Wo 10-07-2013 dag 07 Kuopio - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Wo 10-07-2013 dag 07 Kuopio - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Wo 10-07-2013 dag 07 Kuopio

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

10 Juli 2013 | Finland, Kuopio

Vanmorgen lekker wat later opgestaan en om 8:45 uur zaten we aan het ontbijt. Dat was meer dan uitstekend !! Lekkere broodjes, blauwe aderkaas, croissantjes en verder nog van alles. Wij waren positief gestart, met korte broek, blote voeten en korte mouwen. Maar na het ontbijt ben ik even buiten gaan testen hoe de temperatuur was. Ik besloot gelijk een lange broek, sokken met dichte schoenen en een jackje aan te trekken. Het was FRIS, maar wel droog. Toen we zo ver waren om te vertrekken zijn we eerst naar de VVV gegaan, die zit vrij dichtbij, om te informeren naar locaties van de dingen die we wilden gaan doen. En daar gelijk gevraagd naar de weg naar onze parkeergarage om onze jasjes op te halen uit de auto, die route is zo complex als je er niet bekend bent. De medewerker stuurde ons, achteraf, naar een andere parkeer garage. Wij konden uiteraard onze auto niet vinden, die garage was ook veel groter. Maar toch op alle etages (3) gekeken en uiteindelijk de buitendeur opgezocht. Kwamen we zo’n 200 meter VOOR ons hotel naar buiten, terwijl onze parkeergarage 200 meter ACHTER ons hotel was. Weer maar eens gevraagd bij de hotel receptie, dit keer legde ze het wat duidelijker uit. Ook toen we vroegen hoe we in godsnaam uit en in die garage konden komen na sluiting van de winkels, omdat alles via winkels gaat, zei ze dat we een code nodig hadden om een deur te openen. En nu gaf ze die ook. Had ze eigenlijk al gelijk moeten doen. Maar nu konden we vrij snel bij de auto komen. Dit heeft bij elkaar wel zo’n drie kwartier geduurd. Toen op weg naar de haven om ook hier een meer cruise te maken. Terwijl we net onderweg waren begon het heel zachtjes te regenen. Toen we uiteindelijk bij de boot aangekomen waren regende het al wat harder. Bij het kopen van de tickets konden we ook nog kiezen voor buffet inclusief, maar daar hadden we geen zin in. Achteraf maar goed ook want we zagen later dat het sardientjes, gehaktballetjes en aardappelpuree was. Niet zaken waar we dol op zijn. Een maal aan boord kwam gelijk het gevoel bij me op dat we op een Zeemanboot zaten. En dan niet de zeeman van varen maar… Het was een bij elkaar geraapt zootje van stoelen, tafeltjes en rommelig. Het was ook tjokvol want de mensen die er waren wilden door het weer uiteraard allemaal binnen zitten. Beneden was het een kippenhok want daar waren al heel wat ouwetjes aan het stoeien om eten te krijgen en was alles bezet. Er bleek een busgroep senioren te zijn. Dus naar boven, het bovendek was voor een derde overdekt en beschut en daar waren net nog drie stoelen bij elkaar en eentje ergens achteraf over. Dus zitplaats maar vraag niet hoe. De tocht vertrok om 12 uur met het schip de Osmo en duurde 1,5 uur over het meer Kallavesi. Het was een mooie tocht, alleen die regen, wind en wolken waren stukken minder. Het was dus niet zo mooi als gehoopt, helaas. Maar we wilden toch wat doen,vandaar dat we deze tocht toch hebben gedaan. Onderweg werd ik belaagd door eerst twee en toen drie en later wel vijf, zes vrouwen van boven de 70 denk ik want die kwamen allemaal voor mijn neus staan omdat mijn stoel bij een raampje stond waardoor je naar voren kon kijken en goed opzij. Op een gegeven moment kwam Marieke mij verlossen, zij stapte door die groep en ging ook met luide stem praten met mij. Zo langzaam aan vertrokken ze. Na de boottocht wilden we eigenlijk weer naar een uitkijktoren in het park. Daar moet je een prachtig uitzicht over de stad en het meer met vele eilandjes hebben. Door de bewolking hebben we besloten niet naar de toren te gaan. Het uitzicht zou somber en niet mooi zijn. Dus richting centrum om wat te eten en gelijk bij de VVV info te halen voor alternatieven. Met veel moeite kreeg ik info los. Finnen zijn absoluut niet communicatief. Je moet er alles uittrekken en alles vragen want uit zich zelf vertellen ze niets. De meesten zijn ook echt chagrijnig, niet vriendelijk en niet hartelijk, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Maar goed, we zijn met wat folders aan een tafeltje gaan zitten en besloten eerst naar een soort open lucht museum te gaan en daarna naar een authentiek straatje met handwerk artikelen. Het open lucht museum, Old Kupio Museum, bestaat uit een elftal gebouwen die je bijna allemaal mag betreden. Dit was heel erg leuk. Er was ook een gebouw waar een meisje aan het spinnen was. Daarna zijn we gaan lopen naar
Pikku-Pietarin Torikuja, het ouderwetse straatje met handwerk- en kunst artikelen. Was ook erg leuk om te zien. Ik vond de gebouwtjes en het straatje leuker dan de spulletjes. Het was inmiddels al weer 17 uur geweest en zijn we richting hotel gelopen om ergens een ijsje te nuttigen. Het weer was ondertussen ook opgeknapt want we liepen al weer sinds het open lucht museum zonder jasjes en af en toe kwam de zon ook weer door. Na het ijsje voelden we hoe moet we waren en zijn naar de hotelkamer gegaan om te borrelen voor het eten. We gaan dadelijk in het hotel eten waarschijnlijk want er zit hier beneden een restaurant Dos Amigos. Gisteren rook het eten daar zo lekker. Zo we zijn terug en hebben daar idd heerlijk gegeten. Nu nog wat afzakkertjes en dan weer snurken om morgen weer fris op weg te gaan.

• 11 Juli 2013 - 14:27

Jos:

Hoi Leen en Marieke,

Marieke hoe is het verder met je knie? Ik hoor jullie er niet meer over, dus zal wel goed zijn?
    Heb weer op Google maps gekeken hoe het er allemaal is, waar jullie geweest zijn.
    Ziet er allemaal leuk uit en je beschrijf het ook precies hoe het eruit ziet.
    Zag het ook echt voor me met die 7 vrouwen hahaha, kan me die vrouwen wel voorstellen. Die dachten hé wat een lekker ding, dat zijn ze daar niet gewend van die leuke Nederlandse mannen hahaha
    Dus ze zijn dan toch niet allemaal zo stug en onvriendelijk als dat je schrijft hihihi.
    Genieten jullie er nog maar even van, het is zo voorbij.

• 11 Juli 2013 - 17:01

Ko Den Butter:

Het weer is halen en brengen , maar het komt zeker goed.

Blijf genieten , alleen een lekker drankje zit er niet in deze vakantie, want de vorige keren las ik alleen maar, we gaan eerst eens een lekker drankje nemen.

Volgende keer naar een sub-tropisch of tropisch land gaan waar ze de drankjes wel hebben.

groeten Ko