Do 04-07-2013 dag 01 Heenreis Helsinki / Bjorkboda - Reisverslag uit Björkboda, Finland van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Do 04-07-2013 dag 01 Heenreis Helsinki / Bjorkboda - Reisverslag uit Björkboda, Finland van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Do 04-07-2013 dag 01 Heenreis Helsinki / Bjorkboda

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

04 Juli 2013 | Finland, Björkboda

Vanmorgen om 4:10 liepen de wekkers af, we hadden er zomaar drie gezet. Marieke had dan niet veel geslapen maar ik heb goed geslapen. Om 5:15 reden we weg richting zus en zwager. Daar waren we rond 5:30 uur. Ze stonden al te wachten en kwamen gelijk naar buiten. Het was niet druk op de weg, daar hadden we een beetje op gerekend vanwege het tijdstip. Parkeerterrein P3 leek wel bijna helemaal vol. Uiteindelijk zagen we enkele plekken die nog vrij waren. Toen met de shuttle naar de vertrekhal op Schiphol. Na controle van onze boardingcards mochten we zelf onze koffers inchecken bij een automaat, dat ging best soepel als je eenmaal door hebt hoe het e.e.a. werkt. Gelijk maar door de douane na ons flesje water weer ingeleverd te hebben. Rustig een stukje gelopen en daarna wat gaan eten. Ondertussen was het al een uur voor vertrek en zijn we richting gate gegaan. Daar nog even gewacht en op tijd mochten we boarden. We hadden een 737-800 met stoelindeling 3x3, we zaten met z’n vieren naast elkaar. We vertrokken ietsjes later dan gepland vanwege een passagier die van boord moest omdat haar hondje niet was afgegeven voor boarding. Maar na een vlucht van ca. 2 uren en 10 minuten landden we veilig op Helsinki Airport. De bewegwijzering naar de bagage band was niet helemaal duidelijk maar werd wel beter. Onze koffers kwamen als zowat de laatste op de band. Toen op zoek naar Budget voor de huurauto. Ook hier was de bewegwijzering niet duidelijk maar na een vraagje aan de servicedesk van de Airport werd het duidelijker. Aangezien het volgens de Budget medewerker zeer druk was, was onze gereserveerde auto niet meer beschikbaar maar daar door kregen we een grotere auto mee voor dezelfde prijs uiteraard. We kregen een Mazda 6 stationcar mee, een joekel van een auto. Eerst gecontroleerd op beschadigingen en we zagen vrij veel krassen en een tweetal kleine deukjes, terwijl die gast aan de balie had gezegd, gecontroleerde auto, is perfect, niets aan de hand. Me hoela …. Foto’s gemaakt en de locaties aangetekend op een formulier en dat doorgegeven bij het ophaalpunt. Het is vastgelegd en dus hoop ik daar geen last meer mee te krijgen. Nou, het eerste vertrek was weer een aparte ervaring. Ik wilde rustig wegrijden dus liet de koppeling rustig opkomen en … TJOEP … Bong motor afgeslagen. Die koppeling een millimeter op laten komen was al voldoende om weg te rijden terwijl ik dat niet gewend was. Was even rekening mee houden maar het ging verder vrij goed. Dus hup, onderweg richting Bjorkboda. De Tomtom had in eerste instantie moeite met het vinden van satellieten, Marieke was er helemaal niet gerust op dat het zou gaan werken. Dus maar eens een afrit genomen om een landkaart achteruit de auto te pakken. Die kaart was flut want dat was een kaart van de stad Helsinki en meer niet. Maar ondertussen had Tomtom de satellieten gevonden toen we even met de deuren open stonden. Hij heeft het daarna weer uitstekend gedaan verder. Via eerst een snelweg en later een prachtige weg binnendoor door een mooi glooiend en groen landschap en veel naaldbomen. Af en toe viel er een piepklein spatje regen maar de ruitenwissers waren absoluut niet nodig. Op een gegeven moment zag ik links van de weg een ree lopen en terwijl ik de anderen daar op wees huppelde hij de weg over, dat was heel erg leuk. We kwamen iets na 17 uur aan bij onze andere zus en zwager die daar een vakantiehuisje hebben. We werden warm onthaald en gelijk volgegoten met de nodige drankjes, nadat we het huis hadden bezichtigd. Is best een mooi huisje, viel me reuze mee, had er een andere voorstelling van. Ook voor en achter veel grond, groen, gras en bomen en achter een gezellige veranda met een zitje, erg gezellig huis. We werden ook volgestouwd met heerlijk eten, soep vooraf en daarna een ovenschotel met allerlei groenten aardappelen etc. met een heerlijk laagje kaas er over. En nog eens ijs of pap toe. Na het eten nog even rond gelopen buiten en daarna gezellig met z’n allen buiten gezeten. Er waren wel veel kleine vliegjes maar die deden niets. Maar wat later kamen er toch wat muggen dus zijn we toch wat sneller naar binnen gegaan. Nu zitten we gezellig te kletsen met z’n allen terwijl ik “gezellig” zit te tikken. Wat we morgen gaan doen zien we morgen, maar we gaan wat doen …. Wat ook wel leuk is, is dat je om 23:40 nog buiten kunt lezen, zo licht is het dan nog. En het was vandaag 23 a 24 graden met zon en wolken.

• 27 Juli 2013 - 22:33

Ati: