Ma 08-07-2013 dag 05 Tampere - Reisverslag uit Tampere, Finland van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Ma 08-07-2013 dag 05 Tampere - Reisverslag uit Tampere, Finland van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Ma 08-07-2013 dag 05 Tampere

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

08 Juli 2013 | Finland, Tampere

Vanmorgen zouden we om 8 uur gaan ontbijten. Wij werden achter pas 7:45 uur wakker. Dus ontzettend snel scheren (ik dan), douchen en 8:10 konden we naar het ontbijt. Het ontbijt is hier compleet en goed. Ook weer zoet en hartig en verschillende extra dingen, ook sap, koffie en thee. Het brood is hier in Finland over het algemeen droger dan bij ons. Bij het opstaan en tijdens het ontbijt zagen we al een hele donkere lucht. Het was wel droog. Maar als er een deur naar buiten open ging bij het ontbijt dan kwam er koude lucht naar binnen. Maar wij vol goede moed met korte broek en korte mouwen op stap. We zaten in de auto en ik had nog niet gestart toen de eerste regendruppels vielen. Uiteraard toch vertrokken. Thuis en ook gisteren had ik al een bepaalde keuze gemaakt voor deze dag. We hebben alleen de volgorde wat omgegooid. Ik wilde eerst gaan varen en dan naar een uitkijktoren maar i.v.m. het weer het varen maar uitgesteld. Dus op pad om de auto te parkeren in de buurt van een door mij gekozen locatie. Daarna op pad, met paraplu op, naar het park. Was een klein stukje lopen en dan nog het park door. Het is een heel mooi park, alleen nu wat minder door het sombere weer en het voelt ook fris aan. Na een aardig stukje over gras-, kiezel- en modderpaadjes kwamen we eindelijk bij de toren in de buurt en toen moesten we nog een stuk een helling op en daarna een h e l e b o e l traptreden op. Het is ons allemaal gelukt gelukkig. In de toren konden we gelukkig een lift nemen. Daarna nog een klein trapje op om helemaal op de top buiten te kunnen staan. Het was een prachtig uitzicht over Tampere en de omliggende omgeving met meren en eilandjes. Ook hier toch jammer van het weer maar we zagen wel in de verte blauwe luchten opdoemen. Weer beneden hebben we besloten om de terugweg maar via een gewone weg te doen, dus de asfaltweg. Maar wel een mooi stukje dat ook door het park, en dus bos, loopt. We waren om 12:20 uur weer bij de auto. Eerst maar de auto in een parkeergarage gezet die we vlakbij de parkeerplaats hadden gezien op weg naar het park. Op de parkeerplaats konden we maximaal 3 uren parkeren maar in de garage is dat onbeperkt en betaal je achteraf, dat is een stuk makkelijker, vooral omdat we gaan varen en nog niet weten hoe lang dat gaat duren. Dus om 12:45 uur waren we bij de ticket plek voor een boottocht naar het eiland Viaansari, zo ongeveer schrijf je het. Ik kocht dus kaartjes en aangezien mijn zus en zwager beiden boven de 65 zijn vroeg ik netjes om 2 kaartjes voor senioren, die krijgen nl. korting stond er op het prijzen bord. De dame achter het loket zei: “Sorry, alleen voor Finse senioren”. Mijn bek viel open van verbazing. Dit is wel zo vreemd en dan druk ik me heel netjes uit. Nu ging het maar om een klein bedrag maar het blijft erg raar. Even rond gelopen op een pleintje bij de haven daar waren wat groente- en fruit kraampjes. Ze hebben hier erg veel prachtige aardbeien, die zie je overal en de rest ziet er ook gelikt uit. Of alles is opgepoetst. Om 13 uur vertrok de boot. We zaten lekker bovenop, want toen we van het park terugliepen was de zon al doorgekomen en was het lekker weer geworden en konden de jackjes al weer uit. Het was 20 minuten varen naar her eiland. Daar kun je van alles doen maar meer voor kinderen e/o jongelui. Verder kon je wel een wandeltocht rond het eiland maken maar dat trok ons geen van allen dus hebben we daar van afgezien. We hebben wat gebruikt in een eetgelegenheid buiten en hebben een stukje gewandeld en om 14:30 uur weer de boot terug genomen. We waren weer precies op tijd in de haven om daar een toeristen treintje te nemen die je door het centrum en langs de bezienswaardigheden van Tampere voert. Dat ritje duurde bijna 1 uur en tegen 16 uur waren we weer terug en zijn we de stad in gegaan en hebben de hoofdstraat helemaal op en neer gelopen. Toen was het ondertussen al 18 uur geweest en hebben we een restaurant op gezocht en hebben daar heerlijk gegeten. Daarna weer naar de parkeergarage gelopen en na 20 uur waren we weer op de kamers. Daar eerst wat ontspannen en het verslag getikt, daarna met z´n allen weer ………

• 09 Juli 2013 - 11:59

Arna:

Hallo allemaal,

Hebben jullie het goed naar de zin daar in Finland? Ik ben benieuwd naar foto's. Mooie natuur daar uiteraard. Leuk hoor Leen die dagelijkse verslagen. Plezier nog. Kus van ons.

• 11 Juli 2013 - 15:09

Jos:

Dus daar doen ze ook aan discriminatie (leeftijd discriminatie). Het gebeurd overal niet alleen in Nederland.