Do 13-02-2014 dag 07 Taj Mahal - Reisverslag uit Agra, India van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Do 13-02-2014 dag 07 Taj Mahal - Reisverslag uit Agra, India van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Do 13-02-2014 dag 07 Taj Mahal

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

13 Februari 2014 | India, Agra

Dus om 5:30 uur opgestaan en na het standaard ontbijt voor ons om 7:30 uur vertrokken richting Taj Mahal. Daar waren we al vrij snel, ruim voor 8 uur. Het is al druk aan het worden en het is redelijk fris, we hebben, net als de vorige dagen overigens, onze vesten aan. Wel korte broek en teven want dat geeft het extra vakantie gevoel. Niet in het “pak moeten”. Na een korte tocht met kleine busjes moeten we door detectiepoortjes en worden we allemaal gefouilleerd. Er was ons verteld dat er niets mee naar binnen mocht, nog geen krant, laat staan portemonnee, tas of rugzak e.d. Achteraf bleek het wel mee te vallen maar ze zijn erg streng. Wij waren dus erg gehoorzaam geweest en hadden alleen ons fototoestel bij ons, want dat mocht dan weer wel. Overigens GEEN filmcamera. Met de nodige uitleg op verschillende plekken naderen we de Taj Mahal geleidelijk aan. Op de plek van binnenkomst door de “valse” poort, die zijn nl. gebouwd om de echte poorten te verhullen, vallen we aan met onze foto- en film apparatuur. Wat is dit verschrikkelijk mooi en het verhaal er achter zo dramatisch. Er worden ook foto’s gemaakt van de stellen en persoonlijke foto’s door een fotograaf, die foto’s kun je uiteraard achteraf kopen. We zullen wel zien. Ook wordt een groepsfoto gemaakt, lijkt iedereen erg leuk. Hierna nog 1 of 2 plaatsen met uitleg en dan hebben we ruim anderhalf uur de tijd om het mausoleum te bezoeken. Eerst hebben we voorste deel bekeken en daarna naar de volgende laag waar we om het mausoleum zelf heen hebben gelopen, maar niet nadat we eerst hoezen over onze schoenen hebben gedaan. Dat is speciaal voor westerlingen omdat die niet graag hun schoenen uit doen. Dus na de rondwandeling zijn we de grafkamer zelf in gegaan. Is niet zo bijzonder maar wel gevoelig indrukwekkend. Omdat in het midden de graven staan van de Koning en de Koningin (zo worden ze genoemd, ook wel Keizer of Emperor) die omringd zijn met een opengewerkte muur met alleen aan de voorkant een vierkante opening, zie je er niet zo veel van. Weer naar buiten en richting de bijbehorende Moskee gelopen. Daar mag je alleen in het voorportaal dus dat laten we maar zitten. Nog wat rondgekeken op ons gemak gaan we weer langzaamaan richting uitgang. Rond 10 uur staan we weer bij de uitgang waar we binnen zijn gekomen. Bij een winkeltje wat de reisleider aanbeveelt vanwege de prijs en toch kwaliteit. Ondanks dat we niets wilden kopen doen we het toch. En omdat ik na het kopen met geleend geld, want we mochten niets meenemen naar binnen was ons verteld, slecht een klein bedrag over heb kunnen we niet wat anders kopen wat Marieke toch wel wilde hebben. Dus ik zeg tegen de verkoper “nee, dit is alles wat ik heb”. Maar even later zegt hij, omdat ik natuurlijk volhoud dat ik echt niets meer heb, dat hij het nu voor die prijs verkoopt. Hebben we toch mooi 65% minder betaald dan de vraagprijs. Nu moet je hier altijd afdingen, dus het had best wel goedkoper geworden maar zo veel dat geloof ik niet. Niet hier tenminste. Er zijn ook hier weer overal opdringerige verkopertjes, die zijn overal in India vermoedelijk, tenminste waar toeristen komen. We stappen weer in elektrische busjes, nu open en wat nieuwer, is best leuk en zo worden we weer naar de bus gebracht. Hierna gaan we naar een marmerbewerkings fabriekje –winkel. Hier wordt getoond door de nakomelingen van diegenen die de Taj Mahal hebben gebouwd en eigenlijk met gekleurde stenen hebben ingelegd, hoe dat in zijn werk gaat. Wat een heidens karwei zeg en wat een vakmanschap, super mooi. Ook hier kun je na de demonstratie wat kopen uiteraard. Het is erg mooi, maar ook zeer duur. Het is allemaal gemaakt van hetzelfde marmer als waar de Taj Mahal mee is gebouwd. Zo’n sterke en dichte soort dat er nooit wat mee kan gebeuren, ook niet door agressieve vloeistoffen b.v. Na de verkopers met weer een teleurstelling rijker achter ons te hebben gelaten rijden we nu naar het Agra Fort, waar we tot 2:15 uur zijn gebleven. Dit is weer een complex gebouwd door dezelfde Koning die het complex waar we gisteren waren heeft gebouwd, je weet wel, waar het stichten van een hoofdstad na 14 jaar mislukte vanwege problemen met water. In de basis lijkt het op elkaar vind ik. Er zijn weer verschillende delen met elk hun eigen binnenplaats. Zo is er ook weer een zomer- en winter paleis en een bijbehorende Moskee, waar we overigens niet in mogen. Het