Di 23-04-2013 dag 01 Heenreis en eerste verkenning - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Di 23-04-2013 dag 01 Heenreis en eerste verkenning - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Di 23-04-2013 dag 01 Heenreis en eerste verkenning

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

11 Mei 2013 | Turkije, Istanbul

De slaap wilde niet erg lukken afgelopen nacht, vooral bij Marieke niet. Ik was nog om 1 uur wakker en ben daarna in slaap gesukkeld. Maar Marieke heeft bijna niet geslapen. Om 4:15 uur liep de wekker af en dus er uit. Om 5 uur reden we weg richting The Hague/Rotterdam airport. Daar waren we al om 5:30 uur op parkeerterrein P3 voor lang parkeren en om 5:35 uur waren we al in de vertrekhal. Dus nog even wachten op Wilma en Andre want die zouden tegen 6 uur er zijn. Dat waren ze ook. Andre is een collega van mij van de ICT afdeling. Onze vlucht vertrok met 10 minuten vertraging dus we mochten niet mopperen. Onderweg een film gekeken en toen was het nog een uurtje vliegen ongeveer en we waren er al weer. Redelijk op tijd, 12:05 uur geland. Toen in de rij voor een visum en daarna in de rij voor de douane. Dat duurde bij elkaar wel even en toen op naar de bagageband. Eerst liepen we naar de verkeerde omdat de andere banden leeg leken en die ene in bedrijf was. Maar het bleek dat wij de laatsten waren dus onze koffers draaiden rustig rondjes op die ene band. Bij de uitgang stond er een man me een “bordje” “Leen Groenendijk”, daar moesten we dus zijn!! Hup het mooie busje in en op weg door Istanbul naar ons hotel, Best Western The President in het westelijke deel van Istanbul. Deze tocht duurde ca. 1 uur en 20 minuten. Op het moment dat het busje de straat van het hotel in reed hoorde ik allemaal vreugde kreetjes van Wilma. In deze straat zijn nl. nogal wat tassen winkels, zo van, tassen winkel, nog een TW en dan een andere winkel en weer een TW en een AW en een TW en een TW etc. etc. Na afgerekend te hebben met de chauffeur in gaan checken en naar onze kamers op de 1e verdieping. We hadden zo hoog mogelijk gevraagd en ook bij elkaar in de buurt maar ja, dus werd het de 1e verdieping en duidelijk niet bij elkaar in de buurt, wel dezelfde etage, dat dan weer wel.  Na de kamer bekeken te hebben en koffer snel uitgepakt eerst even naar boven naar de 7e verdieping. Daar is het restaurant, ook voor ontbijt, en een klein zwembad met whirlpool. Het uitzicht is schitterend over de Bosporus. Heel veel scheepvaart verkeer en verankerde schepen voor de haven. Een prachtig uitzicht. Toen weer snel naar buiten. Eerst geld pinnen bij een ATM. Daarna een stukje gelopen en als vanzelf liepen we de Grand Bazaar in. Wat een omvang en een drukte, heerlijk om te zien. Maar omdat we wel een beetje trek hadden zijn we maar weer naar buiten gegaan en al snel bij een restaurantje neergestreken. Daar wat gedronken en een kleinigheid gegeten en toen weer op stap. Nu langs ons hotel terug richting water, Zee van Marmaris en Bospurus. De weg loopt vrij steil naar beneden, we moeten nog even niet denken aan de terugweg. Verder gewandeld langs het water tot we niet verder konden en toen teruggekeerd naar het hotel. Daar aangekomen zijn we naar de Ierse Pub gegaan waar we een gratis welkomst cocktail van het hotel aangeboden kregen. Ja, wat denk je als Hollanders zijnde, dat laten we ons niet ontglippen. Op de vraag van de ober of we met of zonder alcohol wilden was het een eenduidig antwoord, MET. Hij was vrij lekker. Bij de 1 wat lekkerder dan bij de ander maar het is handwerk moet je maar denken. Na een korte tijd zijn we naar het restaurant boven gegaan en hebben daar heerlijk de maaltijd gebruikt. Toen het donker werd werd het uitzicht ook weer anders, veel lichtjes van de schepen op het donkere water. Was een mooi gezicht. Al vrij vroeg zijn we naar de kamers gegaan omdat we toch wel voelden dat dit een drukke dag, en korte nacht, was geweest. Marieke lag rond 22:30 uur te snurken en ik maakte op dat moment dit laatste stukje van vandaag af.