Wo 19-11-2014 dag 11 San Juan, Puerto Rico - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Wo 19-11-2014 dag 11 San Juan, Puerto Rico - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Wo 19-11-2014 dag 11 San Juan, Puerto Rico

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

19 November 2014 | Puerto Rico, San Juan

We waren pas om 8 uur redelijk wakker. Marieke is snot verkouden en heeft vannacht flink en vaak gehoest, dus beiden vaak wakker geweest. We hebben weer redelijk ontbeten en dan bedoel ik dat het Marieke ook smaakte, alleen nog wat minder dan gebruikelijk. Na het ontbijt even op balkon gezeten. Ik zag steeds vliegende vissen, dat is zo leuk, net zilvervisjes met de vleugels van libelles lijken het wel. Maar probeer ze maar eens te filmen. Thuis zien we wel of ze zichtbaar zijn. Even later zagen we in de verte al hele grijze luchten met regen. Nog binnen 10 minuten zaten we er midden in. Het begon hard te waaien dus wij, toch een beetje schijters, gauw naar binnen. En net op tijd want er kwam en grijze mist regen, zo fijn, maar oh zo dicht dat het leek of je in een wolk zat. Ik heb mijn iPad eens aangezet en we hebben samen op de bank zitten genieten van enkele favoriete filmpjes waar Lizanne de hoofdrol in speelt. Waaronder: Het winkelwagentje, de besem, het hobbelschaap, Oma, de ballon en nog meer, ik denk dat die nooit gaan vervelen. We zijn ons daarna maar in gaan smeren tegen de zon (hoe verzin je het met regen  ). Want de voorspellingen waren 29 graden en zonnig. En plots, de regen is ondertussen al weer over, zie ik land voorbij gaan. En wel zo mooi, ondanks dat het boven dat land nog niet ze helder is ziet het er schitterend uit. Moeilijk te beschrijven zo mooi. Ik hoop dan ook dat de film en foto’s voor zich spreken. We zijn er dus bijna, in Puerto Rico. Dus gauw naar het achterdek want daar kun je aan allebei de kanten van het schip ongehinderd naar de kust kijken mocht dat nodig zijn. En dat was zo want rechts zagen we dat mooie stuk en links kwam de oude stad San Juan in beeld. Mooie lokatie !! Tegen enen legde het schip aan en zijn wij gelijk naar beneden gegaan naar dek A om af te stappen als we er af mogen van de douane. Die toestemming was er al vrij snel en we waren zo van boord. Binnen in de cruise terminal zagen we gelijk al een bord met de titel van onze excursie, Old & New San Juan. Aansluiten in de rij, maar al heel snel gingen we in optocht naar een grote bus want het was een grote groep. We vertrokken nog voor de officiële tijd en reden door het oude deel van de stad en kregen veel uitleg en tekst van de gids. Die was niet altijd goed te volgen en vertelde ook veel over bekende hotels, ie ons geen *** interesseerden. Toen kwamen we aan bij Castillo San Cristobal. Een groot oud fort van de tijd van de Spanjaarden. Hier kregen we 45 minuten eigen tijd. We dachten nog, das lang !! Maar nee hoor, we moesten ons nog haasten op het eind want er was veel afstand af te leggen in het fort. Ook veel klimmen en klauteren. Erg leuk met ook mooie uitzichten. Weer de bus in en op weg naar het nieuwe deel. Daar kreeg Marieke in de bus 1 van Marieke’s beruchte hoest aanvallen, en wie vroeg gelijk of ze iets wilde tegen het hoesten en vroeg later nog eens hoe het ging? Iemand die wij in de wachtrij voor de bus al hadden veroordeeld als een vervelend bitserig en vreemd mens. Zo zie je maar weer dat je wel eens te snel oordeelt. Ook hier weer veel uitleg door de gids en weer veel over hotels. De volgende stop was langs een strand met een mooie branding, hier mochten we 15 minuten uitwaaien of pootje baden. Toen was het nog een kort stukje naar de oude stad waar we weer 30 minuten de tijd kregen. Maar wij besloten die 30 minuten wat te verlengen en zelf terug te lopen naar het schip als we het zat waren, dat was geen probleem. Zodoende hebben we in het oude stadsdeel van San Juan twee lange winkelstraten afgestruind. Maar eenmaal uit de bus ging het ineens regenen, dus we gingen gauw schuilen in een open barretje, laat daar nu gratis internet beschikbaar zijn. Dus even gauw via Telegram met Bianca gechat en mail binnen gehaald. Het was al gauw weer droog en dus shoppen. Nu viel de hoeveelheid winkeltjes wel tegen hoor, er waren hele stukken met niks of blinde muren, vooral in de 1e straat, de 2e was wat leuker. Als afsluiter, het was inmiddels tegen zessen, besloten we een pina colada te gebruiken in een tentje die ons was aanbevolen door de bus reisleidster. Nou, dat was een goede aanbeveling. We kregen een joekel van een overheerlijke pina colada voor onze snufferd. Toen we naar het schip terug liepen in het donker hebben we elkaar maar goed vast gehouden . Bij het schip aangekomen moesten weer alle tasjes, rugzakje etc. door een scan. Eenmaal aan boord zaten we allebei nog zo vol van die giga cocktail dat we geen puf hadden om te gaan eten. We besluiten even op balkon te blijven want het is verrukkelijk daar, en later te zien of en waar we gaan eten. We zijn lekker blijven iPadden en lezen. Om 22:45 uur wordt het schip weer losgegooid en staan we dat vanaf het balkon mee te maken. Zodra we buitengaats zijn gaan we nog even naar het restaurant op dek 9 om te kijken wat de middernacht snacks ons te bieden hebben. Je kunt gewoon vlees e.d. nemen. Marieke neemt een toetje en ik neem wat crackers met enkele stukjes kaas en wat voorgesneden vruchtjes. Smaakt goed. Daarna weer naar de hut en dan gaan we dadelijk slapen. Het is nu middernacht. Morgen zijn we om 8 uur op de Maagden eilanden.