Za 06-07-2013 dag 03 Turku - Reisverslag uit Björkboda, Finland van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Za 06-07-2013 dag 03 Turku - Reisverslag uit Björkboda, Finland van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Za 06-07-2013 dag 03 Turku

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

06 Juli 2013 | Finland, Björkboda

Wat vroeger opgestaan dan gisteren en om 8:30 uur zaten we aan het ontbijt. 9 Uur reden we weg om binnendoor naar Turku te gaan. Het was schitterend weer, toen we vertrokken. Maar hoe dichter bij Turku hoe meer wolken maar de temperatuur schommelde tussen de 19 en 22 graden en voelde lekker aan. Onze eerste stop was het kasteel in Turku wat mooi gelegen is aan de monding van de rivier de Aura. Toen we de ingang hadden gevonden betraden we een prachtige binnenplaats en hebben we kaartjes gekocht voor de entree. We hebben heel de route door het kasteel gevolgd en hebben schitterende zalen, kamers, ruimten en museum stukken gezien. Na circa 2 uren kwamen we weer naar buiten en waren de wolken weer helemaal weggetrokken. Het was prachtig weer geworden. Een klein stukje gereden naar het begin van de boulevard langs de Aura. Een klein stukje gelopen en na een rust moment weer terug naar de auto om weer wat verder te rijden naar een drukker en gezelliger stuk boulevard. Helaas was daar nogal wat veranderd. Waar vorig jaar nog veel restaurantjes en zaakjes stonden was er nu een groot parkeerterrein verschenen en dus geen restaurantjes en winkeltjes meer. Dat viel even tegen. Toch maar wat gebruikt in een tentje wat een stukje terug nog wel stond. Het valt overigens hier wel op dat je meestal zelf je eten of drinken moet gaan halen of bestellen en zelf meenemen naar je tafel. Goed, daarna naar het centrum van Turku gereden en na een parkeerplaats gevonden te hebben zijn we gaan shoppen. Je ziet hier veel winkels die we in Nederland ook hebben en wat vreemd is hebben toch veel herkenbaars maar is veel duurder dan bij ons. Finland is een duur land. Na lekker rond gelopen en geshopt te hebben, hebben we nog wat gebruikt op een terras lekker in de zon langs het grote centrale plein. Rond 19 uur gingen weer richting Bjorkboda en bijna “thuis” zijn we gestopt bij een restaurantje in Kemio en hebben daar warm gegeten. Ook hier moesten we van te voren aan een balie eten bestellen. Dat werd dan wel op tafel gebracht. Toen weer naar het huisje lekker geborreld en gekletst. Morgen vertrekken we naar Rauma en Tampere en begint de eigenlijke rondreis pas. Maar voor het slapen gaan heb ik nog een kwartiertje buiten zitten lezen om 23:15 uur.