meest trieste van deze geschiedenis is dat degene die de Taj Mahal heeft laten bouwen en deze twee paleizen zeg maar, na voltooiing van de Taj Mahal door zijn vijfde zoon, die eerst even zijn broers had vermoord, gevangen werd genomen en de laatste acht jaar van zijn leven in dit fort gevangen heeft gezeten. Maar wel op een plek waar hij altijd zijn Taj Mahal kon zien waar zijn geliefde lag. Dit is een bijzonder omvangrijk fort. Aangezien het leger van India hier nog actief in zit mogen we maar 1/3 van dit fort bezichtigen. Maar dit is ook heel indrukwekkend. Het grootste deel is gebouwd met rode zandsteen maar ergens aan de binnenkant is een deel gebouwd van marmer. Allemaal heel erg mooi. Toen naar de lunch. Ik heb nog een poging daar gewaagd om te pinnen maar dat lukte niet, dan maar een andere keer. Na de lunch, die overigens goed was, zijn we naar een lokaal oud deel van Agra gereden, daar waar weinig toeristen komen. Uit de bus en zo het gewemel in. Horen en zien vergaat je werkelijk. We liepen echt tussen de lokale bevolking, zo klem als maar kan, we liepen dan ook regelmatig vast. Maar wat was dat een fantastische ervaring en wat zij de mensen vriendelijk. Mijn gevoel zegt me dat ik dit het leukste tot nu toe vind van de reis. Het is zo overweldigend, ik hoop dat de foto’s iets over kunnen brengen maar ik ben bang van niet. Dit MOET je ervaren. Helaas begon het te regenen terwijl we buiten liepen. Je wilt onze voeten niet zien met die regen en dan die vieze vuile stofstraten. Helaas ben ik vergeten daar een foto van te maken. Weer terug in de bus zijn we naar de zogenaamde mini Taj Mahal gereden. Vreemd want dit gebouw was er eerder dan de Taj Mahal zelf, maar men zegt dat de Taj Mahal is gebouwd met dit gebouw als basis voor de structuur. Ondertussen gaat de zon weer schijnen maar het blijft toch een beetje somber en heiig. Dit mini-gebouw is ook een mooi gebouw maar idd een stuk kleiner en eigenlijk valt het in het niet bij de schoonheid van de echte Taj Mahal. Nu zouden we naar de overkant van de rivier rijden om van de andere kant van de rivier een mooi overzicht te hebben op de Taj Mahal maar vanwege de bewolking gaat dat uitzicht niet lukken en besluiten we met z’n allen dat onderdeel over te slaan. Tegen 17 uur zijn we weer in ons hotel. Eerst gaan we onze koffers gereed maken omdat om 17:45 uur die opgehaald worden en met de bus worden vervoerd naar de eindbestemming van onze treinreis morgen. Want morgen nemen we de trein gedurende een drie uur durende tocht terwijl de bus met koffers daar een hele nacht over rijdt over de weg. We kunnen in de trein alleen kleine bagage meenemen. Dus gebruiken we onze rugzakken morgen voor de vuile kleren van vandaag, toiletartikelen, ipads, laptop e.d. Eerst gedoucht en getikt en nu gaan we eten bij een restaurant vlak bij het hotel. Deze avond gaan we voor het eerst niet met z’n allen maar ieder voor zich. We zijn weer terug en zijn gaan eten bij restaurant Riho, slechts enkele minuten lopen vanaf het hotel. Maar wel over een onverharde zijkant van een drukke weg waar ze als gekken rijden. Het is gelukkig niet meer gaan regenen dus de grond is niet blubberig. Er zaten al enkele groepsleden in het restaurant maar die waren al klaar gegeten dus hebben we een eigen tafeltje gekozen. We hadden net besteld toen er weer een stel binnenkwam die bij ons kwamen zitten. Dat werd een heel gezellig etentje. Wij reizen graag, zij reizen graag, dus lekker geboomd over de gemaakte reizen en over de kinderen en kleinkinderen. Het eten was prima, we wisten wat we moesten bestellen en hoewel het niet op de menukaart stond konden we het wel bestellen. Met z’n vieren terug naar het hotel gelopen en nu zijn we weer het verslag aan het afronden en gaan we zo de foto’s uitzoeken. Vermoedelijk komen de foto’s pas later in de week want wifi is hier te traag voor upload. We kunnen weer terug kijken op een zeer geslaagde dag !!!

• 13 Februari 2014 - 18:54

Ati:

Zo weer heel wat te lezen en meebeleefd,zag het helemaal voor me.fijn dat jullie het naar je zin hebben.
    Wel veel vroeg op maar dat zijn jullie toch gewend.
    Gezellige trein reis morgen en nog veel plezier.

Groetjes allebei.

• 15 Februari 2014 - 08:38

Jos:

Wat een verschil die kleine Taj Mahal, maar je ziet wel een gelijkenis van de echte Taj Mahal.
    Ik ben benieuwd naar die treinreis, hoop dat de bevolking hun kippen en geiten mee nemen in de trein en dat jullie tussen de kippen en geiten zitten haha
    Lijk mij dan een leuk verslag worden. Maar wens jullie een fijne treinreis hihi
    Groetjes Jos

• 15 Februari 2014 - 10:31

Piet:

Nou het was heel wat te lezen voor mij omdat ik weinig leest maar het was wel intresant hebben ze daar ook sterke drank?Groetjes Piet