Ma 17-02-2014 dag 11 reisdag naar Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Ma 17-02-2014 dag 11 reisdag naar Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Ma 17-02-2014 dag 11 reisdag naar Varanasi

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

17 Februari 2014 | India, Benares

Vanmorgen liep de wekker af om 5:30 uur en zaten we om 6:15 uur aan het ontbijt. Om 7 uur weggereden. Na twee uurtjes rijden de eerste stop voor thee, koffie en cola voor mij. Na zo’n twintig minuten weer op pad. Nu zit ik dit verslag in de bus te tikken. Is erg lastig want de wegen hier zijn verschrikkelijk slecht, smal en het verkeer is druk. De bus moet steeds uitwijken met wielen in de berm om tegenliggers te kunnen passeren en in te halen. De weg is er soms gewoon niet lijkt het want het is meer gat en keien dan weg. We gaan dan ook soms geweldig heen en weer. Maar daar waren we tevoren voor gewaarschuwd. Maar ook moet de chauffeur soms plots bruusk remmen en dan moet je oppassen dat je niets stoot. Ik heb maar 1 rugzak van het bagagerek gehaald want die gleed steeds over de rand en dreigde te vallen door het schudden en trillen. Misschien dat ik het verslag vanavond afrond en kan uploaden, we zullen zien. Om kwart over 1 weer gestopt langs de weg bij een soort van muurtje daar hebben we ons lunchpakket genuttigd. De picknick plaatsen die men altijd gebruikte zijn verdwenen omdat men met zwaar materieel aan de wegen bezig is in deze regio. Het lunchpakket bevat naast twee boterhammen met een fractie van kaas nog twee eitjes en zout, een pakje sap, een banaantje, een plakje cake en een zakje chips (niet te eten voor ons, zurige smaak). Na een tijdje weer verder gereden. Om 15:45 uur komen we aan bij Ilahabad (beter bekend als Allaahabad) daar komen twee heilige rivieren samen, de Ganges en de Yamuna. Er is hier op dat punt dan ook een gigantisch groot terrein waar nu ook al veel grote tenten staan omdat hier altijd veel bedevaartgangers komen en 1 keer in de 5 jaar er is hier een groot festijn dan komen, lijkt het wel, alle bedevaartgangers tegelijkertijd hier naar toe. Als je bedenkt dat de stad Ilahabad ruim een miljoen inwoners heeft en als dan op dat festijn in een maand tijd er 100 miljoen bedevaartgangers zijn … Even verderop stoppen we voor een plaspauze en staan recht tegenover een mooie Chai tempel. Daar zijn Marieke en ik even gaan kijken. Rond 18:15 uur komen we aan bij ons hotel Ideal Tower in Varanasi. We hebben een schitterende kamer, je kunt er wel dansen zoveel ruimte is er. En het ziet er goed schoon uit en er is wifi dat ga ik dadelijk dan proberen. We hebben net met z´n allen gegeten in het hotel. We konden kiezen of buffet of a la card. Na even het buffet bekeken te hebben besloten we a la card te nemen en hebben we het ons bekende en lekkere egg Byriani besteld. Nou, toen dat kwam had ik waarschijnlijk al een voorgevoel. Ik nam eerst een beetje om te proeven … het brandde mijn keel uit en mijn tong. Dus een seintje aan de ober dat het toch nog te spicy was en we kregen een andere pot. Nou, die was niet veel beter, we hebben een heel klein beetje op en lieten de rest staan. De ober vroeg of het ok was en op mijn `too spicy` liep hij brommend weg. Maar kwam even later met twee gerechten van het buffet die niet pittig waren. Knoflook aardappel blokjes en gestoomde groenten. Ik heb daar wat van op, Marieke had niet zo´n trek. Zij had dan ook al soep op. Na het eten nog even wat nagekletst en nu dan weer op de kamer. Voor morgen zijn de weers voorspellingen niet zo bijster goed en dat zal dan heel jammer zijn. In de krant stond voor morgen 17 graden en regen met onweer. Dat is een dag waar ik juist naar heb uitgekeken, maar we wachten even af.

• 17 Februari 2014 - 21:16

Marjo:

Wat een mooie foto,s en wat leuk dat jullie " gasten "mochten zijn bij een bruiloft,
    Ben benieuwd naar jullie verdere avonturen
    Groetjes

• 18 Februari 2014 - 04:59

Mona:

Mooie foto's .
    Veel plezier veder en ik wacht op volgende verslag.

• 18 Februari 2014 - 10:20

Jos:

Hoi Leen en Marieke,
    Varanasi was Zondag op tv. Er staat jullie veel te wachten daar aan de Ganges.
    Er zijn daar een soort hospice, daar kan je zeer zieke mensen brengen die binnen 2 weken overlijden.
    Maar zijn ze binnen 2 weken nog niet overleden dan gaan ze weer terug naar de familie, dus de familie moet echt inschatten of ze wel binnen die 2 weken komen te overlijden. Vraag dat maar aan de gids.
    En dan die rivier de Ganges waar iedereen zich wast, doopt en in gecremeerd wordt, gadver.
    Leuk zo'n onverwachts een bruiloft meemaken.
    Ben blij dat het wat beter gaat met Marieke, jullie zijn volgens mij afgevallen als jullie terug komen.
    Fijne reis verder, ga nog even naar jullie hotel zoeken op google.