Zo 28-04-2013 dag 06 Wandeling en de terugreis - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Zo 28-04-2013 dag 06 Wandeling en de terugreis - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Zo 28-04-2013 dag 06 Wandeling en de terugreis

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

11 Mei 2013 | Turkije, Istanbul

Vandaag dus maar ietsjes later opgestaan en ontbeten. We maken er een rustig dagje van. Na een relaxed ontbijt en daarna uitchecken hebben we besloten om richting het water te lopen langs de Blauwe Moskee en dan te wandelen langs de Zee van Marmaris en de Bosporus. Aangekomen bij de Haghia Sophia bleek dat er een wiellerronde was. Even staan wachten aan de start maar het bleek pas om 12:30 uur te starten. Dus een stukje doorgeslenterd en op een gegeven moment gaan zitten op een laag muurtje in de schaduw. Het begint al goed warm te worden. En inderdaad, zo omstreeks 12:30 uur kwam de meute los. Eerst veel politie- en andere motoren en wat auto’s en daarna “het peloton”. Was wel leuk om te zien en het was best een grote groep vond ik. Daarna zijn we verder gelopen naar de waterkant. We hebben heerlijk gewandeld langs het water in het schitterende weer. Onderweg zagen we nog enkele mannen op de rotsen in het water langs de kust die duikpakken of watersuits aan het aantrekken waren. Er lagen ook harpoengeweren bij hun. Die gaan dus vissen onder water. Gewoon leuk om te zien. Uiteindelijk kwamen we weer uit bij het punt waar we gisteren van de boot zijn gekomen. Dus weer binnendoor richting hotel. Alleen waren de straten nu helemaal leeg, geen Turk bijna te zien en alle winkeltjes dicht. Dus rustig aan naar boven gelopen. Op een gegeven moment komen w een schoenpoetser tegen die richting zijn stekkie ging waarschijnlijk en die verliest een borstel. Mijn collega riep hem na en wees hem op zijn borstel. Nou, dank je wel goede toerist, zei hij nog en ging verder. Maar een paar tellen later komt hij terug en mijn collega moest zijn schoenen laten poetsen. We dachten eerst nog als bedankje maar toch al snel kwam de twijfel op want ze doen nooit iets voor niets. Toen kwam een andere schoenpoetser en toonde belangstelling en plots moest ik ook mijn schoenen laten behandelen. Ik weigerde maar Marieke zei om het maar te doen. Dus toch maar gedaan. Maar zo snel ze klaar waren begonnen ze beiden al over Turkse Lira. Ze wilden er allebei 8 hebben. Maar we hebben ze maar 4 Lira gegeven en zijn doorgelopen. Daarna hebben we wat gedronken en gegeten toen we al in de buurt van het hotel waren. Wij wilden een soort tosti en de man die klanten lokte had gezegd, ja hoor, tosti’s, alle soorten en maten en je kunt alles bestellen. Wij wat later toch naar die tent omdat het de enige leek die tosti’s verkocht. Gaan we bestellen zegtie, nee, tosti’s en snacks alleen tot 12 uur ’s middags. Dus wij alle vier tegelijk de menu’s dicht geslagen en gingen staan. Toen kon het ineens wel. Alleen bleek achteraf dat wat Marieke wilde er toch echt niet was dus heeft ze wat anders besteld. Dat was overigens een flink maal en ook nog eens heerlijk. Daarna naar het hotel waar we iets na 15:30 uur aankwamen. Marieke en ik omgekleed op de wc en terwijl ik dat aan het doen was kwam de taxi al voor rijden. 20 Minuten te vroeg. We hadden ook nog eens 2 mensen gesproken gisteren die vroegen of ze met ons mee konden rijden tegen een vergoeding. Daar waren we akkoord mee gegaan, we hadden toch een busje voor zes personen met z’n vieren. Die man gaf mij vanmiddag € 30,00. Das voor hem een hele mooie prijs en voor ons een voordeeltje. Ondanks het drukke verkeer waren we toch omstreeks 17:20 op het vliegveld. Gelijk ingecheckt en door de douane. Onze reisgenoten hebben nog wat taxfree gekocht, wij niets, we hebben van alles nog genoeg thuis. Daarna zijn we lekker gaan zitten en wat gedronken en de laatste Lira’s opgemaakt. Nu is het wachten tot we kunnen boarden, dat kunnen we na 19:20 uur. Nu is het 18:55 uur. Dus nog een poosje en dan gaan we weer naar huis. Iets na 19:20 uur richting gate gelopen. Toen we daar aankwamen kwam net ons vliegtuig aan taxien. Het lijkt dus nog even te gaan duren. Maar toch al vrij snel kregen we het signaal om te boarden. We zaten echt helemaal achterin het vliegtuig, tenminste, wij een rij voor de laatste. En uit een gesprek met een van de crew bleek dat het vliegtuig slechts voor driekwart was bezet. Dus wij hoopten al dat de derde stoel naast ons vrij zou blijven en dat bleek ook zo te zijn. En toch niet zo veel na de officiële vertrektijd vertrokken we. We zaten nu lekker ruim met een lege stoel tussen ons in. Al vrij snel begon de film die voor deze reis beschreven en daar hebben we lekker van zitten genieten. Daarna nog even met de iPad bezig geweest en toen waren we er al weer. Om 22:45 uur waren we geland. We waren als eerste er uit en in de bus maar we waren de laatsten bij en door de douane. De koffers waren er al snel. Mijn collega wilde zo graag zijn zoon en dochter weer zien dat hij bijna naar buiten rende en vergat afscheid te nemen tot zijn vrouw hem “tot de orde riep” :).

• 11 Mei 2013 - 18:25

Marjo:

Weer lekker genoten van jullie reisverslag.
    Ga volgende week zelf maar eens kjken i turkije, marmaris.
    In elk geval een beetje mooi weer innemen
    Groejes marjo

• 12 Mei 2013 - 13:31

Jos:

Zit er weer op, en nu weer aan de arbeid tot de volgende vakantie.
    Heb weer genoten, veel geleerd en gelezen van je reisverslag.
    Krijg wel weer een seintje voor de volgende reis hahaha

• 12 Mei 2013 - 18:31

Willy En Theo:

Al met al toch wel leuk geweest denk ik, maar sommige dingen vielen tegen hè? maar je kunt niet alles hebben, haha.
    Wie weet wat je straks nog meemaakt over 2 maanden.