Za 16-06-2012 Black River - YS Falls - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Za 16-06-2012 Black River - YS Falls - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Za 16-06-2012 Black River - YS Falls

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

18 Juni 2012 | Nederland, Amsterdam

Vanmorgen vroeg opgestaan zodat we om 6:30 uur al bij het ontbijt restaurant waren. En we vonden het al zo stil onderweg daar naar toe en daar bleek wel een reden voor te zijn. Die gaat pas om 7 uur open !! Wij dus maar even terug naar de kamer om alles voor te bereiden voor de dag weg. Om 7:50 uur zouden we opgehaald worden en dat werd ca. 8 uur. No problem man…. Na nog enkele mensen bij andere hotels opgehaald te hebben gingen we eindelijk richting het zuiden van het eiland. Onderweg nog enkele keren gestopt. O.a. bij een groep van hutjes waar de lokale bevolking langs de weg op traditionele manier eten etc. bereidt. Zo wordt op een houtvuurtje gekookt. Brood gemaakt, vis gebakken en soep gemaakt. Nou, toen Marieke het woord “soep” hoorde was ze gelijk geinteresseerd. Maar eerst dachten we dat er alleen vissoep was dus bedankte Marieke voor de eer. Maar plots bleek er toch “gewone” soep te zijn. Er zat van alles in, het leken wel stenen en rare gevallen van van alles en nog wat. En het ergste, het smaakte ook niet lekker. Maar als je het niet probeert weet je het ook niet. Slechts een beetje er van op en de rest maar weggegooid bij een volgende stop. En nu maar hopen dat ze er niets aan over houdt …. Maar ondertussen was ik aan het filmen en 1 van de vrouwtjes daar was schijnbaar trots op haar werk want ze wenkte me en ik moest mee naar haar kookplek. Ze showde me die als een trotse pauw. Ik weet niet precies wat ik zag maar het leek op een stuk brede rots met daar bovenop wat kuilen waar hout in brandde en daarop stonden wat pannen waar o.a. vis in werd gebakken. Ik moest haar filmen terwijl ze de vis in de pan op en neer haalde en er uit lichtte. En toen dat klaar was wilde ze het resultaat zien. Ze was er erg happy mee en bedankte me voor het filmen, zoals ik haar ook daarvoor bedankte. We reden weer verder door een prachtige omgeving. Mooier dan vorige week. Bergen en groen, heel veel groen en ook uitgestrekte dalen, ongelooflijk op zo’n klein eiland eigenlijk. Door dorpjes en langs hellingen met gekleurde huisjes en huizen. Ook veel varens en hier ook bijna allemaal bomen met vruchten. Maar in deze streek staan er vooral veel mango bomen en worden er veel meloenen gekweekt. Tegen 11:30 uur waren we in de plaats Black River waar we op een boot stapten om de Black River te bevaren. Wij zaten beiden voorop en hadden een prima plek om te filmen en fotograferen. We zouden krokodillen zien, dat werd bijna gegarandeerd. We begonnen al met mooie witte reigers maar we waren koud vertrokken en daar kwam de eerste krokodil al aan zwemmen. Erg leuk om eens een keer een actieve krokodil te zien. We kennen ze bijna alleen maar van liggen in de zon en vooral niet bewegen. En even later weer een krokodil en kort daarop weer een krokodil. En later ….. Het deed me denken aan Canada. Ik weet nog dat we daar onze eerste beer zagen. STOP !!!, foto’s, filmen. En kort daarop de tweede beer, STOP !! foto’s, filmen en even later STOP !!!! …… Maar na 7 tot 10 keer in een paar dagen …. Oh, kijk, een beer, rijdt maar door. Maar terug komend op nu, het waren niet zulke grote krokodillen maar wel leuk dat ze gewoon naar de boot toekwamen en het water is hier zo helder dat je ze heel goed kunt zien. Verder hebben we een hele mooie boottocht gemaakt over de brede rivier. Ook door mangrove bossen en moerasachtig gebied. Best indrukwekkend en mooi. Overigens ook nog wat vogels gezien onderweg. Hierna zijn we naar de plek gegaan waar we lunchen. Dat was weer op oude ambachtelijke manier bereidt, dus op houtvuur. We kregen een beker water en een beker sap. Verder wat stukken vlees waar