Vr 14-02-2014 dag 08 trein- en busreis naar Orchha - Reisverslag uit Orchha, India van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Vr 14-02-2014 dag 08 trein- en busreis naar Orchha - Reisverslag uit Orchha, India van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Vr 14-02-2014 dag 08 trein- en busreis naar Orchha

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

14 Februari 2014 | India, Orchha

Vanmorgen liep de wekker weer om 5:30 uur af. Na het ontbijt weer om 7:30 uur vertrokken. Nu met een andere bus want onze bus is al onderweg naar de uitstapplaats van de trein. Slechts een kwartier later zijn we al op het trein station van Agra. Eerst op het perron naar de plek gelopen waar onze coupes zich ongeveer zullen bevinden als de trein in het station stopt. Wat rondgelopen en de ogen uitgekeken. Want je ziet er van alles. Mensen zitten gewoon op de grond te wachten, alleen of in groepjes. Honden lopen en liggen overal. Overal liggen pakketten met te versturen stukken, post waarschijnlijk. Kleine pakjes, hele grote pakken en nog grotere pakken. Het stikt van de zwervers, ze liggen overal, slapen of hurken onder een deken of niet. En een kabaal weer, je moet het horen om te beseffen wat een herrie het is. Maar echt India’s, geweldig. De trein vertrok om 8:15 uur. We hadden riante, luie gestoffeerde stoelen. Dit zijn coupes speciaal voor Westerlingen, alhoewel de lokale bevolking ze ook mag gebruiken als er vrije plaatsen zijn, ze betalen dan wel een toeslag. De reis op zich vinden we vrij saai. Daar hadden we meer van verwacht. We hadden de treinreis op Java in gedachten en dat was een bijzonder mooie treinreis. Daarom viel dit zo tegen waarschijnlijk. Vlak weids landschap, groen met af en toe wat bomen en struiken, niets speciaals dus, erg eentonig en slaapverwekkend. Om 10:45 uur zijn we in Jhansi, daar verlaten we de trein weer en lopen naar de bus die voor het station ergens staat te wachten op ons. Rond 11:30 uur waren we in ons hotel Amar Mahal in Orchha. Een mooi gebouwd hotel. Er is getracht de vorm van een paleis na te bouwen. Dat is ze aardig gelukt, ziet er mooi uit. Mooie binnentuin met daaromheen de kamers. Er is nog een binnenplaats waar het zwembad is met enkele ligbedjes. Omdat we zo vroeg waren waren de kamers nog niet klaar dus besluiten we om maar vroeg te gaan lunchen. Zo rond 12:30 uur krijgen we de kamersleutels en kunnen we naar de kamers. Zien er mooi gemaakt uit. Beetje oude stijl van vroeger. Sommige kamers hebben b.v. een hemelbed. En de deuren moet je openen met een koperen sleutel en een koperen hangslot en dan kun je er een koperen schuif afschuiven. We hebben nog even tijd en besluiten om bij het zwembad te gaan kijken. Er zijn 8 ligbedjes en er zijn er nog twee vrij, dus die maar in beslag ge nomen. Ik wilde vast wat gaan tikken maar het was zo lekker liggen in de zon dat ik dat maar even heb uitgesteld. Om 14 uur gaan we met de groep op stap, richting het dorp en als we daar zijn langs wat kraampjes en lokale bevolking. Eerst gaan we naar een tempel waar we weer uitleg krijgen van een lokale gids. Hij neemt ons mee naar binnen en na een tijdje krijgen we weer eigen tijd om rond te lopen en te kijken naar de dingen die ons interesseren. Van de tempel lopen we naar een Paleis. Die heeft zowat de zelfde opbouw als diegenen die we al hebben gezien. Binnenplaatsen met ruimtes voor Maharadja, Maharadni, ministers, publiek en dans- en feestplaats. Hier ook weer de uitleg en geschiedenis en eigen tijd. Ondertussen is het bijna 16:30 uur geworden en is de excursie afgelopen. We kunnen zelf naar het hotel lopen of met de Micha mee. Wij kiezen om wat rond te kijken en dan toch al snel naar het hotel terug te gaan. We halen het groepje van Micha in en onderweg nemen we met enkele anderen nog wat te drinken in een tentje. Toen terug naar het hotel. Wij liepen natuurlijk even verkeerd en kwamen buiten het dorp uit maar we hadden snel de juiste weg gevonden. De mensen zijn hier super vriendelijk en aardig. Terug bij het hotel zijn we nog even buiten in de zon gaan zitten en ben ik begonnen met het verslag. Totdat onze buurvrouw werd gestoken door een mug, toen zijn we ook maar binnen gaan zitten. Hier is best wel frisjes dus Marieke doet haar vest maar aan. Vooral ook omdat ze sinds gisteravond flink verkouden is helaas. Vandaag ga ik geen verslag uploaden want de wifi hier is tergend langzaam. Een medegroepslid die een eigen bedrijfje heeft en elke dag via wifi contact wil houden heeft wifi-tijd gekocht maar daar is niets tot weinig van terecht gekomen. Dus maar hopen op betere wifi-tijden. Nu is het 18 uur en om 19 uur gaan we met z’n allen in het hotel eten. Dat is nu dus gebeurd. Het eten was weer zo zo, ik zelf vond het wel redelijk goed omdat het niet echt pittig was en ik dus een leuk mengelmoesje had van pasta met tomatensaus, een ei in curry, rijst, een vegetarisch heerlijk balletje en spinazie met kaas. Het was wel heel gezellig weer met z’n allen. Nu is het bijna 21:30 uur en gaan we zo lekker ipadden of lezen. Voor morgen hadden we de keuze uit een tweetal ochtend excursies. De ene was naar de watervallen, die had ik graag gedaan, maar in deze periode, aan het einde van het droge seizoen, is er (bijna) geen water dus is dat niet aan te raden. De andere excursie is naar het natuurpark, dat lijkt me wel wat, maar dan vertrekken we om 5 uur ’s morgens dus moet je zo rond vieren je bed uit, en dat lijkt me nou niks. Ook nu Marieke niet helemaal in orde is hebben we toch maar gekozen voor een rustige start morgen. Een beetje uitslapen tot een uur of acht en dan rustig ontbijten. We vertrekken morgen nl. om 10:30 uur. Welterusten Nederland.

• 15 Februari 2014 - 17:58

Jos:

Hahaha Wat fantastisch dat jullie gestoffeerde banken hadden. Ik zag jullie al tussen de geiten en kippen zitten. Jammer dat het nu maar +/- 3 uur heeft geduurd. Maar wat naar dat Marieke verkouden is. Ik ga snel naar het volgende verslag.