Zo 14-07-2013 dag 11 Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Zo 14-07-2013 dag 11 Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Zo 14-07-2013 dag 11 Helsinki

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

14 Juli 2013 | Finland, Helsinki

Lekker uitgeslapen vanmorgen. Pas om 8:30 uur gingen we ontbijten. In de folders van het hotel wordt gesproken over een super-ontbijt, nou, dat is niets te veel gezegd. Het is compleet, uitgebreid met een keuze van heb ik jou daar. Vandaag komt onze andere zus met haar man waar we de eerste dagen hebben verbleven van deze trip. Dan gaan we met z’n zessen Helsinki onveilig maken. En wat we verwachtten gebeurde ook. Mijn zwager had gezegd 10 uur hier te zijn maar we zaten nog aan het ontbijt voor de afsluiting toen ze al binnen kwamen in de ontbijtruimte. Hebben ze lekker gelijk een lekker nespresso gedronken en wat koekjes en zoetigheid gebruikt. Na het ontbijt even naar de kamer en daarna met z’n allen op stap. Eerst naar de VVV en wat info opgevraagd. Daarna hebben we twee politiemensen aangesproken omdat mijn zwager al sinds enkele dagen een ring van steekjes in zijn been heeft. Dat wordt nu toch wel flink dik. Hij heeft er geen last van, geen pijn of jeuk maar het gaat trekken. We vroegen aan de politie of zei dit herkenden. Nee dus, maar misschien weten ze een dokter of hebben ze een ander idee. Zij dachten in eerste instantie dat het van een plant kon zijn omdat het de vorm heeft van een bijna gesloten ring. Ze adviseerden om daar verder naar te informeren bij een apotheek, die zat vlak bij, even de weg over steken. Die apotheker had ook geen idee maar dacht wel aan insecten. Hij adviseerde een zalfje om dat drie keer per dag gedurende een viertal dagen te gebruiken. In de ,loop van de dag die zalf aangebracht en het leek al gelijk te helpen want het trekken werd snel minder en geleidelijk aan leek het iets te slinken. We besloten eerst maar een boottocht te maken langs de kust van Helsinki. De eerste boot vertrok om 12 uur. Maar een tijdje gewacht langs de haven want het was weer schitterend weer. We wilden nl. een leuk plekje hebben achter op het bovendek in de zon en de wind. Dat is helemaal gelukt. Een mooie tocht langs de stad en wat historische plaatsen. De tocht duurde 1,5 uur dus 13:30 uur waren we weer terug aan de wal. Voor de haven is een levendige markt daar zijn we rustig over heen gelopen om vandaar naar de Uspensky Cathedral te gaan. Een prachtig gebouw zowel van binnen als van buiten. Dit was weer een mooie ervaring. Daarna zijn we wat te eten gaan zoeken. Onderweg vanmorgen hadden we een Subway gezien en daar hebben we goede ervaringen mee, dus op naar de Subway. Daarna zijn we weer terug gelopen naar Senate Square met de Cathedral. Ook een schitterend gebouw aan de buitenkant. Maar van binnen is het vergeleken met de vorige Cathedral maar kaal. Wel ruim en licht maar sober. Hierna besloten we naar de botanische tuin te gaan. Die ligt net achter ons hotel en zou een mooie afsluiting zijn van deze dag met z’n zessen. Voor de botanische tuin is nog een stuk park en daar zijn we blijven steken bij een ijstentje. We hebben een ijsje gegeten en zijn lekker aan een tafeltje blijven zitten en kletsen. In de zon die wilde en de anderen in de schaduw. Lekker relaxed. De tijd vloog voorbij en voor we het beseften moesten de “Finse” zus en zwager weer huiswaarts keren. We hebben ze uitgeleide gedaan, om maar zeker te weten dat ze weg waren . Daarna zijn we maar eens gaan kijken bij het station hoe het zit met de bus naar het vliegveld voor morgen. Dat is nu allemaal duidelijk. We weten hoe we exact moeten lopen, waar de bus vertrekt en wat het kost. Toen even een boodschapje gedaan in een supermarkt en naar de kamer want het was al weer bijna 19 uur. Wat voor-borrelen en dan weer een eettent zoeken. En dat laatste klopt wel. De meeste restaurants zijn gesloten momenteel. En de enkele die wel open zijn zijn voor de elite. Daar durf ik niet eens naar binnen met korte broek en open schoeisel. Dus uiteindelijk, na een redelijk lange wandeling door het centrum van Helsinki, toch terecht gekomen bij een restaurant tegenover ons hotel. Prima gegeten, alleen vond ik de saus bij het vlees ietsjes te scherp. Vanavond de koffers reorganiseren en de terugrei voorbereiden want het is morgen weer zo ver. We mogen de kamer morgen aanhouden tot 14 uur zonder extra kosten. Super service in dit hotel.

• 14 Juli 2013 - 21:41

Marjo:

Allereerst bedankt dat ik weer met jullie mocht meereizen en een goede vlucht terug morgen
    Ik heb weer genoten van alle reisverslagen, alsof ik er een beetje bij was
    Ik heb nu vakantie tot 2 aug. ....dus marieke..als je weer moet gaan beginnen.....werk ze en tot aug.

• 15 Juli 2013 - 07:33

Jos:

Hele fijne reis terug xxx

• 15 Juli 2013 - 08:04

Mona:

Fijne reis terug.
    Bedankt voor jullie reisverslag !!!
    X Mona