Za 15-02-2014 dag 09 reisdag naar Khajuraho - Reisverslag uit Khajuraho, India van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Za 15-02-2014 dag 09 reisdag naar Khajuraho - Reisverslag uit Khajuraho, India van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Za 15-02-2014 dag 09 reisdag naar Khajuraho

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

15 Februari 2014 | India, Khajuraho

Lekker uitgeslapen tot 8 uur. Daarna het wederom standaard ontbijt. Na het ontbijt de koffers verder klaar gemaakt en buiten gezet en uitgecheckt. Marieke heeft wat last van diarree, dus even aanzien hoe het verloopt. Dat had ze eigenlijk al thuis voor de vakantie en daarna steeds maar het lijkt vanmorgen wat te verergeren. Na het uitchecken naar de rivier gelopen die dicht bij het hotel stroomt. Dat was een goede keuze want stel je eens voor: een brede rivier door een mooi bebost gebied daarlangs een hele rij van minstens vijf mystieke oude tempels en aan de oever en in de rivier lokale bevolking die zich daarin wast en kleine meisjes die hun haar zitten te wassen aan en in het water, een prachtig mooi gezicht. Men wil ook graag op de foto en dan de foto terug zien op het scherm, vinden ze prachtig. Sommige kinderen vragen ook om geld maar daar beginnen we niet aan. Terug naar het hotel gelopen en om 10:30 uur vertrekken we met de bus. We rijden door 1 van de armste streken van India en gaan naar een dorpje waarvan ik naam nog op moet zoeken en gaan naar een Indiaas echtpaar dat een school runt voor de armste gezinnen in de streek. De kinderen krijgen daar ook te eten in de pauze, thuis hebben ze niets tot weinig te eten. We komen bij het huis van het echtpaar aan rond 12:30 uur. We worden binnen uitgenodigd en krijgen een allemaal een koekje en een nootje en mogen gaan zitten. Niet iedereen kan zitten want het huisje bestaat uit twee ruimtes, een kamer en een slaapkamer. De keuken is meer een kast. Dit is wel 1 van de meest luxe huizen in het dorp. Na wat gesproken te hebben met het echtpaar lopen we mee naar de school die aan de overkant van de weg is. We lopen eerst langs een waterpomp waar een vrouw water staat te pompen en kinderen een soort van tinnen kannen staan te vullen. Dan lopen we naar de school, eerst langs peutertjes die op de grond in het gras of op zand zitten. Die worden toch bezig gehouden ondanks dat ze te jong zijn voor de echte school. Daarna komen we op het “schoolplein”, daar zitten de oudste kinderen in twee rijen tegenover elkaar op de grond met boekjes en schriften voor hun. Prachtig gezicht. Ze roepen van alles. Vragen naar hoe je heet waar je vandaan komt en willen op de foto. Maar eerst nog bij twee lokalen naar binnen. Dit zijn jongere kinderen. Maar hetzelfde verhaal, vragen, zitten op de grond en vinden alles prachtig. Enkele uitzonderingen daargelaten, die blijven rustig. Het is geweldig leuk om het allemaal te aanschouwen en te communiceren. Na een tijdje lopen we weer terug naar de weg en wij stoppen nog even bij een dorpsstraatje met gewoon leuke taferelen en mooie momenten. Mooie kindjes en mensen om te fotograferen en filmen. Na een hartelijk afscheid van het echtpaar en uitgezwaaid te zijn door de kinderen rijden we verder naar het volgende dorpje waar een oud Paleis staat dat is verbouwd tot hotel / restaurant, daar gaan we lunchen. We kiezen nu beiden voor de cheese sandwich, die bevalt het beste voor de lunch. Na de lunch lopen we terug naar de bus aan de buitenkant van het dorp. Dit is weer zo’n geweldige keuze want je loopt nu echt door het leven van de mensen. Wij zijn net zo’n bekijks voor hun als zij voor ons, schitterend. Als je een foto maakt gaan ze er ook echt voor staan. Maar dat doen ze ook als ik ze wil filmen met wat ze doen, dat is dan weer jammer maar wel begrijpelijk. Dit is weer zo’n moment die mag van ons wel een hele dag duren, wat geweldig om dit te mogen ervaren. Sommige mensen vragen ons zelfs binnen in hun huisje. Maar je ziet van alles, de koeien lopen overal en nergens, honden, kinderen lopen om je heen en vragen van alles, volwassenen kijken glimlachend en zeggen gedag en anderen lachen heel vriendelijk. Ook allerlei ambachten zie je uitgeoefend worden zoals ook hier in Nederland ooit voor mijn tijd. Het is een super ervaring. En hup, de bus weer in en tegen 17 uur zijn we in Hotel Clark in Khajuraho. Om 19:30 uur gaan we met z’n allen in het hotel eten en daarna zien we wel. Het hotel ligt weer buiten het dorp dus ik denk weer een rustige avond wat we beiden niet erg vinden. We zijn weer terug van het eten. Was maar matig voor ons, niet veel soeps. Een paar vegetarische balletjes met rijst en een zoet toetje, wat ik weer niet erg vind. En Marieke heeft natuurlijk soep op die ook lekker was. Nou, wifi in dit hotel is best voordelig ….. voor het hotel dan. Je kunt een uur of twee uur kopen maar dat is voor 1 apparaat en slechts 12 uur geldig. Dus niet gebruiken voor de netbook EN voor 1 of 2 iPads. Dus we besluiten in ieder geval voor deze avond drie maal 1 uur te kopen, voor elk apparaat 1 uur. Ik denk dat het te weinig is voor het verslag inclusief foto’s maar we zien wel hoe ver we komen. Morgen gaan we om 9 uur fietsen, daar hebben we best zin in.

• 15 Februari 2014 - 18:23

Jos:

Ik zie dat jullie pas op dag 9 zitten. Als je deze verslagen leest heb je het idee dat jullie al aan dag 18 bezig zijn. Heb even naar jullie hotel Clarks gekeken. Mooi en lekker ruim.
    Heel veel plezier nog!!

• 15 Februari 2014 - 18:30

Ati:

Hoi Marieke en Leen.
    Heb weer mee zitten genieten van jullie belevenissen.
    Wat kan je het toch mooi beschrijven Leen.

Alleen het eten is niet zo als je zou willen maar dat haal je thuis wel weer in.
    Smaakt het nog beter.

Hoop dat Marieke opknapt want race tours is niet lekker.
    Weet ik uit ervaring.
    Nog veel plezier verder en .....
    Groetjes van Piet en Ati

• 15 Februari 2014 - 19:43

Marjo:

Nou..luitjes,..geen wonder dat deze vakantie al zo lang lijkt, jullie maken wel heel lange dagen
    Zo vroeg hoef je thuis nooit op',.....maar ik geniet hier op mijn luie stoel volop van jullie avonturen ...dus
    Ik blijf uitkijken naar het vervolg
    Marieke hoop dat je snel opknapt