Wo 19-02-2014 dag 13 Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Wo 19-02-2014 dag 13 Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Wo 19-02-2014 dag 13 Varanasi

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

19 Februari 2014 | India, Benares

Vanmorgen liep om 4:45 de wekker af. Om 5:30 gaan we naar de Ganges met de bus, tenminste zover de bus kan komen. Het restant van de weg leggen we te voet af. We stoppen nog onderweg bij een stalletje waar je Chai thee kan drinken. Dat krijg je in lemen schaaltjes die je daarna weg kan gooien. De meesten nemen die mee als souvenir. Ik bedank voor de eer en Marieke pakt het wel aan maar drinkt het toch maar niet op. Nadat we allemaal een bakje met bloemen en een kaarsje hebben gekocht (uit de pot) stappen we weer op een grote roeiboot en varen langs de Ganges oevers waar de mensen zich aan het wassen zijn op de trappen van de Gaths. Ook wordt er de was gedaan. Het is een mooi plaatje. Maar het is minder druk dan ik had verwacht, dat heeft te maken met de periode, het is nu nog fris en er zijn dus minder mensen die zich op dit moment wassen in de rivier. In het begin al steekt Micha de kaarsjes aan en die laten we voorzichtig in de Ganges zakken en denken aan een dierbare overledene of aan iemand of iets die we alle goeds toewensen. Op het keerpunt van de tocht, komt de zon op boven de tegenover liggende oever, een mooi gezicht !! We varen rustig terug naar ons vertrekpunt en lopen weer via een andere route door de straatjes van het oude Varanasi. Mensen staan hun tanden te poetsen met een houten stokje, doen de was, winkeltjes gaan open en er zitten al mannetjes in lotushouding overal op plankjes, in winkeltjes, op straat etc. En er liggen ook veel mensen op straat te slapen onder oude vieze dekentjes. Ook veel bedelaars en verminkte mensen, maar die zie je heel veel overal. En nogmaals, niet te vergeten, de overheerlijke koeienvlaaien. We zijn weer rond 8:30 uur terug in het hotel en gaan wat kleren uitdoen op de kamer en gelijk ontbijten. Voor de rest van de dag hebben we vrij. We zien wel wat we gaan doen. Voorlopig dus het verslag maken en straks kijken we wel. Het is nu tegen tweeen en we zijn net terug van een tripje naar de oude stad en de Ganges op eigen gelegenheid. We vertrokken uit het hotel en liepen een stukje naar rechts en daar kwam al een man op ons af, wel meerdere, maar die ene wilden we wel, die bood een ritje aan met zijn motor risksha, en dat wilden we. Eerst de prijs afgesproken en hup, op weg. Speciaal dat woordje “hup”, want dat was het. Dit tochtje was nog veel leuker dan een ritje in de python of welk andere attractie dan ook in een pretpark. Het was net een live computerspel. De chauffeur gooide het bakje overal tussen en voor en dat ging me soepel, een hele leuke ervaring weer. Hij probeerde ons onderweg natuurlijk wel over te halen om allerlei andere dingen te bezoeken, winkels, tempels etc., maar daar hadden wij geen zin in. We wilden gewoon het leven van langs de Ganges meebeleven van dichtbij. We lieten ons afzetten bij het Asi gath, het verst gelegen gath in Varanasi. Vandaar zijn we rustig aan gelopen langs de Ganges en alle andere gaths richting main gath, net voor de hoofd brand gath. Onderweg zien we weer van alles. Mensen die zich wassen in de rivier uiteraard, en die de was doen op verschillende manieren. Maar ook veel mediterende mensen. Sommige vrouwen doen hun schoenen uit en raken dan een koe aan terwijl ze spreuken prevelen. En ga zo maar door, we laten dit ook allemaal gewoon gebeuren en genieten er van. Aan het eindpunt van onze wandeling lopen we nog door wat straatjes door de wirwar van mensen, kraampjes, honden, koeien en verkopertjes. Na een tijdje vinden we het genoeg en lopen richting de drukkere weg. We zijn er nog niet en dan komen ze al met hun vragen en aanbiedingen, fiets risksha?, taxi?, motor risksha? JA, die laatste willen we wel. Maar de prijs is veel te hoog, bijna het dubbele van wat normaal is. Dat sla ik dan ook resoluut af en even heen en weer geboden dan komen we op een mooie prijs onder de normale prijs. Das mooi, dan betalen we straks de gewone prijs en heeft hij meer dan afgesproken en wij betalen normaal tarief. Dit is weer zo’n mooie rit. Toch weer iets anders dan de heenreis. Deze rijdt ook heel snel en vult allerlei gaten op maar hij gaat in het begin binnendoor, door allerlei kleine en hele smalle straatjes, spektakel!! Ook nu is het weer genieten. Zoals ik al meldde is het tegen tweeen, ondertussen natuurlijk al weer later, en we zitten bij het zwembad op ligbedjes met drinken en we hebben net lunch besteld. Verder vandaag doen we echt rustig aan. Ook heerlijk. Morgen hebben we weer een lange reisdag hier vandaan naar Nepal. Die reis zal ongeveer 13 uren duren, inclusief stops, maar daar zien we helemaal niet tegenop. Lekker om ons heen kijken, af en toe toch de ogen dicht of wat lezen. Maar dat komt morgen weer. Zodra we in de schaduw liggen bij het zwembad voelt het gelijk fris aan, dus dan gaan we maar naar de kamer. Het verslag van gisteren en bijbehorende foto’s uploaden. Het verslag gaat wel, maar de foto’s is weer een ramp, zo traag en steeds onderbrekingen. Op een gegeven moment ben ik maar in de lobby beneden gaan zitten om te kijken of het daar wat sneller is. Helaas helpt het niet veel, ietsjes wel lijkt het. Dus hier het uploaden afgerond van dinsdag 18-02. Toen ik daar zat kwam een reisgenote langs die alleen reist met ons en vroeg wat we gingen doen vanavond. Ik zei dat we een pizza zouden gaan eten hier dicht bij het hotel. Ze vroeg of ze mee mocht, dat mag altijd natuurlijk. Dus een poosje later ben ik weer naar de kamer gegaan en ben Marieke gaan halen. Binnen enkele minuten waren we bij de Pizzahut hier vlakbij. We hebben samen een pizza besteld en maar goed ook want het was weer ruim voldoende voor ons samen. En hij was heerlijk!! Terug naar het hotel waar we nog even bij een deel van de groep gaan zitten die hier zitten te eten en nog wat gekletst met de reisleider er bij. Was ook weer gezellig. Zo na 21 uur naar de kamer gegaan. Allebei nog douchen en koffers en rugzakken organiseren voor de lange busrit van morgen. Wat extra te eten en drinken bij de hand en wat snoep en iPadjes. Komt helemaal goed. Nu nog wat internetten, lezen en dan …… oogjes dicht en snaveltjes toe.

• 19 Februari 2014 - 18:14

Willy En Theo:

Hallooooo, jullie hebben het er maar druk mee, maar je ziet en hoort genoeg lijkt me, wel heel iets anders hè? nog veel plezier en kijkgenoegens, groetjes Zusje en Zwagertje. xxxx

• 20 Februari 2014 - 08:22

Ina Reedijk:

Hai Lenemans en Marieke. Ik heb alleen nog maar foto's bekeken (sorry), maar wat steeds opvalt zijn de geweldig mooie gebouwen, de drukte wat mensen betreft en het "gemak" waarmee men lijkt te leven. Geen moeilijk doenerij bedoel ik dan.

Groetjes
    Ina