Vr 12-07-2013 dag 09 Kerimaki-Savonlinna–Imatra - Reisverslag uit Imatra, Finland van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Vr 12-07-2013 dag 09 Kerimaki-Savonlinna–Imatra - Reisverslag uit Imatra, Finland van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Vr 12-07-2013 dag 09 Kerimaki-Savonlinna–Imatra

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

12 Juli 2013 | Finland, Imatra

Om 8 uur zaten we aan het redelijke ontbijt. Was goed en voldoende. Rond 9:30 uur vertrokken naar Kerimaki als eerste tussenstop waar we om 10:30 uur aankwamen. Daar staat de grootste houten kerk ter wereld. Is een mooi gebouw, wij vinden de bijbehorende losstaande toren het mooiste. Maar mooi om te zien. En het is weer zo’n schitterende dag met mooie luchten. Hierna zijn we naar Savonlinna gegaan, niet zo ver hier vandaan, slechts 22 km. Daar schijnt een mooi kasteel te staan aan het water. Olavinlinna oftewel, St. Olaf’s Castle. Mooi kasteel, iig aan de buitenkant van een afstand, ligt mooi aan het water. Van binnen gaat het wel. Het belang van het kasteel is nooit zo groot geweest als dat men vroeger had gedacht. Het is gebouwd door de Zweden, maar wel op toentertijd Russisch grondgebied. Dat vonden de Russen weer niet leuk. Kortom, het kasteel is afgeraffeld, is in bezit geweest van Zweden, Russen over en weer en vice versa maar is eigenlijk nooit echt gebruikt. Er zit dus ook niet zo gek veel interessants aan vast. We hebben eerst wat rondgelopen binnen en later zijn Marieke en ik met een gids meegegaan, dat was de enige manier om ook in de toren te komen en dat wilden we juist. Achteraf ook niet zo spectaculair, maar toch leuk om gezien te hebben. Onze twee reisgenoten zijn niet mee geweest met de gids en hebben wat rondgekeken en zijn daarna lekker in het zonnetje langs het water gaan zitten op een bankje. Toen wij eindelijk weer bij hun terug kwamen wilden we wat tussendoor eten en wat drinken. Maar wat er al was aan gelegenheden was allemaal met volledig diner, en dat doen wij ’s avonds pas. Dus maar opgestapt en een eerste kans onderweg gepakt om wat te snacken en te drinken. Je kunt ook hier weer verschil zien in omgeving t.o.v. de vorige dagen. Het wordt wat ruimer af en toe, dus niet alleen maar bomen en bossen langs de weg die het uitzicht belemmeren, maar veel open stukken met schitterende roze bloemen, die je in heel Finland ziet in het wild. Erg mooi. Ook zien we hier de meren goed door de open stukken als je over een weg rijdt met links en rechts prachtige meren. Dat rijdt ook wat prettiger door de afwisseling. Na het eten weer doorgereden naar Imatra, dat duurde nog 1 uur en 10 minuten. We kwamen om 16:35 aan bij ons hotel Vuoksenhovi. Na het inchecken vroeg ik naar de lift, die was er niet, dus gelukkig maar 1 trap op met de koffers naar de eerste etage. Toen kwamen we in de kamer. Warm, warm en warm, geen airco en men had de gordijnen etc. lekker open gelaten terwijl de zon op het raam stond ’s middags, niet handig. Maar, dan doe je toch de airco aan? Nope, geen airco. Een kleine tafel ventilator, that’s it. Alles is hier duidelijk minder dan de voorgaande hotels. Dat is een beetje jammer. Ik moet toegeven dat ik niet heb gelet op liften en airco’s omdat dat zo standaard is volgens mij. Een goede les voor een volgende keer. We zijn maar snel naar het centrum van Imatra gereden, het hotel ligt buiten het stadje, om daar te gaan kijken naar de “watervallen”. In dit stadje gaan elke dag om 18 uur de sluizen open in een rivier aangesloten aan een meer en dan ontstaat een soort van wildwater rivier. We waren 17:35 uur op de brug boven die rivier en recht tegenover de sluizen. We hadden een prachtige plek. Klokslag 18 uur was er wind te horen en ging er muziek spelen uit grote speakers op de sluis. Daarna ging de sluis open en ontstond idd een water spektakel. Erg mooi om te zien. Ook aan de andere kant van de brug waar het water verder kolkte door een rotsblokken bedding. Heel mooi gezicht. Toen zijn we maar het centrum ingelopen en hebben daar gegeten. Na het eten weer terug naar de kamer. Daar ben ik nu aan het tikken en gaan we wat lekkers drinken. Morgen al weer de laatste dag met huurauto.

• 12 Juli 2013 - 21:55

Mona:

Hallo Marieke en leen,
    Het is leuk om jullie verslagen te lezen.
    Jullie zijn best actief.
    Geniet nog van de laatste paar dagen.
    Tot het volgende verslag.X