Dag 10 t/m 16 - 18 oktober t/m 24 oktober - Reisverslag uit Graaff-Reinet, Zuid-Afrika van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Dag 10 t/m 16 - 18 oktober t/m 24 oktober - Reisverslag uit Graaff-Reinet, Zuid-Afrika van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Dag 10 t/m 16 - 18 oktober t/m 24 oktober

Door: Male

Blijf op de hoogte en volg Leen

24 Oktober 2007 | Zuid-Afrika, Graaff-Reinet

Hallo allemaal, daar gaan we weer.
Dag 10 hebben we 's middags een boottocht op de rivier de Narrows gemaakt en hebben daar van dichtbij een grote nijlpaarden familie kunnen bekijken. Schitterend gezicht.
's Avonds zijn we samen gaan eten in een restaurant. Marieke heeft filet op en ik heb krokodil gegeten. Was lekker, apart, lijkt op kip qua uiterlijk maar smaakt anders met heel in de verte een beetje vissmaak.
Dag 11 was een lange reisdag. De hele dag ook een beetje regen gehad. 's Middags aangekomen bij Giant's Castle, waar we prachtige chalets hadden. Vanaf 18:00 uur met z'n allen gebraaid (barbeque) bij het huisje van Els (reisleidster). Dat was bere gezellig. T-bone steaks, kip, worst, veel lekkere salades, wijn, amarula en als toetje marshmallows boven het vuur!!!
Als laatste allemaal een "springbokkie" Amarula geschonken op een laagje mintlikeur.
Daar moesten we ook de nodige bewegingen bij maken, daar komen we later wel op terug als de film klaar is.
Dag 12 gewandeld/geklommen naar de bushman's caves waar rotstekeningen zijn van de vroegere bosjesmensen en hebben we gezien en gehoord hoe die leefden. Mooie tocht.
's Middag hebben we bij ons luxe chalet doorgebracht, in de zon.
Onverwachts kregen we nog een optreden van Zulu's achter ons chalet die een traditionele show weggaven, met muziek, dans en zang.
Dag 13 om 5:30 uur vertrokken naar Lesotho.
Zodra we over de grens gaan zien we het al, wat een armoe en rommel.
Om 16:30 waren we in Malealea, waar onze rondavels ook staan. Het leuke hier is dat er geen stroom is maar wel een generator. Die gaat 's middag rond drie uur aan tot 's avonds 22:00 uur, dan gaat al het licht uit.
's Avonds bij het kampvuur gezeten met z'n allen.
Dag 14. Vannacht heeft het hard gewaaid en geregend, maar om 9 uur zijn we met droog weer vertrokken voor een rondwandeling / rondleiding door het lokale dorp.
Wat je daar allemaal ziet .......
Wel heel interessant om te zien wat er allemaal gedaan wordt voor de lokale bevolking, vooral door Nederlanders en toerisme.
Tijdens deze rondwandeling kwamen we bij de Primary school, waar we binnen mochten komen.
Na veel lof richting Nederland van juffrouw Theresa mochten de kinderen de hollanders meenemen naar hun schoolbankje. Daar hebben we allemaal met een kind een gesprek gehad. Zij mochten ons alles vragen en wij ook aan hun. Dit was heel erg leuk. Na ons toegezongen te hebben zijn we bomen gaan planten, dat is ook zo'n aktie om het dorp te helpen. Dit deden we samen met de schoolkinderen.
's Middags zou er een wandeling zijn met veel klimwerk, dat ging niet door want rond de tijd van vertrek werd het heel donker en ging het onweren, dus veel te gevaarlijk om de bergen in te gaan. We zijn toen op het terras gaan zitten. Even later werd het noodweer. Het hagelde stenen zo groot als eitjes. De eigenaar zei dan ook dat dit de eerste keer was dat hij dit meemaakte.
Na een halfuurtje was alles dan ook wit en hebben we prachtige foto's gemaakt.
's Middag zij we dan ook wel naar de medicijnman geweest en die heeft ons wat voorspellingen gedaan. Was een hele leuke ervaring.
Dag 15 zijn we weer om 6 uur vertrokken voor een lange reisdag. De grens over naar Zuid Afrika.
Aan het eind van de middag aangekomen in Graaff-Reinet. Een leuk plaatsje waar we een huisje delen met een ander stel. Ook de badkamer, dat wordt dus een beetje afspraken maken voor de ochtend.
Rond 16:45 zijn we vertrokken naar valley of Desolation. Hier hebben we fabeltastische uitzichten gehad en als klap op de vuurpijl een geweldige zonsondergang. Foto's volgen (en film).
Dag 16 (vandaag 24-10) zijn we om 6:45 vertrokken op een safari in het Camdeboo National Park. Daar hebben we veel soorten bokken gezien, waaronder prachtige gemsbokken, bruine en zwarte wildebeesten en veel aapjes.
Daarna ontbijt en aansluitend een rondleiding gehad in een township. Was ook weer heel indrukwekkend.
Dadelijk gaan we lunchen en om 16:30 vertrekken we naar een angoraschapen boerderij waar we rondgeleid worden en waar we ook zullen eten.
To de volgende keer allemaal.
Groetjes, Marieke en Leen.

• 24 Oktober 2007 - 11:35

Bianca:

Wat een leuke dingen allemaal!!!! Jullie maken echt veel mee. Ik word iedere keer jaloerser ;) én benieuwder naar foto's en film!! (vooral van het springbokkie!)

Groetjes,
    Bianca

• 24 Oktober 2007 - 11:51

Willy En Theo:

Wat fijn dat jullie het zo goed hebben, het lijkt me errrrrg mooi zo te horen.
    Lekker genieten dus. Groetjes, en tot horens!11

• 24 Oktober 2007 - 16:32

Ati:

Hoi,fijn dat jullie zo genieten,dat is ook de bedoeling.
    Volgens mij heb je een jaar nodig om alles te verwerken zoveel indrukken in die twee weken al.
    Zijn benieuwd naar jullie film.

Groetjes en nog veel genieten.
    Piet en Ati