Do 20-02-2014 dag 14 Reisdag naar Nepal - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Do 20-02-2014 dag 14 Reisdag naar Nepal - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Do 20-02-2014 dag 14 Reisdag naar Nepal

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

20 Februari 2014 | Nepal, Lumbini

Vandaag dus om 4:50 het bed weer uit en na een karig ontbijt om 6 uur vertrokken richting Nepal. Na ruim drie en een half uur rijden de koffiestop. We kwamen binnen en werden naar een lege ruimte geloodst waar rijen kale tafels en kille ijzeren stoeltjes stonden. Het zag er niet uit. Alles kaal en leeg. Even later gingen we toch naar buiten om in de tuin te gaan zitten. Dat was een stuk beter, lekker in het zonnetje. Maar ook de kopjes waren niet de schoonste van het land … bbbrrrrr. Hierna weer verder gereden ook door enkele grote steden. En de weg, zo’n slechte weg hebben we nog nooit bereden. Tot nu toe was een weg in China de slechtste voor ons, maar dit slaat alles. We worden letterlijk heen en weer geschud en op en neer en niet zo zachtjes ook hoor. De mensen die wat naar achteren zaten kwamen voorin de bus zitten want ze werden nu werkelijk gelanceerd. Rond 14:30 zijn we eindelijk bij onze lunchplek. Ook zo’n kale kille ruimte met simpele tafels en stoelen. Hier is het servies mogelijk nog viezer en niet te vergeten de tafels. Mijn buurman laat zijn cola over het glas schuimen en doet dat af met een servetje. Veegt daarna nog even over de tafel en nee, er ligt geen cola of koffie meer, maar het servetje is zwart!! Lekker schoon hier. Maar daarna weer verder, weer door een stad die ook weer hectischer lijkt dan de vorige wat verkeer betreft. Maar we zien onderweg ook weer de mooie taferelen van mensen die niets doen, werken, spugen, plassen, zwaaien en van alles en nog wat. Uiteindelijk zijn we tegen 17 uur bij de Nepalese grens. Dat merken we al aan de kilometers lange rij vrachtauto’s die staan te wachten voor de grens. We stappen uit de bus en nemen afscheid van de buschauffeur en de busboy. Lopen hier vandaan over de modderige en stoffige weg tussen druk verkeer en lawaai naar het kantoor (hok, want meer is het niet) van de Indiase douane. Daar leveren we onze paspoorten in inclusief een zojuist ingevuld verlaat-India formulier. Dat duurt dan weer even maar korter dan verwacht. We krijgen onze paspoorten weer terug en leveren die gelijk weer in bij de reisleider, inclusief een binnenkomst-formulier voor Nepal. Micha gaat daarmee naar de douane van Nepal en wij lopen ondertussen de grens over en worden door de Nepalese gids naar de andere bus gebracht in Nepal. We hebben dus een Nepalese bus en een lokale gids verder en andere buschauffeur. We zetten onze horloges een kwartier vooruit want het is hier dus 15 minuten later dan in India, dus in totaal vier uren en drie kwartier later dan in Nederland. We wachten ca. een half uur en dan komt Micha er al aan. Hij had verteld dat het een uur tot anderhalf uur kon duren, dus het ging ook hier sneller dan verwacht. Onze eerste stop in Nepal is een pin automaat en allemaal pinnen maar. Dat verloopt ook soepel. Ca. 18:30 uur waren we in ons hotel Nirvana in Lumbini. We vallen allemaal gelijk de lobby binnen en gaan gelijk internetten want wifi is hier gratis maar dan alleen in de lobby. Het aanmelden verloopt zeer moeizaam, Maar we blijven volhouden en op een gegeven moment lukt het dan toch. Maar de snelheid ……… Dus foto’s uploaden wordt niets vandaag. Een volgende keer maar weer. Om 19:30 uur zijn we gaan eten. We hebben hier heerlijk gegeten. Spaghetti, gestoomde groentes en groentes in zoetzure saus, dat laatste was echt lekkerrrrr. Patatjes hebben ze ook en die zijn ook goed. Vanavond dus wat tikken, even internetten en slapen. Morgen hebben we een hele drukke dag en vertrekken om 7 uur.

• 21 Februari 2014 - 21:13

Jos:

Gelukkig weer in de beschaafde wereld terecht gekomen. Jullie denken daar misschien anders over, maar ben blij dat jullie daar weg zijn en niet erg ziek zijn geworden.
    Ben benieuwd naar de foto's.
    Vind wel dit hotel mooi, het zijn mooie kamers.