Conclusie - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Conclusie - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Conclusie

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

04 Maart 2014 | Nederland, Dordrecht

In India hebben we ca. 3000 km afgelegd met de bus en in Nepal, pakkum beet, 600 tot 700 km. We hebben weer een deel van de wereld gezien compleet anders dan thuis in het Westen. We hebben ontzettend veel gezien, veel gehoord over cultuur en geloven en gebruiken. We hebben stof gegeten, verbrand mensenvlees geroken door de poep gelopen en massa’s bedelaars en verkopertjes gezien en niet te vergeten afval en nog eens afval. Er zijn dan ook nergens afvalbakken. Niet bij de mensen thuis en niet op straat. Iedereen laat gewoon alles vallen en gooit van alles uit de auto’s. Maar ook schitterende tempels, paleizen en bouwwerken gezien, de een nog rijker versierd en gekleurd dan de andere. Verder is het eten in India niet naar ons bekje, in Nepal was dat een stuk beter. Maar dat was van te voren bekend.
India, ik moet zeggen Noord India en dan nog alleen het deel wat wij hebben bereisd, is kleurrijk, druk, overbevolkt, armoedig over het algemeen, vies, goor maar met zijn eigen charme wat er bij hoort. De mensen zijn soms plaatjes om te zien. Nepal is ietsjes minder vies en druk maar dat is omdat we daar het rijkste deel hebben bereisd. Alleen Kathmandu leek wel wat op India qua afval, drukte etc.
Wij hebben Noord India en Nepal wel gezien. Maar de rest moet heel anders zijn, vooral het Zuiden. Ook cultuur en tempels maar vooral ook meer natuur. Dat heb ik deze reis wel gemist. Alleen Nepal is een mooi land om doorheen te reizen met zijn bergen.
We zijn gezond en wel weer thuis en een ervaring rijker. Op naar de dagelijkse beslommeringen .

• 04 Maart 2014 - 14:09

Jos:

Hallo Marieke en Leen,
    Heb genoten van de verslagen, zal ze gaan missen elke dag (haast) een verslag.
    Tot de volgende reis, zal ik weer moeten afkikken.
    Groetjes Jos

• 04 Maart 2014 - 14:36

Marjo:

Bedankt dat ik mee mocht reizen met jullie, ik heb genoten van de verslagen en.....leen je kan het zo mooi verwoorden dat ik de poep en het afval hier bijne kon ruiken, maar ook de tempels en andere mooie dingen die je beschreef bijna kon zien
    Ik kijk uit naar de volgende reis

• 04 Maart 2014 - 18:44

Ko Den Butter:

Beste Bianca en Leen,

Hartelijk bedankt dat wij over India en Nepal zoveel dingen te weet zijn gekomen door jullie en de uitstekende verhalen van Leen.

Ik hoop dat je nog genoeg dagen over hebt om een volgende en waarschijnlijk ook weer een hele mooie buitenlandse reis te maken, zodat wij en ik geloof wel iedereen weer mee kan genieten.

Leen nogmaals hartelijk bedankt ook namens Alice natuurlijk.

P.s.
    Ja, je werkzaamheden zullen niet door jouw directeur gedaan zijn (snapt hij toch niet)

Groeten Ko