Wo 12-02-2014 dag 06 reisdag naar Agra - Reisverslag uit Agra, India van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Wo 12-02-2014 dag 06 reisdag naar Agra - Reisverslag uit Agra, India van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Wo 12-02-2014 dag 06 reisdag naar Agra

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

12 Februari 2014 | India, Agra

5:30 Uur uit bed en na het ontbijt om 7:30 uur weggereden. Het echtpaar dat zo ziek was gisteren heeft de dokter op bezoek gehad gisteravond en na een viertal spuiten en 4 verschillende medicijnen die hij nog enkele dagen in moet nemen zijn ze vandaag weer present en voelen zich redelijk goed en kunnen mee op reis. Om 9:30 uur de koffie- / cola stop en korte tijd later weer verder naar Fatehpur Sikri (de spookstad) en de Moskee. We verlaten de bus en stappen over in kleine busjes, dit is verplicht gesteld. Ze zijn heel krap maar wel gezellig. Na een kort ritje stappen we uit voor het complex. We lopen een stukje langs winkeltjes en op het eind is er een verschrikkelijk gehandicapte man, je kunt niet zien hoe zijn benen aan zij lichaam zitten maar ergens zie je voeten onder aan z’n lichaam waar hij op de tenen steunt. Hij verkoopt leuke, aparte souvenirtjes die je nergens anders ziet en omdat we dat een nobel streven vinden, niet alleen bedelen maar er wat voor doen, heeft hij een goede dag vandaag. Het complex is ooit gebouwd met de bedoeling de hoofdstad te laten worden maar door watergebrek was dit gedoemd te mislukken en na ca. 12 tot 14 jaar is dit complex weer verlaten en de ontwikkeling van het dorp / de stad is gestagneerd. Het is een schitterend complex gebouwd op een heuvel. Ook hier weer een heerser met meerdere vrouwen, vier in dit geval. Het lukte maar niet om kinderen te krijgen en na bezoek aan sprituele Moslim gebeurde het wonder en werd er een zoon geboren. De heerser liet voor zijn vier vrouwen onderkomens bouwen op het complex, 1 voor de Moslimvrouw, 1 voor de Boeddah vrouw, 1 voor de Christenvrouw en last but not least 1 voor de Hindoevrouw. De eerste drie hadden kleine, maar mooie en rijke onderkomens maar de 4e, de Hindoevrouw, die hem een zoon had geschonken, kreeg voor zichzelf een heel complex van enorme omvang. Met o.a. als je binnenkomt op het binnenplein aan de rechterhand het zomerpaleis en links het winterpaleis, dat zegt genoeg dacht ik zo. Namen en data moet ik er nog bij halen, maar dat komt thuis wel tzt. Al met al een heel mooi complex met een mooi verhaal. Daarna zijn we naar de Moskee gelopen die er eerder stond. Pracht van een entree en een schitterende Moskee. Er is 1 nadeel, de verkopertjes zijn nogal opdringerig, nu kan ik ze best afschepen, dat lukt me goed maar ook in de Moskee zijn zogenaamde studenten, dat noemen ze zich, ook al zijn ze nog geen 10 jaar, en die proberen je te verleiden tot het aannemen van hun “gidswerk” door je slinks te sturen naar bepaalde plaatsen en dan geld eisen. Dus gewoon van je “afslaan” en negeren. Er werd er eentje weer boos en die zei op een gegeven moment:”shit people Holland”, terwijl we uiteraard eerst de beste Hollanders waren. Toen keek ik hem heel boos aan en liep hij weg. Maar die Moskee had ik niet willen missen, heel apart ook qua bouwstijl. Kwart voor twee gaan we weer met busjes naar beneden en lopen via winkeltjes naar de bus. En om 14 uur waren bij onze lunchplek waar we weer heerlijk buiten kunnen lunchen in een mooie tuin onder een grote parasol. Marieke neemt een champignonsoepje en een cheese sandwich die we samen delen, dat is beiden uitstekend. Ik bestel een groentemix met vruchtjes en rijst met komijntjes, en laat dat nou tegenvallen. Dit hebben we ook samen gedeeld maar niet veel van gegeten. Typisch een geval van verkeerde keuze gemaakt. Om 15 uur vertrekken we weer en gaan verder naar ons hotel Clarks Shiraz in Agra waar we al tegen 17 uur aankomen. Na de welkomstbouillon, die ik afsla en Marieke vies vindt, gaan we naar de kamer waar ook al bijna gelijk de koffers aankomen. Het is weer een prachtige, ruime kamer, eigenlijk nog mooier dan de laatste in hotel Ramada in Jaipur. We zijn gauw even naar de bovenste etage gegaan van het hoofdgebouw waar vanaf je de Taj Mahal moet kunnen zien. En inderdaad, die zien we en we maken wat foto’s en ik film het. Weer terug naar de kamer om o.a. te tikken. Om 18 uur vertrekken we weer voor een multi-mediashow over de liefdesgeschiedenis achter de Taj Mahal, die wordt opgevoerd door acteurs etc. en dan gaan we daarna rond 20 uur met z’n allen weer eten, ergens in de buurt van het hotel. Zojuist terug gekeerd van optreden en eten. De show was in een theater met een geweldige sfeer, deed klassiek aan met rode ophaalgordijnen en kleden aan de muren en mooie soort van kroonluchters aan het plafond. Goede relaxstoelen waarvan je de rugleuning naar achteren kon doen zonder de rij er achter te storen. Het was een mooie voorstelling die het verhaal dus vertelde van de koning / keizer die zijn vrouw verloor na de geboorte van hun kind en dat hij daarom de Taj Mahal bouwde ter herinnering aan haar, als mausoleum. Het was heel kleurrijk met mooie dansen tussendoor en prachtig decor. We hebben best wel genoten. Bij elke stoel was er een koptelefoon met een kastje waarop je een taal kon kiezen, wij kozen voor Engels. En het hele verhaal was prima te volgen. Het begon voor half zeven en acht uur was het afgelopen. Daarna naar het Only restaurant, ja zo heet het, leuk verzonnen vind ik. We konden moeilijk kiezen uit het menu en hebben maar een keuze gemaakt en dat voor samen genomen. Was maar goed want we hadden er samen genoeg aan en het was redelijk te eten. Het was weer erg gezellig onder elkaar. Na het eten met z´n allen terug gelopen naar het hotel waar we zo 21:45 uur aankwamen. Verslag afronden, foto’s en uploaden. Het wordt een ritueel .

• 12 Februari 2014 - 18:56

Marjo:

Leuk verslag,en wat doen jullie weer geweldig veel, maar heel leuk om " mee te reizen"
    Groetjes marjo

• 13 Februari 2014 - 11:49

Jos:

Hoi Leen en Marieke,

Ben weer helemaal bij met lezen. Ik zie die foto's van die straten zo vies en goor en zo chaotische, vindt het maar niks, maar dat weet Marieke wel van mij. Die beelden en paleizen vind ik wel mooi.
    Heb weer genoten van deze verslagen en wacht weer op de volgende. De verslagen waren nu goed naar mijn email gestuurd. Fijne reis verder.....

Groetjes Jos