Vr 21-02-2014 dag 15 Boeddha en Chitwan NP - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Vr 21-02-2014 dag 15 Boeddha en Chitwan NP - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Vr 21-02-2014 dag 15 Boeddha en Chitwan NP

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

21 Februari 2014 | Nepal, Lumbini

We stonden om 5:45 uur op. 6:30 uur ontbijt. Was karig. Er waren voor gemaakte geroosterde boterhammen in een mandje en we konden kiezen uit broodbeleg stuk gebakken ei met kaas of jam. Dat was alles. Wel een sapje natuurlijk en koffie of thee. Om 7 uur vertrekken we en een half uur later zijn we in Lombini verderop bij de geboorteplek van Boeddha. Uit de bus stappen we op fietsrisksha’s, dat is tegenwoordig verplicht. Een tochtje van 10 minuten naar de toegangsweg naar de geboorteplek. En het was koud op die fietsjes, het is ook nog maar 7:30 uur toen we daar op zaten. Hierna een korte wandeling naar de tempel die om de geboorteplek is gebouwd. We moeten onze schoenen wer uit doen en lopen op vochtige koude stenen tegels naar de tempel. Maar eerst krijgen we nog, blootsvoets, uitleg van de lokale gids. Het gebouw ziet er niet uit. Het is een stenen constructie die gebouwd is over de restanten van de oorspronkelijke tempel en de plek waar de boom heeft gestaan waar Boeddha onder geboren is. Die boom en tempel zijn ergens in de 1990’s weggehaald en afgebroken omte kunnen bepalen door archeologen of dit wel de echte plek is. Dat bleek dus zo te zijn beweert men, maar de tempel en boom zijn dus weg. In het gebouw lopen bedevaartgangers uit heel de wereld rond en prevelen of zingen. En dan ergens in het midden ligt onder glas een steen dat zou dan de fysieke plek zijn waar hij geboren is. Weer naar buiten en lopen we over nat gras en koude tegels achter de tempel naar een andere grote boom waar bedevaartgangers allerlei zaken verrichten. Vlaggetjes ophangen met spreuken, aanbidden van de boom etc. We kijken wat rond, het is een mooi gezicht en we maken wat foto’s. Hierna lopen we via de uitgang en na de schoenen weer aangedaan te hebben via een andere weg richting de bus. Rond 9 uur vertrekken we weer. Onderweg hebben we een koffiestop. De mensen hier zien er veel netter en schoner uit dan in India Noord. Ook de huizen en voortuinen en straten. Het is gewoon een verademing. We rijden ook door een bosrijk gebied. Het is veel mooier en afwisselender dan in India Noord. Veel rivieren, groen etc. Voor enen komen we aan in ons hotel / resort Royal Park in Chitwan National Park in het dorpje Sauratha. We kunnen gelijk lunchen en internetten want wifi is beschikbaar en gratis. Het eten is heerlijk. We eten voor het eerst in ruim twee weken wat vlees. Ook zijn er heerlijke frietjes. Dan naar de kamer. Je merkt dat we in een bosrijk gebied zitten en bij een rivier in de buurt want er is veel ongedierte. Dat is niet erg maar er zijn ook muggen in de kamer. Die eerst maar afgemaakt. We hebben een soort van cottage waar van er 8 in een gebouw zijn. Best ruim en leuk opgezet. De gebouwen staan in een grote tuin, het geeft een heerlijk gevoel. Eerst lopen we op eigen houtje naar het dorpje waar veel winkeltjes zijn. Allemaal souvenir shops met veel hetzelfde maar wel leuk om te kijken. We kopen zelfs wat. Anti muggen crème, op aanraden van de reisleider. We kopen een kleine tube om te testen. Om 15:30 uur weer op de kamer en gelijk weg want we vertrekken nu op vier ossenwagens naar een Tharu dorpje. Tharu is een bevolkingsgroep die als enige stam de malaria heeft overleefd in het verleden. Dat schijn te te komen door hetgeen ze eten, spicy, en veel zelf gestookte alcohol. Op de ossenkar is een hele leuke tocht. De kont en staart van de os komt regelmatig tegen mijn been maar is niet vervelend. Het tochtje gaat door de polder maar niet echt buitenaf want er staan steeds betonnen huisjes. Dus we rijden niet echt door de natuur. Zo’n 20 minuten later zijn we in het Tharu dorpje en mogen we kijken hoe ze leven en werken. Is ook weer heel interessant en leuk. Weer mooie plaatjes geschoten. We gaan ook een bijbehorend museum bezoeken over het leven van deze stam. Hierna vertrekken we weer op de ossenkar naar de oever van de rivier dicht bij ons hotel. We willen daar de zonsondergang meemaken. Helaas is de zon wat eerder achter wolken verdwenen die laag aan de horizon hangen. Maar we gaan wel langs de rivier zitten bij een restaurantje. Een schitterend relaxed plekje op luie bijna ligstoelen. Marieke neemt lekker een Baileys en ik een eliphant special, een cocktail van de streek met brandy en rum er in. Die smaakt heerlijk en de tweede (happy hour) smaakt nog beter want daar hebben ze lekker meer rum in gedaan. Daar gezeten en gezellig gekletst tot we terug moesten om te gaan eten om 19:30 uur. Het eten was weer prima. We hebben nu zelfs kip gegeten me een heerlijke champignonsaus. En na het eten gaan we bij een kampvuur zitten met z’n allen. Daar zitten we nu terwijl ik gelijk dit verslag maak. Morgen gaan we om 8 uur weg. We gaan een boottocht maken door het park en letten op vogels en krokodillen en ’s middags op olifanten door het park op zoek naar neushoorns.

• 21 Februari 2014 - 21:06

Jos:

Wat zal dit een verademing zijn, mooie omgeving, schoon en lekker eten, daar knapt een mens van op.
    Het Resort ziet er gezellig uit aan de buitenkant.
    Lijk me leuk een ritje met die ossenkar. Die cocktails en Baileys zal er ook wel ingegaan zijn als koek.
    Geniet lekker van de reis verder.