Di 19-06-2012 Port Antonio - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu Di 19-06-2012 Port Antonio - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Leen Groenendijk - WaarBenJij.nu

Di 19-06-2012 Port Antonio

Door: Leen

Blijf op de hoogte en volg Leen

21 Juni 2012 | Nederland, Amsterdam

Toen we opstonden hebben we eerst maar naar de lucht gekeken, bewolkt, mmmmmmm….. Maar wel droog. Uiteraard op tijd opgestaan want we werden om 7:45 uur opgehaald. Dat werd bijna 8 uur maar, no problem man. Eerst nog wat anderen bij twee andere hotels opgehaald. We hadden lekker weer een klein busje want we waren maar met vier stellen. Een stel kenden we nog van onze eerste trip en een ander stel van onze tweede trip. Was wel gezellig. Toen we bij het laatste hotel echt vertrokken had de gids een collega gebeld die in het oosten van jamaica verbleef en die meldde dat het daar mooi weer was. Al vrij snel werd het dan ook lichter en de wolken verdwenen langzaamaan en de zon brak al vrij snel door. Onderweg naar Port Antonio vertelde onze gids van alle ove Jamaica. Geschiedenis, gebouwen, slavernij, Spanjaarden, Engelsen, slavernij en hoe men nu nog leeft, kookt, eet en drinkt. Ook enkele stops onderweg gemaakt b.v. bij een klein eilandje voor de kust en ze had het over nudisten. Een volgende stop was bij een hoofdstad, Port Mary, van een provincie. Daar zagen we ook een punt in zee lopen, een schiereiland. Vanaf die punt is het de kortste afstand naar Cuba, slechts 120 km. We konden het echter niet zien, het was te heiig boven zee. Uiteindelijk kwamen we bij Port Antonio aan en daar gingen we lekker voorbij want eerst gingen we naar de Blue Lagoon. Heel bekend van de film met dezelfde titel. De Blue Lagoon bestaat uit afwisselend koud en warm water. Degenen die er in hebben gezwommen beaamden dat. Er werd ons gevraagd of we een boottochtje wilden makenlangs verschillende beroemde film locaties. Uiteraard tegen extra kosten. Maar een boottochtje slaan wij niet gauw af en gelukkig hadden we er allemaal wel zin in. Dus al snel in de boot met ons kluppie. De Blue Lagoon uit en de zee op. Er stond heel veel wind en dus veel golven. Was een geweldig en roerig tochtje in het begin want we gingen tegen de wind in, fantastich. We zijn verschillenden baaien ingegaan. O.a. de baai met de cocktailbar van de film Cocktail van Tom Cruise en verschillende locaties van James Bond films. Hier hoorden we ook dat Ian Fleming, de James Bond schrijver, een Jamaicaan was en daar ook woonde. De namen van Cameron Diaz en nog heel veel meer kwamen voorbij, te veel om te onthouden. Maar de tocht was schitterend. Op de terugweg werd er natuurlijk gestopt om te zwemmen in het “zwembad”. Dat was een stuk oceaan voor de kust die een mooie blauwe kleur had, erg leuk om te zien. Iedereen ging overboord behalve natuurlijk Marieke en ik. De anderen wisten dat ik niet kon zwemmen maar probeerden me toch over te halen met een zwemvest mee te doen. Dus niet !! En Marieke wilde niet omdat ze bang was niet meer aan boord te kunnen komen maar enkele mannen zeiden we helpen je wel dat komt helemaal goed. Na wat getwijfel heeft Marieke toch de stap gewaagd en is overboord gesprongen. Ook iets waar ze een hekel aan heeft, met haar hoofd onder water te komen. Maar ik ben trots op haar en ze heeft volop genoten en vond het fantastisch zo te zwemmen in een schitterende blauwe oceaan. En het aan boord komen ging vrij soepel. Marieke had goed opgelet hoe degenen voor haar hun voeten en handen moesten gebruiken en, ook dankzij de schipper en de beloofde hulp van ene Toine, was ze vrij soepel weer aan boord. Weer verder terug naar de Blue Lagoon langs allerlei dure huizen van belangrijke en beroemde mensen. Er is zelfs een villa gebouwd over een rivier die onder dat huis door (glazen vloer in de woonkamer) zo de oceaan in stroomt. Mooi om te zien. Weer terug in de bus gestapt om een stukje verder te rijden naar Frenchman’s Cove. Ook een beroemde locatie. Een schitterende baai waar we hebben gegeten. Heerlijk Jamaicaans eten. Deze keer was stukken lekkerder nog dan de vorige keer. Daarna kon er weer wat gezwommen worden in die prachtige baai of rondhangen en zonnen voordat we verder gingen op de terugweg, een beetje richting Port Antonio. Alleen wat meer het binnenland in naar een opstapplek op vlotten (rafts) in de rivier de Rio Grande. Van 14:30 tot 16:30 zijn we door een schipper, die met een lange stok het vlot voortbewoog over de Rio Grande, van beginpunt naar waar de rivier uitmond in de zee gevaren. Over kleine stroomversnellinkjes. Dit was zo’n schitterende tocht om nooit te vergeten. Je wordt gevaren op een vlot op zo’n grote rivier langs indrukwekkende groene kanten, bergen etc. Zo mooi !!! Dit had van ons wel een hele dag kunnen duren. Wij werden tenslotte niet moe, de “kapitein” wel vermoedden wij. Om 16:45 uur zaten we weer in de bus en begon de terugweg weer naar ons hotel. Op een gegeven moment deze dag toen we richting Blue Lagoon reden en even toen we het binnenland naar de Rio Grande inreden ging het even spikkelen zagen we op de voorruit van het busje. Maar daar hebben we deze dag verder geen last van gehad. Het was een schitterende mooie dag met heel veel zon. We hebben het echt getroffen, ongelooflijk. Iets na 19uur waren we in ons hotel. Na douchen gelijk gaan eten in het buffet restaurant. Was weer prima vlees etc. alleen de spaghetti was niet warm, jammer. ’s Avonds weer in de lobby verbleven waar weer live muziek was.

• 21 Juni 2012 - 08:10

Ati:

Geweldig je verslag Leen.
    Fijn dat jullie zo genieten.
    Dat eten en drinken lijkt me ook heerlijk.
    Nu maar op naar het sombere holland.
    Goede reis en wel thuis.