Za 22-02-2014 dag 16 Chitwan NP - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Za 22-02-2014 dag 16 Chitwan NP - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Za 22-02-2014 dag 16 Chitwan NP

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

22 Februari 2014 | Nepal, Lumbini

Om 6:30 uur opgestaan en gaan ontbijten. Voor het eerst krijgen we broodjes, soort kadetjes, met sesam zaadjes er op. Kaas, jam en een reeds gebakken ei. Het smaakt prima. Het heeft vannacht hard geregend en ook nu is het nog somber weer. De lucht zit helemaal dicht. Dat is jammer want het beloofd vandaag een mooie dag te worden wat excursies betreft. Maar we vertrekken om 8 uur met paraplus en regenjackjes in de rugzak richting de rivier. Daar aangekomen stappen we in smalle uitgeholde boomstammen die door een man achterop worden voortgeduwd met een lange bamboestok. We varen door het natuurgebied. Zien enkele krokodillen en veel verschillende soorten vogels. Het fotograferen is best lastig want zodra je je iets te veel beweegt gaat de kano overhellen en het water komt tot ongeveer 7 cm onder de bovenrand van de kano. Ik moet zeggen dat ik niet geheel ontspannen zit. Maar het is een schitterende tocht. Helaas gaat het halverwege toch regenen. We hebben onze jackjes al aan gedaan voor we aan boord gingen maar we zetten nu wel de plu er bij op. Aan het eind van deze tocht is het weer droog geworden en stappen we van boord ergens aan de oever en lopen een heel stuk door het natuurgebied en krijgen uileg over de verschillende boomsoorten en planten die we tegenkomen. Ook zien we nog enkele mooie vogels, b.v. een toekan, uil, pauw boven in een boom etc. Geleidelijk aan lopen we richting de olifanten opvang wat gelijk een olifanten kraamkamer is. Hier worden olifanten gedekt, geboren en opgevoed. De eerste vier jaar door de moeder, daarna door het park beheer. Er zijn ook hele lieve kleintjes bij. Dan is het weer naar het busje en terug naar het hotel voor de koffie break. Toen weer op stap naar de plek in de rivier waar de olifanten worden gewassen. We lopen een heel stuk langs de rivier, het is een mooie wandeling. Het wassen van de olifanten hebben we al vaker gezien maar het blijft leuk om naar te kijken. Toen was het weer tijd om terug te lopen naar het hotel maar dat doen we door het dorpje en, uiteraard, langs de winkeltjes. We kijken nog om iets te kopen voor Lizanne maar twijfelen te veel dus doen het maar niet. We kopen wel wat kleine dingetjes voor ons zelf en gaan naar het hotel terug. Hier gaan we even internetten en ik zit nu te tikken. Om 13 uur gaan we lunchen en om 15 uur vertrekken we voor een olifantentocht door het park. De lunch was weer prima. Deze keer was er ossenbeaf, heerlijk van smaak met een knoflooksausje. Om 15 uur dus vertrokken met het parkbusje naar de plek waar we op de olifanten kunnen stappen. De olifanten gaan met hun kont gericht naar een platformpje staan zodat wij via een trapje en zo op het platformpje op de olifant op het zitje kunnen stappen. We waren met 8 personen en werden verdeeld met twee personen per olifant. Normaal is het vier personen per olifant. We zaten dus gemakkelijk. Nou ja, gemakkelijk, als de olifant liep bewogen we alle kanten op, links, rechts en van achter naar voor. Vooral als er een helling op of af gegaan moest worden. Was weer even wennen in het begin. Echt gemakkelijk zat het dus niet. Maar het went echt wel. We hebben een prachtige tocht gemaakt door het woud met twee maal oversteken van de rivier. Onderweg zagen we verschillende interessante dingen zoals termietenbollen in een boom, wel drie albino krokodillen, vrij groot, pauwen, mooie wilde hanen en als klap op de vuurpijl twee neushoorns van heel dichtbij. Een volwassen en en wat kleinere. Heel erg mooi om die van zo dichtbij te zien. De tocht duurde bijna twee uren. Aan het einde van de tocht moesten we weer afstappen van de olifant, dat ging even iets minder gemakkelijk, zeg maar gerust stumperig . Op naar het busje en weer terug naar het hotel waar de koffie en thee al klaar stond. Dit hotel is overigens volpension, dus koffie en thee is inbegrepen. Daarna nog even naar de kamer voor het aanvullen van het verslag. Zo dadelijk om 18:15 uur komt er een dansgroep dansen op ons terrein en daar gaan we naar toe en daarna om 19:30 uur eten. Ik heb nog niet verteld dat in Nepal het heel normaal is dat de stroom 12 uren per dag uitvalt en 12 uren beschikbaar is. Het gebeurt dan ook om de haverklap dat de stroom uitvalt en meestal op de momenten dat het je niet uitkomt. Op het toilet, onder de douche enz. Het hotel heeft wel een generator maar die gaat pas werken na enkele minuten, Het is dus helemaal geen ramp maar het is wel even wennen. Zo, nu net terug van het eten en het dansfeest dat om 18:15 uur begon. Het was best leuk om te zien en werd goed uitgevoerd. Dat duurde zo’n drie kwartier. Aansluitend gingen we eten, dat was dus al om 19 uur. Het heeft weer heerlijk gesmaakt. De rekening van het hotel betaald en en nog wat nagekletst. Zodoende waren we om 20:45 uur weer op de kamer. Alles weer op orde brengen voor de volgende etappe morgen, douchen, verslag, foto’s en internetten. Morgen vertrekken we om 7:30 uur. Maar dat komt dan wel weer.

• 22 Februari 2014 - 22:04

Ati:

Hallo luitjes wat fijn dat jullie wat beter eten hebben dan eerst.
    Jullie hebben het wel druk maar dat weet je met zo'n reis.
    Wat een schattige foto van die olifanten maar die boomstam krijg je mij nooit in.
    Geniet nog maar lekker want het is zo weer om.

Liefs Piet en Ati

• 23 Februari 2014 - 16:03

Mona:

Hallo Marieke en leen,

Wat zijn jullie erg actief.
    Voor mij lijkt Nepal leuker dan India .
    Geniet nog maar lekker even.

X Mona