Vr 22-11-2013 dag 07 Panama – Colon - Reisverslag uit Colón, Panama van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Vr 22-11-2013 dag 07 Panama – Colon - Reisverslag uit Colón, Panama van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Vr 22-11-2013 dag 07 Panama – Colon

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

22 November 2013 | Panama, Colón

Vanmorgen op tijd opgestaan, om 7 uur want om 7:30 uur willen we ontbijten. Om 8:45 uur moeten we verzamelen in het theater. We horen nu bij groep / bus 14. Bij het verlaten van de boot komen we langs lokale mensen uit Panama die muziek maken en handwerk zaken verkopen. Ziet er erg gezellig uit. De mensen zijn beschildert en dragen kleurige lappen stof en gehaakte- of kralen bh’s dat kon ik niet zo goed zien, wel ook allemaal heel kleurrijk. Nu hebben we een kleine bus met nog vier andere Nederlanders en acht Spaans sprekende mensen. Als eerste gaan we naar de Gaton Locks, de sluizen in het Panamakanaal bij deze plaats Colon. Dat vond ik heel erg mooi om te zien hoe dat gedaan wordt met de treintjes die de schepen voorttrekken, heel mooi. Alleen 1 nadeel, de cruise organisatie stuurt alle gasten op hetzelfde moment naar die sluizen toe, ook de mensen die b.v. alleen maar naar die sluizen gaan en verder niets. Die zouden ze beter later kunnen laten gaan want het was me een griebus daar. Iedereen wil vooraan staan om wat te zien en niemand wil eens gewoon doorlopen om anderen een blik te gunnen. Het is daar ook zo klein voor zoveel publiek. Dat is het nadeel, maar wel erg mooi om te zien. (had ik geloof ik al gezegd  ). Na zo’n drie kwartier daar geweest te zijn vertrekken we richting Panama City maar niet voordat we nog foto’s hebben kunnen maken van de uitbreidings werkzaamheden die in 2015 voltooid moeten zijn. De tocht naar Panama City duurt ruim een uur. We zijn daar rond 12 uur. Lekker rondgekeken in de Metro Mall. Lijkt veel op de Malls in Florida alleen dan veel kleiner. Ruim en helder van opzet. Het valt op dat er veel winkels met elektronica zijn. Dan ben ik altijd heel nieuwsgierig wat de prijzen doen van dat soort artikelen in andere landen. Maar in deze winkels zie je b.v. ook koffers en allerlei andere artikelen die je bij ons niet ziet in zo’n zaak. Om 15 uur rijden we weer terug naar de boot. Wat me opvalt, en wat ik erg aantrekkelijk vind, is dat de gehele weg, oversteek door Panama, we door groen bosrijk gebied rijden. Niet te vergelijken met Finland maar echt regenwoud gebied met mooie bomen met begroeingen, varens en heel veel bananen planten in het wild. Erg verleidelijk om door rond te struinen. Eenmaal bij de boot aangekomen moeten we weer in de rij om de bagage te laten scannen en zelf door een poortje want we vertrekken weer naar een ander land natuurlijk. Eenmaal aan boord nog even wat gegeten en daarna om 18 uur het dek op want de boot vertrekt dan uit de haven van Colon. Om 19:30 uur was het weer eten. Wij, Marieke en ik, hebben voor het eerst ossenstaart gegeten, was best wel lekker. Na het eten naar de bar en het gebruikelijke ritueel . Ik zit nu dit verslag hier te tikken en zo dadelijk komt er weer een cocktail of wat op tafel.