ook botten in en door zaten dus moest je mazzel hebben dat je niet alleen bot kreeg. Ook een stuk kip hoorde er bij maar daar gold hetzelfde verhaal voor, met een beetje pech had je alleen een stuk met botten. Ik had redelijk mazzel maar Marieke had duidelijk pech. Maar er hoorde ook geschaafde kool bij enrijst met zwarte bonen. Na deze maaltijd zijn we weer vertrokken naar het YS landgoed. Daar gingen we gelijk naar een opstapplek om via een tractor met aanhanger naar boven gereden te worden naar de bekende YS waterval. Vanaf het eindpunt van de tractor kon je naar boven lopen naar de bovenkant van de waterval. Omdat de waterval verschillende plateaus heeft kun je ook op die plateaus het water in en lekker zwemmen etc. We kwamen hier om 14 uur aan en kregen een uur de tijd. Wij kozen voor helemaal naar boven lopen en onderweg genieten van de natuur en de waterval. Tjonge jonge, wat was het daar vochtig en benauwd. We leken zelf wel een paar watervallen. Het water stroomde van onze lichamen af. Maar het was wel erg mooi en heel leuk om te doen. Toen we weer bijna beneden terug waren besloot Marieke om toch ook maar het water in te gaan om af te koelen. Maar na het uitkleden, zwemkleding hadden we al aan, zijn alleen haar voeten in het water gegaan, toen kwam ze al snel weer terug op haar voornemen. Het water was ijskoud. Ik wilde niet achterblijven en heb ook met beide voeten even in de waterval gestaan :). Toen weer terug naar het startpunt van de waterval want daar is, uiteraard, een winkeltje waar je souvenirs en drinken kunt kopen. Dorst hadden we wel gekregen dus wat te drinken gekocht. En daar hebben we kolibries gespot. Onze gids had al verteld dat deze soort kolibries alleen op Jamaica voorkomen. Vooral de mannetjes vallen op omdat die een soort van zwaluwstaart hebben. En wat hebben wij gezien ….. vrouwtjes. Maar desalniettemin heel erg mooi en we hebben ze scherp op de foto staan. Helaas niet fladderend maar wel mooi op een groot blad van een plant. Om 15 uur dus weer met de tractor en wagen naar beneden gereden. Rond 15:30 uur zaten we weer in de bus en gingen we naar een weg waar aan de zijkanten ooit bamboe is geplant. Die bamboe is nu zo gegroeid dat de bovenkanten naar elkaar toe buigen boven de weg zodat er een soort van tunnel effect ontstaat. Dat is een heel mooi gezicht. Deze weg wordt dan ook “Bamboo Avenue” genoemd. Toen we weer de bus in gingen begon het zachtjes te regenen. Dat hebben we dus maar mooi getroffen vandaag. Op de terugweg naar de noordkust stopten we nog even bij de begraafplaats van Peter Tosh. Toen we daar aankwamen kwam de regen met bakken uit de hemel. Dus de gids vroeg in de bus wie van de reisgenoten geinteresseerd was in een bezoek aan Peter Tosh’s begraafplaats. Nou, er waren toch twee stellen die het wilden zien. De gids zei:”Hij ligt daar in dat witte huisje en ik heb geen paraplus bij me”. De mensen waren binnen een minuut terug, met 1 voordeel, ze hadden weer door een waterval gelopen, leek het. Er was niets meer droog aan hun lichaam. Vanaf daar de terugweg voortgezet en ten 19:30 uur waren we weer in ons hotel. Gauw opfrissen, omkleden en op naar het buffet. Weer redelijk goed gegeten. Lekker vlees maar het ene was een beetje taai en een ander was niet zo warm. Maar er waren ook warme soorten en lekkere toetjes. Daarna weer naar de lobby. Er was weer een andere daily cocktail. Die maar eens geprobeerd. Nou, die was zo lekker dat ik er maar twee genuttigd heb. Marieke houdt het bij pina colada’s. Nu is het ondertussen 23:15 uur en heb ik dit verslag weer af (hoop ik), want na twee cocktails weet je maar nooit wat er onderweg met je verhaal gebeurt ….. Uploaden hoop ik morgen te doen.

• 18 Juni 2012 - 10:48

Marjo:

heerlijk verslag, of ik er zelf een beetje bij was, ik kon haast het houtvuur ruiken en koude voeten heb ik ook, al weet ik niet of dat door de waterval komt of vanwege het snertweer hier nog veel plezier