Zo 23-02-2014 dag 17 Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Zo 23-02-2014 dag 17 Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Zo 23-02-2014 dag 17 Pokhara

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

23 Februari 2014 | Nepal, Pokhara

Eerst moet ik nog even wat recht zette. Ik gaf eerder aan het verschil tussen India en Nepal wat betreft netheid, kleren, huizen etc. Dat is niet correct. In India zijn we door de armste staten gereden en in Nepal rijden we door de rijkste omgeving waar alleen elite woont. Mag je dus niet vergelijken. Nepal heeft slechts drie wegen. Eentje vanuit het zuiden die uit India komt en op een gegeven moment in een dorpje splitst die zich en gaat er een weg linksaf naar Pokhara en de andere kant, dus naar rechts, gaat naar Kathmandu. En langs deze wegen wonen de rijkste mensen van Nepal. Logisch want al het belangrijke verkeer / vervoer gaat langs deze wegen. Wij gaan door slechts ca. 5% van Nepal, en berijden dus alle drie die wegen helemaal. Volgens onze reisleider heeft de rest van Nepal helemaal geen wegen, dus 95%, en de bevolking is daar nog armer dan in India. De bevolking daar vervoert zich alleen te voet overal naar toe.
Na het goede ontbijt om 7:30 uur vertrokken richting Pokhara. De eerste stop, om 8:45 uur, is waar de rivier de Seti samenkomt met de
. Het is een mooi uitzicht op de splitsing en op de bergpunt in de splitsing staat een tempel. Want rivieren zijn heilig voor Hindoes en zeker dus waar er twee samenkomen. Zo’n tien minuten later gaan we weer verder. Om 10:15 uur is de koffiestop en na een half uurtje gaan we weer op weg. We rijden een verschrikkelijk mooie route door de bergen met tussendoor mooie vergezichten en kijken af en toe in een diepte waar beneden een mooie rivier kronkelt. De weinige wegen die er dan zijn in Nepal zijn ook aan onderhoud toe. Daar is men ook mee bezig en er zijn dus weer stukken dat we door kuilen en gaten rijden of er omheen als het kan. Maar we schudden weer helemaal heen en weer en op en neer. Onderweg stoppen we nog twee keer omdat de bergketen Himalaya in zicht komt, hier ook uitgesproken als Himaliya met de klemtoon op “ma”. Het is een machtig gezicht om die keten te bewonderen zover we hem kunnen zien want de wolken om de bergen gaan nogal op en neer. Dan zie je ze weer beter en dan weer minder maar het blijft echt indrukwekkend die machtige reuzen al te zien op afstand met de mooie sneeuwtoppen. Rond 13 uur komen we in ons hotel Barahi in Pokhara. We hebben een goede kamer, weer zoals vanouds. Ziet er schoon uit. Alleen het bed lijkt hard maar dat merken we vannacht wel. Het hotel ligt om de hoek van DE winkelstraat van Pokhara dus we zitten goed. Er is een zwembad bij met ligbedjes. We gaan eerst naar het hotel restaurant, dat is ook de enige plek met gratis wifi. Daar is over nagedacht… Er is ook een deel dat een soort banket bakker lijkt. Het getoonde ziet er allemaal verschrikkelijk lekker en fris uit. We bestellen allebei een cappuccino en een tosti ham-kaas en gaan buiten op het terras in de heerlijke volle zon zitten. Het is prachtig weer geworden en heerlijk warm, zeg maar gerust heet. De cappuccino is voortreffelijk en de tosti’s die daarna komen zijn nog lekkerder, jammie, wat smullen we lekker in de zon. Na een poosje gaan we naar de kamer en kleden ons om. Om 14:45 uur gaan we met een busje naar een Tibetaans klooster in de bergen. We lopen een kleins stukje omhoog en gaan de tempel in. De monniken die bij de tempel horen zijn aan het repeteren voor komende feesten. De tempel op zich is al een plaatje maar dan die ceremonie er bij maakt het helemaal af. We zijn best onder de indruk. Niet alleen om het totaal plaatje maar ook om het geluid dat wordt geproduceerd door trommen en hoornen. Ook hier vergaat horen en zien je maar dan wel op een prettige manier. Het is heel erg kleurrijk en we mogen aan de zijkant toekijken en foto’s maken en filmen. Na een half uurtje lopen naar een klein bijbehorend tempeltje, horen daar een verhaal aan en lopen er omheen. Toen weer terug naar het hotel. Daar zijn we even terug gelopen naar de winkelstraat en hebben wat geshopt. Deze keer niets gekocht. Ook hebben we een afspraak gemaakt voor morgenmiddag 15 uur voor een massage in het straatje bij ons hotel. We zullen eens zien hoe dat gaat aflopen. Vanavond zijn we met z’n allen gaan eten in een goed tentje. De reisleider had gereserveerd voor binnen maar we moesten buiten zitten. Dat was best fris. We hadden wel ons vest aangedaan maar toch was het fris. Maar wel een mooi gezicht op de bergen met lichtjes daarover verdeeld. We hebben een heerlijke pizza op en een borrel. Straks gaan we met dit verslag en foto’s gewapend naar het restaurant en nemen een lekkere cappuccino en tegelijkertijd internetten en uploaden.