Di 11-02-2014 dag 05 Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Di 11-02-2014 dag 05 Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Di 11-02-2014 dag 05 Jaipur

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

11 Februari 2014 | India, Jaipur

Vanmorgen om 6 uur liep de wekker af. 6:50 Uur zaten we aan het ontbijt. Zoals Micha zei was het heel uitgebreid maar dan wel met warme gerechten, die wij ’s morgens niet eten. Anderen wel hoor maar wij hoeven ’s morgens geen warme aardappelen, rijst en dat soort eten. Dus bleef er weer niet veel over behalve boterhammen met jam e/o suiker. Maar wel een lekker goed gebakken eitje genomen. Om 8 uur vertrokken we naar de Hawamahal voor een fotostop. Dat is een muur in Jaipur ooit gebouwd om de concubines uit het zicht te houden voor de buitenwereld. Is een prachtig monument. Toen doorgereden naar het Amber Fort. Ooit een paleis van Maharadja’s en hun vrouwen en concubines. Met een winterpaleis en een zomerpaleis er in. We stoppen beneden aan de heuvel waarop het gebouwd is en hier kunnen we al prachtige overzicht foto’s schieten inclusief een wal/muur die over de bergtoppen heenloopt, lijkt wel een beetje op de Chinese muur maar dan alleen muur en dus simpeler. Hier stappen we in jeeps en worden naar boven gereden door smalle straatjes en hobbelige weggetjes. Dan lopen we naar boven omringd door opdringerige verkopertjes. Eenmaal boven op het binnenplein horen we eerst de lokale gids aan. Dat is overigens steeds zo, eerst de gids aanhoren, Micha vertaald dat nog indien nodig en dan eigen tijd voor foto’s. Het Fort is heel mooi om te zien en doorheen te lopen maar ook om de bijbehorende verhalen te horen. We doorlopen het bijna helemaal, inclusief het concubine verblijf maar niet het achterste deel van het fort want daar kun je verdwalen omdat daar allemaal gangetjes zijn en poortjes zodat de concubines niet konden zien naar welke vrouw de Maharadja ging. Omstreeks 11:30 uur vertrokken en maakten kort daarna weer een fotostop van een paleis in een meer waarvan ik de naam even kwijt ben. Toen we daar wegreden kwam er een jonge goochelaar in de bus die erg knappe trucs uithaalde. Toen hij klaar was kon hij weer uitstappen met een fooi uiteraard. Toen was het tijd voor een verplicht programma, de tapijtenfabriek. Maar ik moet zeggen, erg mooi en we hebben nog staan twijfelen om er een te kopen voor onder de salontafel. Alleen hebben ze hier natuurlijk slechts Oosterse patronen en niet iets moderns, jammer. We kregen wel drinken tijdens de show, ik kreeg een rum-coke en Marieke alleen de cola. Daarbij een snack die best lekker was en een soort tosti. Hierna konden we natuurlijk nog shoppen in een grote winkel onder en naast de fabriek. Wel leuke dingen gezien, maar het mooiste was erg duur en achteraf bleek het gemaakt te zijn van kamelenbotten en dat mag je niet invoeren (of uitvoeren) dus maar niet gedaan. Hierna zijn we gaan lunchen. Lekker weer in een tuin en het duurde even want sommige gerechten werden gemaakt in een tandori oven en daar was er maar 1 vaan in gebruik. We hebben wel uitleg gekregen over zo’n oven en mochten kijken bij de kok die er mee werkte. Ook weer erg leuk om te zien. We hebben niet zo veel op want we hadden niet zo’n trek. Marieke soep (natuurlijk) en knoflookbrood en ik French toast en ook knoflookbrood. Na het eten naar de laatste excursie vandaag, City Palace. Maar eerst bezoeken we daar ook het observatorium. Heel erg interessant en mooi om te zien. En dan te horen wat mensen al wisten zo lang voor Christus. Hier kun je een kleinere en (heeeeeeele) grote zonnewijzer zien. Heel knap en interessant. Bij de grote zonnewijzer kun je zelfs de tijd aflezen op twee seconden nauwkeurig !!! Ook is er een sterrenbeelden bepaling op datum, ook heel ingenieus. Daarnaast kun je per sterrenbeeld ook een zonnewijzer bekijken en kun je de hoek van de zon berekenen, afijn een welkome aanvulling op het programma, want dit stond niet gepland maar we hadden weer tijd over. We zijn lekker met een redelijk kleine groep, 15 personen, misschien dat dit meespeelt. Maar hierna gelopen naar het Paleis. Daar heb ik een apart kaartje moeten kopen om de filmcamera te mogen gebruiken. Achteraf vraag ik me af waarom. Ik mocht dan nl. overal filmen. Maar toen ik begon te filmen werd ik bijna opgepakt. Nou, zo erg was het niet maar ik werd binnen enkele seconden dringend aangesproken en ik moest de film wissen. Ondanks dat ik mijn ticket liet zien moest ik het toch wissen. Dus maar gedaan en toen was het goed, gelukkig. We hebben binnen kleding van de Maharadja’s gezien en ander materiaal, soort textiel museum. Verder gebouwen en mooie poorten, deuren etc. Mooi gebouw. Op een gegeven moment kregen we een demonstratie hoe men hier fresco’s tekent, inkleurt met stenen uit de bergen en poeder vermengd met water. Een schitterend resultaat en de kleuren blijven eeuwen behouden omdat in die poeder heel fijn gemalen edelstenen zitten. We hebben het bewijs gezien op buiten muren van het Fort dat eeuwen heeft leeggestaan en was overwoekerd door planten en onder gescheten door apen en vogels etc., en dat was nog in perfecte staat nadat het schoon was gemaakt. We hebben hier na de demonstratie dan ook ons eigen souvenir van India gekocht. Rond 17:40 uur reden we weg bij het City Palace en waren tegen 18 uur in het hotel. Nu tikken, straks om 19:30 weer gezamenlijk eten. Hoeft niet maar we willen het allemaal dus doen we dat. Oh, ja, vandaag zijn er twee mensen ziek. Een stel, hij was zo beroerd dat hij vandaag niet mee is gegaan en op de kamer is gebleven, zijn vrouw is wel meegegaan maar is toch halverwege de dag me een riksja naar het hotel teruggegaan. Is wel erg sneu voor ze. Net terug van eten. We hebben weer goed gegeten in het hotel. Marieke soep en pasta a la Marieke en ik pasta a la Leen, en daarna nog wat toetjes. Zo weer even de foto’s uitzoeken en uploaden en dan het verslag er bij. Nog wat internetten en lezen en op tijd naar bed . Morgen vertrekken we om 7:30 uur dus vroeg opstaan en ontbijten.

• 11 Februari 2014 - 17:49

Willy En Theo:

Hoiii, ziet er allemaal mooi uit, zo maak je nog eens wat mee!!!! Rijk en arm. Mooie foto's.
    Groetjes, doeiiiiii

• 11 Februari 2014 - 18:36

Ko Den Butter:

Beste Marieke en Leen,

Fijn om te lezen dat het eten ook weer voortreffelijk en gevarieerd is.

Het lijkt mij geen fris land, uitgezonderd enkele plaatsen, maar de rest is maar vies, geen wonder
    dat er mensen ziek geworden zijn.
    Ik hoop dat jullie dat bespaard blijven.

Inderdaad , de groep is niet groot, maar kan toch gezellig zijn, je moet het maar treffen.

Blijf gezond en nog veel plezier en kijk uit met eten.
    \
    groeten ko en alice