Di 18-11-2014 dag 10 Grand Turk & Caicos eilanden - Reisverslag uit Grand Turk, Turkse en Caicos Eilanden van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Di 18-11-2014 dag 10 Grand Turk & Caicos eilanden - Reisverslag uit Grand Turk, Turkse en Caicos Eilanden van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Di 18-11-2014 dag 10 Grand Turk & Caicos eilanden

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

18 November 2014 | Turkse en Caicos Eilanden, Grand Turk

We waren om 6:30 uur wakker. Het verbaasde me dat we zo lang op bed hebben gelegen. Ik had verwacht half in de nacht klaar wakker te zijn, dus niet. Marieke is nog steeds niet helemaal in orde. Na het douchen legde ons schip aan bij Grand Turk zo rond 8:30 uur. We zaten te ontbijten, karig, want beiden hebben we ieder 1 broodje op. Marieke voelt zich wel wat beter nu. Daarna gelijk van boord gegaan. We kunnen deze keer ook aan de voorkant, onze kant, van het schip af, dat is fijner want dan hoeven we niet helemaal naar het middenschip te lopen. Het is schitterend weer en erg warm. Volgens de berichten 28 graden. En ook hier weer die mooie blauwe zee langs die witte stranden omzoomd met groene palmbomen. Het is een plaatje. Als we de pier aflopen komen (moeten) we eerst door een hal met shops, van souvenirs tot diamanten etc. Dan kom je op een plein met allerlei winkeltjes, tentjes, eten en drinken en een heus tropisch zwembad met bedjes en veel muziek en lawaai. We hebben eerst wat geshopt en zo tegen 9:15 ons gemeld voor onze excursie, de duin buggy safari. Het eerste wat die knul vroeg was of we wel dichte schoenen aan hadden. Nee dus, doen we in principe nooit in warme landen als we geen gevaarlijke gebieden in gaan met insecten e.d. Maar, dat was verplicht, in ieder geval voor de chauffeur, ik dus. Daar sta je dan. Hij adviseerde om in een shop waterschoenen te gaan kopen, dat vertikte ik. Ik zei dat ik ze wel aan boord ging omwisselen, hij keek me vreemd aan maar ik weg. Wat denk je, is de op- en aftap plek aan de voorkant van het schip weer opgeheven, moest ik weer naar het middenschip lopen en natuurlijk in het schip weer diezelfde afstand heen en terug. Maar zover zijn we nog niet. Kom ik aan bij het middenschip moet ik mijn heuptas en rugzakje afdoen en die moeten de scan door. Toen wachten op de lift en toen ik dan eindelijk op dek 6 was liep ik de verkeerde eerst op, naar het achterschip. Ben je dan dom of ben je dan dom. Afijn, in de hut snel schoenen gewisseld en weer terug, heb toen maar de trap genomen en puffend en hijgend kwam ik weer aan bij het verzamelpunt van de excursie. Net op tijd want ik was er nog maar een paar tellen toen we vertrokken met 10 personen naar de buggy’s. Die stonden vlak bij. Daar kregen we uitleg over veiligheid en hoe de buggy’s te bedienen en wat voor gebaren de voorste gids onderweg zou kunnen maken met hun betekenissen. Nou, helm op, gordel om en karren maar. Het is een hele dure excursie maar we hebben heerlijk genoten van de off-road rit. Fantastisch. We rijden een stukje door bebouwde kom en gaan al snel off-road. We rijden langs zoutpannen over wegen, sporen met kuilen, grote en kleine stenen etc. Het is een genot. Onderweg zien we veel ezels en paarden in het wild. Ook komen we langs de gedenkplaats van de landingscapsule van John Glenn in 1962, die is daar neergekomen bij zijn landing op aarde. Uiteindelijk komen we bij de vuurtoren aan, die staat op het andere eind van het eiland dan waar we vertrokken. Daar is een stop, krijgen we een flesje water en wordt er allerlei verteld waar we langs zijn gereden. We krijgen 10 minuten vrije tijd om foto’s te maken en natuurlijk …… een souvenirshopje te bezoeken. We krijgen hier ook foto’s te zien die onderweg van ons zijn gemaakt, die kun je natuurlijk kopen. Omdat we er dan samen op staan en ik Aktie, toch maar gedaan. We krijgen 6 foto’s mee op een CD. Toen weer terug naar de cruise terminal maar gelukkig ook weer over nauwelijks begaanbare wegen, tenminste voor een gewone auto. De rit heeft 2 uren en 10 minuten geduurd en we hebben samen erg genoten hiervan. Met Marieke gaat het tot nog toe goed, ze gebruikt wel paracetamol. Na de rit wat gedronken op een terras en daarna naar het strand gegaan. Het is allemaal vlakbij. Schoenen uit gedaan en heerlijk door het water gelopen langs het strand. Het is heel erg warm, dus na een tijdje besluiten we weer naar het schip te gaan. Daar waren we zo rond 13:45 uur weer terug. Ondanks dat Marieke erg moe was zijn we toch naar het restaurant gegaan en hebben een broodje mee naar de kamer genomen. Daar wat van gegeten en daarna even gauw naar een hoger dek want om 14:50 uur vertrok het schip al weer. Wat foto’s gemaakt en gefilmd. Wat te drinken gehaald en naar de kamer voor de rest van het broodje. Nu zit ik dan weer op het balkon en gaan we ook wat lezen voordat we onder de douche springen en gaan dineren, misschien. Even afwachten hoe het met Marieke gaat. We besluiten niet in het restaurant te gaan eten maar in het buffet restaurant. Dat duurt stukken korter en dan kunnen we snel vertrekken als dat nodig mocht zijn. We hebben allebei heerlijke malse biefstuk op en ik een toetje. Daarna zijn we naar het theater gegaan waar om 20 uur B.B. King’s Blues Club op zou treden. Het was mooi omdat het ook live was, alleen de muziek was af en toe te hard want de zangeres was dan niet te horen. Maar het was echt een swingend optreden. Vandaar zijn we naar onze hut gegaan want Marieke zat toch een beetje te knikkebollen in het theater. Vannacht gaat de klok 1 uur vooruit dus een uurtje korter slapen? Zal best niet want we leggen morgen pas om 13 uur aan in Puerto Rico, tijd zat dus.