggetoverd!!!!!
    Wens jullie nog veel plezier.
    Liefs van ons..

• 14 Februari 2012 - 11:44

Piet En Ria:

Als ik dit allemaal lees geloof ik niet dat jullie nog terug willen naar huis!
    Dat de rum je smaakt dt wisten we al .
    Geniet nog maar even van het weer en de vacantie .
    Groetjes