Do 11-07-2013 dag 08 Nurmes – Joensuu - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Do 11-07-2013 dag 08 Nurmes – Joensuu - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Do 11-07-2013 dag 08 Nurmes – Joensuu

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

11 Juli 2013 | Finland, Joensuu

Na weer een overheerlijk ontbijt vertrokken naar de parkeergarage. We liepen zowaar gelijk goed en tegen half tien reden we weg. Vandaag is het weer schitterend weer. Veel witte wolkjes en veel blauwe lucht. Ook de markt op het marktplein voor ons hotel was veel drukker bezet met kraampjes dan de vorige dag. Onze eerste stop was Nurmes, dat ligt wat Noordelijker en dat kun je zien aan het landschap. De heuvels zijn hoger en dus mooier om de beboste hellingen te zien. We gaan naar Nurmes om daar het Bomba-huis en het bijbehorende dorpje te zien van een rijke Kardelische familie van vroeger. Ik verwachtte dat je “het Bomba-huis” kon bekijken van binnen. We konden het maar niet vinden, wel veel mooie huisjes en enkele hele grote prachtige huizen. Maar bij navraag bleek het restaurant “het Bomba-huis” te zijn. Het leek de bedoeling dat je ze alleen van buiten bewonderd. En dat deden we dan ook wel want ze zijn echt heel erg mooi. Ook even wat rond gewandeld naar en langs een prachtig meer en even gezeten op een bankje bij het water. Het was nog steeds prachtig weer dus we hebben zitten genieten. We wilden wat drinken in het restaurant voor we vertrokken maar het bleek echt alleen voor eters te zijn. Dus vertrokken richting onze eindbestemming en hebben al vrij snel onderweg wat gegeten en gedronken in een zaakje langs de weg. Weer verder gereden en onderweg wilde ik graag naar het Koli National Park. Maar ik was bang dat er geen borden of bewegwijzering zou zijn. Dus onderweg heel goed op borden gelet. En toch reed ik nog voorbij de afslag. Ietsjes verderop toch maar gekeerd want ik was toch benieuwd naar dat gebied. En wat ben ik blij dat ik dat heb gedaan. Voor de zekerheid nog even gestopt bij een lokale VVV voor info. Hebben daar ook een klein kaartje gekocht met wandelingen. Toen we daar aankwamen, zo rond 16 uur, zijn we gelijk met een klein kabelbaantje naar boven gegaan, was maar een heel kort stukje hoor, maar dan hoefden we niet te klauteren. Ook goed dat we dat hadden gedaan want de wandeling die we daarna deden was voor sommigen van ons erg pittig. Veel stijgen, lopen over wortels en rotsen, klimmen, dalen, zand en gruis. Maar wat was het uitzicht mooi. Aan de ene kant keken we kilometers ver over naaldwouden met in de verte kleine meertjes (klein vanaf deze afstand), aan de andere kant over het merengebied van dit park. Dit is het mooiste wat ik tot nu toe in Finland heb gezien. Prachtig vergezicht over water met eilandjes en naaldwouden, eigenlijk onbeschrijfelijk zo mooi. Ik hoop dat de foto’s tot zijn recht komen. De film zal wel lukken denk ik. Daarna weer terug met kabelbaantje naar de auto en om 18:15 waren we in ons hotel Cumulus in Joensuu. Ik had eerst op een publieke parkeerplaats geparkeerd maar dan moet je de volgende dag voor 8 uur de meter gaan vullen. Dus gevraagd naar parkeerplaats bij het hotel. Die heeft slechts 11 plaatsen en als er eentje vrij is heb je mazzel. Wij gauw gaan kijken achter het hotel en ja hoor, er was er eentje vrij. Dus ik gauw naar de auto om die te halen en de rest bleef om de parkeerplaats te “verdedigen”. Dat is dus mooi gelukt. De kamer is een ruime, redelijk schone kamer, modern ingericht met frisse kleuren. Onze reisgenoten hebben een kamer die bestemd is voor een invalide. Ze hebben een kamer waar je in de ene hoek de koffer bijna niet ziet staan en een badkamer waar je in kan voetballen, zo groot en zo leeg. Maar wel handig. We zitten nu te versnaperen en gaan straks eens buiten kijken voor van alles en nog wat en wat te eten. Vandaag hebben we iig veel interessante en schitterende dingen gezien en gedaan. Topdag. De tijd vliegt dus gaan we pas tegen 20:30 uur naar buiten. Even rond gelopen in het centrum voor een eetgelegenheid maar er is weinig en wat open is zijn drink tentjes en bars. Echter naast het hotel zit een restaurant met een binnendoor verbinding met het hotel, dus daar maar naar toe gegaan anders zou het echt te laat worden voor diner. Nou, weer een goede keuze bleek achteraf want we hebben daar verrukkelijk gegeten. Nu weer na borrelen op de kamer en dan weer snel naar bed. Morgen hebben we weer een reisdag naar Imatra.

• 11 Juli 2013 - 21:59

Marjo:

Wat beleven jullie toch heerlijke dingen, marieke ik mag toch hopen dat je geen last meer hebt van je knie
    Met al dat klimwerk, heel veel plezier nog en ik kijk uit naar het volgende verslag

• 13 Juli 2013 - 20:38

Arna:

Goed om te lezen dat jullie veel ondernemen! Ik ben erg benieuwd naar de foto's.
    Geniet nog even van het natuurschoon en elkaar.

Groetjes Arna.